Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Staef
Hej, jag har lyckats köra sönder min bil vid en rondell. Jag körde in i första en kant och sedan en till. ganska höga trotoarkanter.

Nu är det så att vänster fram behöver nytt fjäderben (ny stötdämpare?).
Och bakaxeln måste bytas.

Det är en 854 turbo 225hk från -95. Gått 20 000 mil.

Bil bengtsson vill ha 30 lax för jobbet.

En privat sa 20 tusen. är detta rimligt? Han uppskattade det till 50 timmars jobb elelr något likannde.

Reflektioner?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Stötdämpare fram... Jag skulle nog byta båda sidor... 2 timmar inkl nån fastrostad skruv och en kopp kaffe.

Bakvagn. En av länkarmarna krökt? Borde gå att hitta på skroten. Men om vi räknar på en hel bakvagn -Två länkarmar, bussningar, nav från skroten så är det inte mycket jobb heller. Ett fäste i karossen på varje sida, fjädrar, stötdämpare, handbromsvajrar, ABS-givare. Sen kommer det antagligen till en del saker som man bör byta när man ändå är där, eller inte går att få loss hela. Resterande 6 timmar av arbetsdagen borde räcka gott.

Och så en fyrhjulsinställning på det.

Detta gäller om skadorna är begränsade till det du säger, alltså rena byten av delar. Plåtjobb kan dra iväg lite mer...
av Staef
Ja alltså som jag fattat det så är det bara det som behövs bytas.

Vad ska jag lägga fram för argument för att verkstaden ska ta ned priset? Det måste ju vara ganska orimligt (priset alltså) om du snackar om en arbetsdag för en person som kan fixa det?

tack för snabbt svar!
av Staef
...Ja. Bil bengtsson kalalde inte det för länkarmar utan för .."tvins" eller något i stil med det ordet. Men en var krökt ja och det fanns två.

Har du någon uppfattning om ett rimligt pris? Jag menar rimligt inte billigt. :)
av timebandit
Om du vet vad du behöver så gå in på http://www.fbt.se och http://www.laga.se så kan du få ungefärliga priser på vad delarna kostar begagnade =P Sedan är det bara å lägga på lite pengar för arbetstiden. Bilia vet jag tar 900:- / timma iaf.
av *pettson*
Staef skrev:Hej, jag har lyckats köra sönder min bil vid en rondell. Jag körde in i första en kant och sedan en till. ganska höga trotoarkanter.

En privat sa 20 tusen. är detta rimligt? Han uppskattade det till 50 timmars jobb elelr något likannde.

Reflektioner?

Tack på förhand!
30 laxar är rimligt möjligen om bilen ska upp i riktbänk med för kontroll och åtgärd.... och alla saker som monteras är nya. DOCK är det ett jobb på ca 12 timmar inkl riktbänkskontrollen...

Ska man åtgärda delarna så ska vi se följande..

1,5 timmar bägge fjäderbenen fram + 0,8 för byte av fjädrarna (dom lär ha tagit stryk om du krökt benet..)
vi lägger till ytterligare 0.9 timmar för styrstaget (inre plus leden)
Länkarmen lär fått stryk 0,6 i tillägg för detta..
Det ger totalt fram...:
Det ger 3.9 timmar fram...
Bak.. ger 2,6 h per sida i byte av komplett..
Det ger omräknat ca 3h för byte av en komplett bakvagn istället (blir snabbare än att dela det hela..)

Om dom ska ha riktigt bra betalt får dom EN arbetsdag.. alltså 8 timmar..
Materialmässigt handlar det om ifall det ska vara nytt eller begagnat..

men snälla... 30k för jobbet?...
Jag ska ta i så jag kräks och skäms........ ge mej 5k för jobbet.. material tillkommer... :idea:
För en verkstad med moms blir det runt 12k...

då pratar vi ENDAST krökta delar och sånt.. INGET att sätta bilen i bänken eller annat.. 4 hjuls inställning tillkommer efter jobbet..
alltså ca 1000kr MAX ytterligare som jag tyvärr inte kan fixa hemma..
Användarvisningsbild
av Nexus
Har du inte försäkring på bilen????
Eller är skadorna beräknade till mera än bilens värde???
av Staef
*pettson* skrev:
Staef skrev:Hej, jag har lyckats köra sönder min bil vid en rondell. Jag körde in i första en kant och sedan en till. ganska höga trotoarkanter.

Reflektioner?

Tack på förhand!
30 laxar är rimligt möjligen om bilen ska upp i riktbänk med för kontroll och åtgärd.... och alla saker som monteras är nya. DOCK är det ett jobb på ca 12 timmar inkl riktbänkskontrollen...

1,5 timmar bägge fjäderbenen fram + 0,8 för byte av fjädrarna (dom lär ha tagit stryk om du krökt benet..)
Det ger totalt fram...:
Det ger omräknat ca 3h för byte av en komplett bakvagn istället (blir snabbare än att dela det hela..)

Jag ska ta i så jag kräks och skäms........ ge mej 5k för jobbet.. material tillkommer... :idea:

då pratar vi ENDAST krökta delar och sånt.. INGET att sätta bilen i bänken eller annat.. 4 hjuls inställning tillkommer efter jobbet..

Hmm. Intressant? Du är inte sugen på att ta dig an min bil! För jag vet inte var jag ska hitta någon som resonerar som du. :) Förslag?

Jag har en bekant till familjen som har en 850 från -92 som gått 24 tusen mil. Motorn på den har rasat. Han är absolut ingen buskörare. Han vill sälja hela bilen för 5000. Är det läge att köpa den och plocka delar från den eller ska jaga bara köpa från skroten?
av *pettson*
Staef skrev:
*pettson* skrev:

Reflektioner?

Tack på förhand!

Det ger totalt fram...:

Hmm. Intressant? Du är inte sugen på att ta dig an min bil! För jag vet inte var jag ska hitta någon som resonerar som du. :) Förslag?

Jag har en bekant till familjen som har en 850 från -92 som gått 24 tusen mil. Motorn på den har rasat. Han är absolut ingen buskörare. Han vill sälja hela bilen för 5000. Är det läge att köpa den och plocka delar från den eller ska jaga bara köpa från skroten?
Tiderna är tagna ur en tidslista som många verkstäder använder..
Att köpa en reservdelsbil är ju inte en dum ide egentligen..
Men.. du ska ha grejor till en turbo och det är inte riktigt samma saker bak i bilen, det skiljer inget stort (krängningshämmare finns inte på icketurbo osv) Men när allt är klart står du med en bil som inte går att flytta så bra på eftersom den saknar upphängningar..
Enklare då att ringa och ta ett bra pris på en seriös skrot på sakerna så slipper du *Resten* så att säga..
Och jodå jag kan ta mej an jobbet.. det finns tid till det..
PM:a mej om det..

Men jag vill påpeka att.. om man är lite listigt så kan man enkelt göra saker mycket billigt även om det är nya saker
GE motor *
Biltema*
om man kombinerar dom två så får du det här nytt
*fjäderben
*stabstag
*hjullager
*länkarm med spindelled
*styrled
*styrstag
För runt 2000kr/ sida fram

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]