Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja när man står i en kö där man bara står still ett fåtal sekunder i stöten är S/S bara ett irritationsmoment. Det lönar sig då inte heller rent bränsleekonomiskt. Man behöver stå stilla runt 15 sekunder (enligt Volvos egna uppgifter) innan tomgångsförbrukningen uppväger den extra förbrukning som uppstår för att ladda batteriet med den ström som åtgår vid autostarten.

Som Joel påpekade är det också så att S/S sätts ur spel efter ett tag om man inte uppnår minst ca 10 km/h mellan autostoppen. På min V70 D4 -15 blir det inget ytterligare autostopp om motorn autostoppat tre gånger i följd utan att ha uppnått 10 km/h mellan stoppen.
Inte ens i Stockholm under rusningstid är det vanligt att köerna står still så länge som 15 sekunder. Det är precis bara om man står framme vid rödljus själv som det är någon idé (är man längre bak brukar köerna krypa även vid rött). Nä, det är en funktion som bara är bra i teorin. Lyckligtvis har min bil åtminstone en knapp vid växelspaken för att stänga av, krävs inget rattande i menyer.
andersuw skrev:Man behöver stå stilla runt 15 sekunder (enligt Volvos egna uppgifter) innan tomgångsförbrukningen uppväger den extra förbrukning som uppstår för att ladda batteriet med den ström som åtgår vid autostarten.
Är det ingen finess med att det ryker mindre heller då? Eller det kompenseras också av att motorn får jobba mer med att ladda tillbaka det som går åt vid nästa start?

Att motorn stannar innan bilen stannat helt bör ju i alla fall lägga till några sekunder till motorns stilleståndstid, så det är lättare att få ihop 15 totalt.
När det är köer som startar och stannar ideligen kör jag ofta på farthållaren, för att slippa passa kön själv hela tiden. Stannar motorn då också, eller bara när man gasar själv? Med manuell låda är det väl så att man måste lägga i friläge och släppa upp kopplingen för att motorn ska stanna? Alla jag kört har fungerat så i alla fall.
apersson850 skrev:Är det ingen finess med att det ryker mindre heller då? Eller det kompenseras också av att motorn får jobba mer med att ladda tillbaka det som går åt vid nästa start?
Bilarna ryker ju dessbättre inte så mycket längre, i alla fall inte så synligt. :wink: Men summan av kardemumman blir att om man autostoppar mindre än ca 15 sekunder så ryker det mindre där och då men lite mer någon annanstans när batteriet laddas.
apersson850 skrev:Att motorn stannar innan bilen stannat helt bör ju i alla fall lägga till några sekunder till motorns stilleståndstid, så det är lättare att få ihop 15 totalt.
Ja fast även jag som generellt sett inte haft några problem att bli god vän med start/stopp skulle nog inte vilja ha det så att motorn stannar lite i förtid. Tycker det är lite irriterande att inte ha full styr- och bromsförmåga sista metrarna och det förtida stoppet gör det också svårare att på marginalen styra autostoppfunktionen genom att dosera bromsandet när man rullar fram mot stoppet. Ser jag t.ex. att det är dags att rulla igen någon sekund efter att det blivit stopp doserar jag bromsen så att bilen aldrig står riktigt still och motorn därför låter bli att autostoppa.
apersson850 skrev:När det är köer som startar och stannar ideligen kör jag ofta på farthållaren, för att slippa passa kön själv hela tiden. Stannar motorn då också, eller bara när man gasar själv?
Även jag använder ofta köassistenten vid köbildning, särskilt i köer där stoppen nästan alltid är mycket kortvariga. Motorn autostoppar inte när köassistenten är på.
apersson850 skrev:Med manuell låda är det väl så att man måste lägga i friläge och släppa upp kopplingen för att motorn ska stanna? Alla jag kört har fungerat så i alla fall.
Stämmer.
Min motor stannar rätt ofta i rätt höga hastighet.. Om den ens har startat innan.. Alltid lika skönt. ;)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]