Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1194691
Hej, jag har fått ett förslag på operationell leasing (företag) (V90CC D4 AWD) där man vill sätta ett sk. "full maintenance" avtal på 36 månader och 9000 mil. För detta vill leasingföretaget ha 54 000 SEK utslaget på 3 år. Känns lite magstarkt om du frågar mig.

Borde det inte löna sig att skippa detta serviceavtal och istället bara betala cash vid varje servicetillfälle? Det är ändå mitt företag som betalar servicen på bilen i slutändan. Ända riskmomentet skulle rimligt kunna vara service det sista året eftersom nybilsgarantin har gått ut?

Tacksam för synpunkter.
#1194752
Perra83 skrev:Eller är det däck och förväntade slitdelar inräknat?
Hur definierar man förväntat slitage? Är det typ torkarblad?

Vinterdäck, förvaring och byte är visserligen med men eftersom det är Volvo kampanj nu med vinterdäck för 5000kr så känns det bara korkat att låta leasingfirman räkna på däck för 14 000kr. Blir dessutom mer förmånsvärde då antar jag?
#1194753
Skippa omedelbums. Enda anledningen till att ta serviceavtal är de fall där generalagenten går in och sponsrar avtalet vilket sker titt som tätt. Det där låter som ren ocker. Men så dumma är inte op.lease bolagen, är du säker på att det inte ingår något mer?

Överlag skulle jag inte op.leasa någonting om jag fick välja själv. Ingen risk att det blir billigare om man säger så och faktumet att man kanske får 2-3 fakturor runt bilen istället för 1 kan omöjligen vara värt så mycket som det kostar.
#1194754
Lövet skrev:Skippa omedelbums. Enda anledningen till att ta serviceavtal är de fall där generalagenten går in och sponsrar avtalet vilket sker titt som tätt. Det där låter som ren ocker. Men så dumma är inte op.lease bolagen, är du säker på att det inte ingår något mer?

Överlag skulle jag inte op.leasa någonting om jag fick välja själv. Ingen risk att det blir billigare om man säger så och faktumet att man kanske får 2-3 fakturor runt bilen istället för 1 kan omöjligen vara värt så mycket som det kostar.
Bra input, tack.

Jag ställde lite kritiska frågor till bolaget ifråga idag och plötsligt så var inte allt lika glasklart längre. Man skulle skicka ut en folder som innehöll exakt vad som gäller och argumenten för att välja det "dyra" serviceavtalet. Har ännu inte fått något... Känns lite lurt.
#1194755
Det måste vara något annat än "vanligt" serviceavtal. Jag betalar 350kr månaden för mitt och då är bilen op.leasad på 7.500 mil/3 år.

(Nä jag fick inte välja bort det - företagspolicy)
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]