Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hane73
Hej!
Jag har en xc70 2016 med ett litet problem. Motorn stannar medans bilen fortfarande rullar. jag har läst någonstans att den kan göra det om Eco Drive läget är aktiverat. Problemet är att jag hittar ingen sån knapp i instrumentpanelen. Jag vet att jag kan stänga av start/stopp men det vore smidigare att bli av med problemet på riktigt. Någon som vet vad jag kan göra?

MVH/Hans
Enligt tidigare trådar här på forumet ändrades autostoppfunktionen mellan MY -15 och MY -16. På MY -15 autostoppar inte motorn innan bilen står helt stilla om inte Ecoläget är på. På MY -16 kan den dock stoppa innan bilen står helt stilla även utan Ecoläge.

Märkligt att du inte har någon Eco-knapp. Men normalt är det så att Eco i vart fall stängs av efter varje körcykel så att du måste trycka på knappen igen för att aktivera Eco-läge.
Min var likadan. Xc70 d4awd-2016, motorn stoppades innan bilen stod still.
Man vänjer sig. Annars kan du lägga i sportläget eller svänga till lite med ratten så dör den inte.
Eco knapp finns inte på awd om det nu är en sån du har?
Tja man är ju van vid att kunna stanna mjukt och finjustera position i sidled och rattläge in i det sista. När jag provat Ecoläget på min -15 har jag inte varit så förtjust i just det här att motorn stannar innan man står still. Men någon katastrof är det förstås inte och det finns ju som redan framgått några enkla sätt att få igång motorn igen medan man står still om det nu skulle behövas.
Någon katastrof har jag inte sagt att det är men om man åker i köer varje dag som rullar fram i 7-10 km/h så är det lite irriterande att den stannar. Visst det går att stänga av start/stop men jag ville kolla så det inte var något "ovanligt" med min bil.
Hans
Start stopp stänger (stängde?) av den funktionen om man stannade mer än 2 eller 3 ggr utan att komma upp i över en viss hastighet. (typ 10-20km/h) Så var det i allafall på min förra Volvo där jag hade S/S.
Hane73 skrev:Någon katastrof har jag inte sagt att det är men om man åker i köer varje dag som rullar fram i 7-10 km/h så är det lite irriterande att den stannar.
Nu har jag inte start/stopp i min bil (den är för gammal), men är det inte just det som är hela tanken med start/stopp? På landsvägen har det ju ingen funktion alls, men i precis den typ av körning du beskriver måste det ju vara största finessen att bilen inte är igång och skitar ner i onödan.
Den gör ingen nytta i köer om man står stilla en sekund, rullar några meter, stannar igen osv. Däremot i ren stadskörning och med längre stillastående vid rödljus t ex kan det väl vara motiverat.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Den bilen skulle jag personligen inte våga k[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]