Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Bumpar den här. Min ena torkare har nyss stannat och jag har inte felsökt vidare än men då jag har xenon tänkte jag fixa det så att jag inte riskerar nedslag på besiktningen (plus att jag gillar funktionen).

Är det någon idé att ta ner motorerna och gå igenom dem eller borde jag ha en bättre beg till hands? Känns ju inte helt solklart att en bättre beg funkar bra så länge den heller.. Torkarmotorn bak gick ju å andra sidan fint att smörja upp och förse med nytt plastkugghjul.
av andersuw
När det gäller att ha reservdelar till hands innan du börjar så beror det väl delvis på om du kan låta bilen stå stilla ett par dagar efter demontering eller inte medan du väntar på delar om de skulle behövas. Det går visserligen rätt fort att demontera och montera fronten, men jag skulle ju ändå inte vilja göra det dubbelt upp därför att jag inte har delar till hands när det behövs.

Sedan skulle jag inte tveka att köpa en torkare på skroten trots att de man numera kan hitta där är rätt gamla. Torkarna på min V70 -02 funkar fortfarande hur bra som helst och jag har intrycket att de hållit bra med åren rent generellt. Kanske kan du även komma överens med den skrot där du handlar om att du får returnera om det visar sig att grejerna inte behövs. Då åker du bara på fraktkostnaden om det visar sig att du köpt delar som inte behövs.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jo visst kan jag ha bilen stående om det skulle vara så.

Men det kan ju lika gärna vara så att någon försökt ta isär och smörja upp en sån här motor och redan på förhand kan säga om det är lönt att försöka eller inte. Är chansen rimligt god att det går att meka liv i den provar jag det. Är chansen låg köper jag hem en reserv direkt.

Dags för mig att byta belägg fram, har e[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]