Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en 740-b230f från -92

När jag vrider på tändningen går hastighetsmätaren upp till 140,

När jag sätter på bilen vobblar hastighetsmätaren från 80-220 fast jag kör ca 20 km/h

Ibland funkar den som den ska korta stunder men endast tillfälligt, sen går den upp igen.

Har ej gjort något ex bytt istrumentspanel eller någon givare.

Någon som vet vad felet kan vara??
En kraftig knytnäve på instrumentbrädan rakt ovanför mätarhuset kan tillfälligt hjälpa, gjorde så på min. Det är (kan vara) dålig kontakt i mätarhuset. Jag plockade ner min mätare och plockade isär den för att leta kall lödningar, men kom på att det var för många och för små för att jag skulle kunna fixa det själv så jag satte ihop den igen och den har fungerat "klockrent" i flera nu :lol: Det är ett ganska vanligt fel på dessa bilar, finns en "snubbe" i Örebro (??) som annonserar på Blocket. du kan antingen skicka din mätare dit eller (ibland) köpa en renoverad av honom. Just -91 - 92 års modeller (fel på kondensatorer som går sönder) verkar vara mer utsatta än tidigare modeller (mest glappkontakt, dåliga lödningar).

Varje gång jag ser en bil tillverkad fö[…]

Stått ute oanvänd i 5 månader??? […]

Gaspedalen har ingen fysisk kontakt med motorn all[…]

Underkänd på avgasrening

Kolla noga efter tjyvluft hela vägen mellan L[…]