Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag hade bilen, en V70 2.0F -08, på service häromdagen. Multiremmen figurerar ofta här på forumet och frågor om denna ställs. En rem till 2.0F-motorn (Ford-motorn) kostar 484,00 kr plus moms. Sedan tillkommer arbetskostnad, men det blir inte lätt att räkna ut för jag hade en del andra arbeten också, nya bromsskivor fram och belägg bl.a.
Men en ny rem kostar alltså under 500 kr, men plus moms.
Och ni visste väl att det är ålder, inte körsträckan som gäller för byte av multiremmen på dom aktuella motorerna? Max 10 år.
av Rådlös
Inget alls. Jag bara berättar vad en multirem kostar eftersom frågan brukar komma upp här på forumet.
av Yaniz
Rådlös skrev: Och ni visste väl att det är ålder, inte körsträckan som gäller för byte av multiremmen på dom aktuella motorerna? Max 10 år.
Nja, där vevar du allt i dimman ... Enligt Volvos serviceschema skall remmen bytas efter 18.000 mil ELLER efter 10 år, dvs det som behagar infinna sig först.
av Rådlös
Så här ser mitt serviceschema ut, som är en utskrift från VIDA.

Bild

Mitt i tabellen finns det en ruta Hjälpaggregatrem... Det kanske krävs ett förstoringsglas för att se bilden tydligt. Inga kryss i schemat vid några km-tal. Min motor heter B 4204 S4. Längst ner till vänster syns utskriftadressen. Detta pappret fick jag med vid en tidigare service. Hela schemat är mer än två A4-sidor. Detta är alltså bara ett utklipp.
av Yaniz
Ja, jag ser texten tydligt i schemat du bifogar. Lite dumt av Volvo att skriva byte enl serviceprogram eller max 10 år, men av formuleringen att döma bör det därmed finnas olika intervaller för byte av multirem beroende på motortyp. Trodde 18.000 mil gällde alla motorer som sitter i "nya" genertionen V70 och S80. Men som sagt, av formuleringen att döma är så uppenbarligen inte fallet.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
davveh skrev:Hur svårt är detta arbete? Liknande som multiremsbyte på en 2.4l 140/170hk?
Inte svårt alls. Spännrullen skall vridas bort med en 60 torx (eller 50T, minns inte vilket), samtidigt som multiremmen lösgörs. Därefter släpper du spännrullen igen och lossar den med en 40T (skruven sitter mitt i spännrullen). Därefter skruvar du dit ny spännrulle med ny 40T-skruv (25 Nm), vrider bort spännrullen, lägger på ny rem och släpper efter spännrullen. Därefter skall du kolla att remmen löper som den skall. AC-kompressorn har på en del motorer separat rem som är ett helvete att få på men medlemmen oldtimersmc säger att kompressorn skall lossas något innan den korta remmen läggs på och därefter dras åt igen.

Beskrivningen gäller motor B5254T6 men går säkert att tillämpa även på andra motorer.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]