Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Finns det någon vänlig själ som kan berätta för mig hur man får ur kabelskor ur säkringspanelen i REM?
Det finns någon orange historia inuti den svarta boxen som det känns som man borde kunna skjuta åt sidan, men jag lyckas inte.
V70 -04
Senast redigerad av 1 morre73, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Du måste trycka på två spärrhakar på baksidan av panelen, sedan du fällt ned REM. Den ena ser du överst till höger på nedanstående bild. Då hoppar den brandgula del som du ser längre ned i bild ut lite och du kan ta ur eller skjuta i kabelskor. För att spärra på nytt, tryck in den brandgula delen igen.
Eluttag13.JPG
Eluttag13.JPG (104.86 KiB) Visad 1246 gånger
av morre73
andersuw skrev:Du måste trycka på två spärrhakar på baksidan av panelen, sedan du fällt ned REM. Den ena ser du överst till höger på nedanstående bild. Då hoppar den brandgula del som du ser längre ned i bild ut lite och du kan ta ur eller skjuta i kabelskor. För att spärra på nytt, tryck in den brandgula delen igen.
Eluttag13.JPG
Tack för svar!
Det var vad jag gjorde, fick bara ut den 1mm, sen tog det stopp.
(Tog naturligtvis bort säkringarna först).
Jag får ge mig på det igen och testa.
av andersuw
Länge sedan nu sedan jag själv senast var där och trixade med detta så jag minns inte hur långt den skall hoppa ut. Kanske kan man också peta ut den lite sedan spärren väl släppt.
av morre73
Efter lite pill löste det sig, det räckte att den flyttade på sig 1 mm. Men man skulle dessutom peta undan en "spärr" från andra hållet.
Bilagor
Säkrings 2.JPG
Säkrings 2.JPG (725.39 KiB) Visad 1236 gånger
Andra hållet? Du menar på och från den plats där din pil är?

När jag själv fipplade med detta en gång i tiden handlade det om att få dit en ny kabelsko snarare än om att ta bort en. Men det är ju alltid intressant att veta hur man kan gå motsatt väg också.
Alla kabelskor som är avsedda för någon sort av isolator ,reläsockel säkringsbox etc. har en metallflik som kallas primärlåsning på volvo språket och måste trycka in för att man kan ta los den aktuella kabelskor.
Den orange saken kallas sekundär låsning och måste vara i öppet läge när man lossar eller sätter dit en kabelskor.
morre73 skrev:Måste man verkligen flytta på den oranga saken när man sätter dit en kabelsko? Så står det inte i Volvos instruktioner.
Nej det står inte att man skall lossa den brandgula spärren i den Volvo monteringsanvisning jag gick efter när jag monterade 12V-uttag i bagageutrymmet på min V70 -02. Därför gjorde jag det inte heller vilket innebar att jag fick banka kabelskon på plats med mer våld än jag bedömde som rimligt. Efteråt lärde jag mig att det berodde på att Volvo försummat att berätta att man bör lätta på spärren. :wink:
Jag eftermonterade original sub på en V70 2001 för länge sedan, där stod det med i Volvos installationsguide att man skulle dra ut den orangea delen faktiskt. Det stod däremot inte hur mycket (eller snarare lite) så jag försökte verkligen få ut den hela vägen så som jag bedömde det :)

Dags för mig att byta belägg fram, har e[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det

Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]