Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Nybliven ägare till V60 D4 - 14 ( femcylindriga motorn ) med geartronic. Jag tycker att färddatorn endera trollar mig eller så är det nå knas.

Enligt färdstatistik som föregående ägare har samt färder som jag hunnit köra själv så ligger genomsnittet på runt 1.3L/mil.

Är inte detta lite väl högt fastän det är en automat och isf vad kan vara orsaken till detta då det inte är en fot av bly som jag äger?
Växellådan har ett vinande ljud dessutom, kan det vara nån orsak sinsemellan?

Tacksam för tips, erfarenheter och övrig diskution.
Vilken form av körning är det som gäller ? Är det övervägande körning i stadstrafik med mycket köbildning ? Hur ser förbrukningen ut vid ren landsvägs körning då du följer gällande hastighets regler ? Har själv en en XC60 FVD med manuell växellåda som förbrukar strax under 0,5 liter milen vid långkörningar ( håller 100 km/h ,oftast med inkopplad farthållare).
Har även en leksaksbil ( Volvo C70 cab med en stora bensin motorn samt automatlåda). Där är förbrukningen 0,8 liter milen vid samma körsätt som med XC60:an. Med den förbrukning du har måste det nästan på vara något som är galet !
Sedan är det så att färddatorn inte är något precisionsinstrument. Skall du mäta och utvärdera förbrukningen så skall du "mäta vid pump". Det vill säga: Spara alla kvitton och skriv upp i en körjournal.
Notera gärna tillägg som t.ex "Kört med släp X km" eller "4 personer med packning t.o.r. Örebro - Arlanda" och liknande händelser som påverkar.
Jag skriver upp allt direkt i en app. Spara kvitton orkar jag inte med. ;)
Skriver upp allt under tiden det tankas.. Avslutar med antalet liter när det är klart.

Jag använder appen aCar som jag köpt (för några tior) för att kunna ha backup så att det sparas om jag sumpar mobilen eller byter mobil.

Testa att nollställa färddatorn via sensus-skärmen. Alltså där du har staplarna o så. Där kan du följa förbrukningen kilometer för kilometer. (gå in via myCar)

Sen måste du som sagt också ha koll på att det inte bara är färddatorn som räknar knäppt utan att det stämmer någotsånär på färddatorn. Åk och tanka fullt och skriv upp mätarställning. Försök använda samma pump när du sen tankar igen. (över längre period kvittar det, men vill du ha ett skapligt korrekt resultat redan efter någon tank är det skapligt viktigt att bilen står på samma sätt när du tankar. På vissa mackar står man lite lutad och där kan man få nån mer eller mindre liter soppa, vilket ju sabbar siffrorna lite just den gången.
Tack för respons!

Jag har inte haft bilen så länge att första tanken är förbrukad ännu.
Körningen har dock varit mindre landsväg och stad ( utan massiv köbildning ).
En sak jag reagerar på är att på "nuvarande förbrukning" så vandrar den lite udda...
Tex runt 2 L vid konstant 60kmh.. den hamnar på 99 då det är nedförslut eller då jag släpper på gasen och sjukaste är att den går NER till 0,nånting vid gaspådrag.

Kan det vara som så att färddatorn behöver uppdatering?
Har samma bil, fast 2017, fast med 8 vxl automat då, snittar 0.65 liter/milen blandad körning.
På motorväg/landsväg där hastighet ligger mellan 90-120 och konstant drar den ju mindre, skulle gissa
på 0.5 eller så.

1.3 liter milen när det är diesel låter lite högt för den bilen ja. Det drog inte ens min V70 T4, den snittade
1.1-2 blandad körning.

Vinande ljud i växellådan låter ju inget vidare, kan det vara något som ger högre belastning, därav
högre förbrukning?
Har du nollat färddatorn så det inte ligger gamla värden i den? (håll inne reset på T1 och T2) (antar att du redan gjort detta)
av Mwi
Linkan1340 skrev:Tack för respons!
Tex runt 2 L vid konstant 60kmh.. den hamnar på 99 då det är nedförslut eller då jag släpper på gasen och sjukaste är att den går NER till 0,nånting vid gaspådrag.
Kan det vara som så att färddatorn behöver uppdatering?
Det är bara att ändra mätmetod i menyn, du mäter mil/liter det är därför färddatorn visar 99 vid motorbroms ändra till liter/mil så kommer förbrukningen bli 0 vid motorbroms.
Vart ändrar man den inställningen?

Bilen ska in på verkstad och få ny kamrem på tisdag. Hade tänkt be meken felsöka växellådan, oklart när oljan i den blev bytt. Bilen känns inte trög på nått sätt dock

Nollade rubbet vid min första tankning
Kanske det alltså egentligen är så att siffrorna du skrev om 1.3l/mil är 1.3mil/liter. Isåfall är det rätt normalt.
Det motsvarar 0.77l/mil.

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]