Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Jag tycker numera att många märkesvärkstäder har helt ok priser. Vad är det som är så hutlöst på den där spec en?
av HenrikLarsen
Det gör inget om Volvo-värkstaden får inntrycket att ens formåner er begränsade; tvärtom åpner det för nya affärsmöjligheter. I mitt fald stämmer det 100%: Mine förmåner har ALTID varit begränsade, och det fangada troligt värkstaden upp efter at jag gentagna gånga var arriverat med min egen olie. Så en dag då luftflödesmätaren sluttade fungera på min 945'er, så frågade de direkt om jag var interesserat i en begagnad. Her måste jag komplimentera den svenska rationalitet och affärs-förmogenhet (Se *nota): De införskaffade en begagnad mätare för halva priset, och har troligt likevel tjänt en bra slant, ved det at de er en stor inköpar, och på så sätt kan göra bättra inköp -- even begagnad -- en jag. Så alle var nöjda, och det er jo det som det drejer sig om.

*Nota
Jag kann levanda förestilla meg flera länder, hvor en auktoriserat Volvo-verkstad -- eller hvilket som helst auktoriserat verkstad for den del -- INTE als ville så mycket som komplementera at innforskaffe begagnade varor. Men det er et uttryck for den enorme svenske affärs-snilla och rationalitet som jag sådan beundrar. Alla var nöjda, Jag fick min luftflödesmätara, värkstaden tjente sine sädvanlige 20 procent eller mera, den pågäldande skrot-handlare var nöjd,- enaste som kanske inte var nöjd var leverantören av en ny mätare i Tyskland, men han vet inte hvad han er gåt mista om, så ingen skade er sket.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick tips av Volvoverkstaden om ett ställe där jag nog kunde få tag i en växellåda, när lagringen till bottenaxeln gett upp i lådan till en 745:a jag hade en gång. Jag körde dit, köpte lådan, tog med den till verkstaden och de bytte den.
Ytterligare ett exempel på kostnadsoptimering som Volvo kan göra i Sverige.
av andersuw
Den Volvoverkstad jag anlitat sedan drygt 25 år tillbaka har dessbättre alltid varit tillmötesgående när det gäller varifrån delarna skall tas. Har aldrig varit några problem att få begagnade delar eller "piratdelar" monterade om jag föredrar det. Och några gånger har de själva spontant föreslagit att jag skall gå den vägen. När det gäller elektronik som fordrar mjukvaruladdning får man dock vara lite försiktig eftersom Volvo centralt i många fall avgör vad som är möjligt och inte möjligt i det avseendet. Men det är ju bara att fråga först.

Fyra exempel från de senaste två åren:

Byte från vanlig fjädring till nivåreglering på min V70 -15: Dämpare, fjädrar och länkarmar var alla begagnade (men så gott som nya) från JB. De längsgående bärarmarna blev nya därför att det visade sig hopplöst att hitta begagnade av rätt slag och det dessutom inte skulle blivit billigare eftersom man i det fallet troligen velat byta bussning i dem.

Byte av trasig bakre ljuddämpare på min V70 -02: Jag föredrog att köpa en Eberspächer för knappt halva priset jämfört med Volvo original bytesdämpare (inte samma som den som sitter från fabrik), särskilt som den bytesdämparen har rykte om sig att vara av rätt diskutabel kvalitet. Hade en pratstund med mekanikern i båset bredvid min PST som också behövde byta dämpare på sin bil och som tackade för tipset. ;-)

Montering av lutningsgivare till larmet på min V70 -15: Gjordes via byte till begagnad (men så gott som ny) larmsiren med inbyggd lutningsgivare från JB.

Byte av larmsiren på min V70 -02: Den gamla var trasig, med all sannolikhet på grund av den vanliga ålderskrämpan: Läckande reservbatteri i sirenen. Jag lyckades med viss möda hitta en sent tillverkad (datumstämplad 2014) begagnad siren på ebay som verkstaden monterade.
av Turbodanne
Buck666 skrev:Fick kostnadsförslag från Rejmes på 12.000-milaservice. En punkt är avtappningskran VO 30769018. Vad är det? Tycker för övrigt att det är hutlösa pengar för en service. Beställer delarna på nätet istället och låter annan verkstad göra jobbet.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad är det som är hutlöst?
av Buck666
För det första är priserna på reservdelar mer än dubbelt så dyra hos Volvo jämfört med att beställa på nätet, så enbart på delarna kan man spara ca 1500 SEK. Sen att ta nästan 500 SEK för att göra rent innanför rutan på en 3 år gammal bil känns lite onödigt. Och hur fan kan de veta att det behöver fyllas på spolarvätska?

Jobbet:
Slitagekontroll 281 SEK
Drivlinekontroll 374 SEK
Spolarvätska 32,50 SEK
Rengöring vindruta 468 SEK

Bara ovan är ca 1100 SEK som känns lite i överkant. Så lång tid kan det inte ta att kolla slitagedelar samt drivlina.

Delarna:
Oljefilter 196 SEK / 136 SEK på Mekonomen (kampanj)
Luftfilter 375 SEK / 196 SEK Bildelaronline24
Kupéluftfilter 668 SEK / 239 SEK Bildelaronline24
Bränslefilter 634 SEK / 325 SEK Bildelaronline24
Motorolja 1242 SEK / 600 SEK Oljefyndet.se

Men om ni känner för att betala Volvo en massa pengar i onödan så är det helt ok. Jag kommer dock att leta billigare alternativ

av Turbodanne
Buck666 skrev:För det första är priserna på reservdelar mer än dubbelt så dyra hos Volvo jämfört med att beställa på nätet, så enbart på delarna kan man spara ca 1500 SEK. Sen att ta nästan 500 SEK för att göra rent innanför rutan på en 3 år gammal bil känns lite onödigt. Och hur fan kan de veta att det behöver fyllas på spolarvätska?

Jobbet:
Slitagekontroll 281 SEK
Drivlinekontroll 374 SEK
Spolarvätska 32,50 SEK
Rengöring vindruta 468 SEK

Bara ovan är ca 1100 SEK som känns lite i överkant. Så lång tid kan det inte ta att kolla slitagedelar samt drivlina.

Delarna:
Oljefilter 196 SEK / 136 SEK på Mekonomen (kampanj)
Luftfilter 375 SEK / 196 SEK Bildelaronline24
Kupéluftfilter 668 SEK / 239 SEK Bildelaronline24
Bränslefilter 634 SEK / 325 SEK Bildelaronline24
Motorolja 1242 SEK / 600 SEK Oljefyndet.se

Men om ni känner för att betala Volvo en massa pengar i onödan så är det helt ok. Jag kommer dock att leta billigare alternativ

Men snälla , spolarvätska ska kontrolleras och fyllas på enligt serviceschemat , är det fullt lägger dom in en flaska i bilen. Gnäller du på 32.50:-?

Tycker du att 1100:- är dyrt för att en mekaniker ska gå igenom alla steg ovan vet jag inte vilken värld du lever i.

Men köp dina kassa piratdelar och lämna till Kalle på hörnet istället så ska vi se att det blir bra , uppdaterar han dina mjukvaror och förlänger din assistans 1 år också ?

Det är dessutom inte till Volvo du betalar utan till din lokala verkstad.
av andersuw
Vill man verkligen spara pengar på servicen är väl det främsta alternativet att sköta den helt på egen hand. Det är vad jag gjort på min V70 T5 -02 i snart 10 års tid. Kostnaden för en normal service utan intervalltillägg landar på runt 700 kr (olja ca 400, oljefilter och bricka till oljepluggen ca 100 och GDS-hallhyra ca 200) plus lite eget inte alltför ansträngande eller komplicerat arbete.

Men det handlade då om en bil som gått 16000 mil redan när jag köpte den och således inte längre hade någon maskinskadeförsäkring. Det handlade också om en bil som jag räknade med att ha kvar så pass länge att den inte längre var värd några stora pengar när det blev dags att göra sig av med den och där det därför inte spelade någon större roll att den saknade stämplar i serviceboken, särskilt som jag förstås dokumenterade mina egna serviceåtgärder med hjälp av kvitton.

För min "nya" bil, en V70 D4 -15', är premisserna delvis annorlunda. Den servas därför hos Volvo och så lär det förbli i åtminstone fem års tid ytterligare, tills maskinskadeförsäkringen går ut. Sedan får vi se.
av Buck666
Det går ju förstås att göra service hos Mekononen tex, där garantier och maskinskada förtfarande gäller. Oavsett vilket så känns det som att det är onödigt dyrt med delar i Sverige tyvärr

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]