Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rale
Efter att haft körkort nu i dagarna i 42år* tycker jag att Pilot Assist är det roligaste innovationen sen GPS-en kom in i förarmiljön. Eftersom Volvo läser här. Dags att förbättra!

Man får ju ta Pilot Assist för var den är och inte ha allt för orimliga krav på vad den ska kunna åstadkomma. Här är dock två förbättringar som jag skulle kunna fixa innan förmiddagsfikat om jag hade haft tillgång till programkoden:

1. Den linje längs vägen Pilot Assist håller är fel enligt min 42åriga körkortsmagkänsla.
Nu ska bilen hela tiden nödvändigtvis ner i de bullriga-energikonsumerande-däckslitande spåren som dubbdäcksfolken lämnat efter sig sedan förra vintern. Jag gillar att ligga till höger om detta spår och ökar samtidigt automatiskt avståndet till den farliga mötande trafiken.
Så varför kan man inte själv välja linje inom vissa gränser? ”Gröna ratten” kan ju bli orange för att poängtera att du själv har valt den inställning som nu används.

2. Längsta avståndet till bilen framför med Pilot Assist ger även samma magkänsla och nästan i paritet med ”Audi distance”.
I Metro skrev en yrkeschaufför som just gott i pension efter 60år(?): ”Jag ger er tre körråd: 1 Avstånd, 2 Avstånd och 3 Avstånd”. Jag håller med honom! Pilot Assist tappar bilen framför efter kanske 100m. Så varför inte öka avståndet till bilen framför i Pilot Assist i det högsta avståndsläget?!

*Har aldrig varit med i eller orsakat någon olycka trots ständigt körglad körning.
Jag håller med om att det inte alls är roligt då man ligger och nöter i gamla hjulspår. Det lever om och är guppigt! Bra kommentar!

Längsta avståndet tycker jag är hyfsat lång bort, men hade också kunnat tänka mig ett par snäpp till.

Dessutom har vi problemet med att PA inte plingar till då den kopplas ur. Det tycker jag är irriterande. Speciellt då man inte har HUD är detta ett problem. Eller finns det någon ny uppdatering som gör att man kan få en varningssignal då den kopplas ur?
raven76 skrev:Dessutom har vi problemet med att PA inte plingar till då den kopplas ur. Det tycker jag är irriterande. Speciellt då man inte har HUD är detta ett problem. Eller finns det någon ny uppdatering som gör att man kan få en varningssignal då den kopplas ur?
Min bil plingar till både när jag inte styrt på ett tag, sen när den kopplas ur så plingar det till igen men då lite "argare" pling. Har en -18 utplockad v28.
raven76 skrev:Dessutom har vi problemet med att PA inte plingar till då den kopplas ur. Det tycker jag är irriterande. Speciellt då man inte har HUD är detta ett problem. Eller finns det någon ny uppdatering som gör att man kan få en varningssignal då den kopplas ur?
Denna är ju ganska farlig. Det är som att att PA bara släpper ratten utan att säga till. Har upplevt att det hänt relativt ofta ändå, att "ratten går från Grön till Grå" och behåller farthållaren på, även om man har handen på ratten så kan det bli en oväntad och onödigt kraftig rörelse för att parera när man är på väg ut i fel fil.
Mathiasffs skrev:
Min bil plingar till både när jag inte styrt på ett tag, sen när den kopplas ur så plingar det till igen men då lite "argare" pling. Har en -18 utplockad v28.
När PilotAssist inte längre kan se vägmarkeringarna (de kan vara otydliga eller saknas) på en vägsträcka så stänger den av utan att varning till föraren, förutom att ratten i instrumentpanelen som indikerar att PilotAssist är aktiv ändrar färg från grön till grå.
Håller med om att jag också skulle vilja flytta offset till mitten av vägbanan, gärna mer till höger.
Ibland när man kör på väg där filen är betydligt bredare än normalt så känns det väldigt onaturligt att ligga exakt i mitten.

Men att den skall plinga till då den stänger av styrassistans/tappar linjerna vill jag absolut inte ha, då skulle det låta i tid och otid.
Nä tack det räcker att man får hålla koll på symbolen (har HUD), men samtidigt efter många mil körda så har man hittat det läge med händerna som gör att man snabbt känner när den kopplar ur och man behöver ta över.
Mathiasffs skrev:
Min är en -17 utplockad 9/5. Så jag kanske har en uppgradering att se fram emot då. Jag ska in med bilen den 1/9 pga skrammel vid kamerahuset bakom backspegeln, så då ska jag fråga om dom kan lägga in senaste programvaran också.
Att Pilot assistenten inte plingar när den slutar styra känns som en ganska allvarlig risk. Innan jag visste att den bara slutar styra så var jag nära ett räcke.

Så mycket som blien i övrigt plingar och plongar hade det inte stört.

Min bil dansar ganska mycket mellan höger och vänster sida, ibland har jag suttit och styrt emot för att den ska vandra mindre - folk kan ju tro att man är onykter.. Det blev dock mer ansträngande att köra på det sättet.

Både dessa ovan har gjort att jag inte använder PA speciellt ofta.

Dessutom tycker jag att den är jäkligt seg på att gasa upp bilen i fart om bilen fått bromsa in. Jag har varit med om ett flertal gånger att man kör med PA, kommer ifatt en bil, Volvon bromsar, när sedan framförvarande går in i höger tar det så lång tid för bilen att öka farten så bilen i höger har kört ut igen för att köra om nästa lastbil och Volvo tvärbromsar igen. Inte bekvämt..
PA fungerer veldig bra på motorvei synes jeg, selv om jeg følger styringen tett når det blir skarpere kurver.

På smalere landevei blir det for mye vingling og usikkerhet på om PA kobler ut, så der bruker jeg bare ACC.

En merkelig ting er hvordan PA av og til fungerer på en veistrekning, mens dagen etter vil den ikke fungere på den samme veistrekningen. I sammenliknbare lys- og værforhold.
Byte av multirem på en xc-70, 2008

Med dieselmotor 2,4-2,5 vad är det för[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]