Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Hej

Är i slutfasen av bilbeställningen och dess spec. Har gjort närmare 50 bilbyggen och fått ett gäng offerter. Blide glädjande någon tvungen att dra ut nya offerter för att få med kampanjerna. Fick loss 20 till för att handla för.

Efter alla bilbyggen tyckte jag mig se snålbilen V90 D3 AWD Kinetic gav mest för pengarna då 8 stegade automaten kom med av bara farten. För 420 tusen kan man speca upp den så det kommer upp i nivå. Visst är det så att man slår i bilbudget taket jämnt. S90e D3 Kinetic Miljö klarade vårt företags miljöpolicy 115 gr/CO som gav en bilbudget på 484. Båda bilarna var tacksamma att bygga iom det inte fanns lika stort, ångest drivande sortiment. Med S90n var det svårt att nå max, nu efter kampanjen, fick skicka in all styling och B&B för att nå max. Det verkar som S90 innehåller utrustning för 20 mer jämfört med en motsvarande V90.

Hur som helst så verkar jag hamna lagom med en V90e D3 Momentum, förövrigt alla bilar byggda var med automat. Bilbudget för denna är 444 iom det är lite straff från firmans då den inte klarar dennes miljögräns.

Jo till dilemmat, välja mellan Klimat OnCall paket 13900 eller Subwoofer 4900 + 4 zon klimat 5900 + OnCall 4900? Jag funderar starkt på att inte ta Klimat Oncall denna gång då jag, som Stockholmare, använt den i min nuvarande bil 10 ggr per säsong. Har varmgarage både hemma och på jobbet. Dessutom kommer den nya bilen ha läder/textil säten. Dessa är inte lika iskalla, har även läst en notering om Volvon, i en vintertest, minus 25, kom upp i värme på någon minut. det sägs också vi går mot varmare tider (växthuseffekt).

F-n jag tror jag skippar Klimat Oncall och tar det andra, skrivandet övertygade mig själv. Vad tycker Ni?

Cheers
Senast redigerad av 5 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Har du pax i baksätet är kanske 4-zons klimat bra, annars helt onödigt i mitt tycke.
Tänk på att det inte bara är appen som ingår i klimatpaketet, rattvärmen och värme i baksätet är inte heller dumt.
Är osäker på om värmare alls finns om man enbart tar VOC alt. hoppar över klimatpaket/VOC...? Vill minnas att det var uppe här tidigare att Volvo inte har detta som standard längre...?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
fjohan82 skrev:Har du pax i baksätet är kanske 4-zons klimat bra, annars helt onödigt i mitt tycke.
Tänk på att det inte bara är appen som ingår i klimatpaketet, rattvärmen och värme i baksätet är inte heller dumt.
Är osäker på om värmare alls finns om man enbart tar VOC alt. hoppar över klimatpaket/VOC...? Vill minnas att det var uppe här tidigare att Volvo inte har detta som standard längre...?
Man vet ju inte helt vad man missar men jag tror i appen, försvinner Starta Värmen. Annars är VOC fullständig med mobildata, hotspot wi-fi osv . Jo det är killarna bak som önskar den egna klimat zonen, de propsade också på dubbla avgasrör.

Cheers
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Jo ett frågetecken med att skippa värmepaketet är man går missde om uppvärmde spolarmunstycken. Den nya konstruktionen är, antar jag väldig utsatt för förfrysning eller?

Cheers
av Malmstroem
Kör du bara i Stockholm med de vintrar vi har haft senaste tiden kan jag inte heller se att värmare är nödvändigt. Jag hade i alla fall valt den, eftersom några resor upp till fjällen samt att få upp värmen snabbare och värmesäten bak (samt elvärmd ratt) är rätt högt prioriterat för mig.

Jag behöver ingen subwoofer för att lyssna på P1, och fyrzons klimat ser jag bara som ytterligare en möjlighet till bråk i baksätet. Ena ungen kommer att vrida upp till max, och den andra ställa in på min -- vilket inte kan fungera bra...

Men jag har full förståelse om du har andra prioriteringar. :wink:
av falkn
Hela poängen med 4-zons klimaten är ju att de kan ställa in varsin temperatur...

Du får alltså 40' mindre att handla bil för om du väljer en V90 istället för S90? Behöver ni kombi? Ang. utrustning är det ju högst individuellt. Volvo on call är väldigt bra till mycket. Vi använder det ganska ofta om jag glömt något i bilen och sambon går förbi efter jobbet (bor ej i hus). Också bra att kunna se larmstatus och lås på bilen.

Subwoofern gör väldigt mycket för ljudet enligt mig, har den själv och när man har ställt in den tillsammans med EQ:n så får man en helt annan ljudbild än standardstereon som är minst sagt tunn i basregistret.
Användarvisningsbild
av TommyP86
4-zons klima i en bil är helt kasst. 22 grader höger bak och 18 grader vänster fram ger en kupetemperatur på 20 grader och fläkten kommer blåsa storm.
Vissa har ingen problem att åka runt i en storm, men de flesta vill inte det.
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
falkn skrev:Hela poängen med 4-zons klimaten är ju att de kan ställa in varsin temperatur...

Du får alltså 40' mindre att handla bil för om du väljer en V90 istället för S90? Behöver ni kombi? Ang. utrustning är det ju högst individuellt. Volvo on call är väldigt bra till mycket. Vi använder det ganska ofta om jag glömt något i bilen och sambon går förbi efter jobbet (bor ej i hus). Också bra att kunna se larmstatus och lås på bilen.

Subwoofern gör väldigt mycket för ljudet enligt mig, har den själv och när man har ställt in den tillsammans med EQ:n så får man en helt annan ljudbild än standardstereon som är minst sagt tunn i basregistret.
Nej det är ca 20 mer i S90e men den är då packad o klar då den görs i Kina. Finns inte så mycket anpassningar att göra, t.ex tonaderuter görs av säljaren med film.

Cheers
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
falkn skrev:Hela poängen med 4-zons klimaten är ju att de kan ställa in varsin temperatur...

Nu förstår jag vad du menade. Jo det var ett annat dilemma som jag kommit förbi. Jag väljer mellan spåret lagom, då V90e Momentum har fler tillval än S90e. T.ex Interiörbelysning o växelpadlar. Kostar också mindre i månaden.

Cheers
Användarvisningsbild
av VolvoB20
HitTheRoadJack skrev:H 4 zon klimat 5900 + OnCall 4900?
Det jag saknar mest med 2-zon i min XC70 är att man inte kan "låsa ihop dem" så som man kan göra på tyska premiumbilar.

Hade jag haft 4-zon hade jag genast önskat att man kunnat låsa ihop dem så att man slipper pilla med 4 olika zoner.

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]