Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goddagens,

Köpte ju en V70 D4 AWD Automat -14 i juni. Den går ju underbart och har rullat typ 9600 mil.

Idag körde jag en V60 CC D4 AWD Automat -17 som gått 1000 mil. Den lådan växlade något mer exakt, mjukare och lite snabbare. Det är dock inte dubbelkopplingslådan. Körde en sådan för ett tag sedan och den var givetvis ännu behagligare.

Är det några hårdvaru- eller mjukvarumässiga skillnader på lådan i min V70 och i V60?

Eller är den upplevda skillnaden mellan lådorna bara på grund av att min låda skulle behöva lite ny olja?

I så fall blir det oljebyte ganska omgående!
Spola lådan så tror jag du kommer märka skillnad. Jag spolade lådan på min XC60 vid 11000 mil och den var inte dålig innan men blev lite bättre på allt efter spolningen.
Det är samma motor och växellåda.
Oljebyte är inte fel att göra, om inte annat så kommer lådan att hålla längre.
Jag lät byta olja i lådan på vår fd 2.5FT '09 aut. men märkte ingen skillnad. Kanske lite om jag kände efter. Den hade gått 12000 då, eller 14000, minns inte riktigt. Hade aldrig klarat att skilja före och efter vid ett blindtest.

Hade iofs inga problem med hur den växlade heller utan gjorde det för att förlänga livet på den.
Som jag skrivit tidigare så ledde oljebytet i min växellåda, vid 12000 mil, till att växlingskvalitén förbättrades så dramatiskt att om jag kunnat köra bilen först efter oljebytet och sen före bytet, då hade jag trott att något gått sönder i lådan. Men innan jag bytte olja tyckte jag den fungerade helt okej. Man vänjer sig vid vad man har. Nu tycker jag fortfarande att den går bra, men har tänkt byta olja snart igen, då den närmar sig 24000 mil. Ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad nu.

Oljan i min låda var vid 12000 mil inte längre som hallonsaft, utan mer som svart vinbärsdito.
Jag har tidigare lämnat in för "spolning" och byte av automatlådsolja och ser att man debiterat för 4 liter olja + packningar och filter??? Lådan innehåller väl mer än så?
Min hade gåt c:a 14000 och skillnaden var väl inte påtaglig, kan känna att den fortfarande tvekar lite ibland.
Vid snack med meckarna rekommenderade dom "byte" minst var 8-10000 då man ser påtaglig skillnad på oljan vid dom intervallerna. Man tyckte att det fanns belägg för att byta som Taxi och Polisbilarna har.
Så frågan är, vad man menar med "byte" resp "spolning"?
//T
Toson skrev:Jag har tidigare lämnat in för "spolning" och byte av automatlådsolja och ser att man debiterat för 4 liter olja + packningar och filter??? Lådan innehåller väl mer än så?
Min hade gåt c:a 14000 och skillnaden var väl inte påtaglig, kan känna att den fortfarande tvekar lite ibland.
Vid snack med meckarna rekommenderade dom "byte" minst var 8-10000 då man ser påtaglig skillnad på oljan vid dom intervallerna. Man tyckte att det fanns belägg för att byta som Taxi och Polisbilarna har.
Så frågan är, vad man menar med "byte" resp "spolning"?
//T
Har de debiterat 4 liter har de inte spolat. 10-12 liter går det åt då.

Spolar man låter man lådan pumpa igenom ren olja genom alla växlar och oljekylen direkt ut i ett kärl. All olja blir bytt direkt.

Det går att uppnå snarlikt resultat genom att byta det i sumpen ett par gånger. Byter man en dryg tredjedel (i grova drag det som rinner ur) ett par gånger med lite körning emellan blir det rätt lite gammal olja kvar. Med en oljeåtgång på 4 liter har de gissningsvis gjort detta men bara en gång.
Vad tycker ni andra om spolningsmaskiner som cirkulerar runt en tunn olja med rengörande egenskaper som filtreras innan den passerar lådan flera gånger och som sedan sugs ut och ersätts med ny olja?

Volvos egen metod med spolning eller spolningsmaskin?
apersson850 skrev:Som jag skrivit tidigare så ledde oljebytet i min växellåda, vid 12000 mil, till att växlingskvalitén förbättrades så dramatiskt att om jag kunnat köra bilen först efter oljebytet och sen före bytet, då hade jag trott att något gått sönder i lådan.
Det där är ju skrämmande läsning. Om lådan är så ihopkleggad av smutsig sliten olja vid 12.000 mil att skillanden är så dramatisk vid spolning, på samma gång som Volvo inte har något byte inlagt i schemat utan hävdar att man man köra 50.000 mil utan oljebyte. Huvva, varför lägger man inte in byte i service-schemat.

Det är ju som man inte skulle byta motorolja förens man som förare märker att motorn börjar gå trögt och man tappar effekt så bilen accar sämre. :-O)
Volvo säger ju att man skall byta om man drar mycket tunga släp eller motsvarande mer krävande körning, jag minns inte den exakta skrivelsen. Så att säga att de tycker man aldrig skall byta är ju inte helt rätt.

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]