- tor 26 jul 2007, 20:37
#119345
Nu pratar du helt olika tändsystem! Din gamla hade brytare, bara en kabelsko. 230'n har ett elektroniskt tändsystem som heter TZ 28H, med hallgivare i fördelaren.
Antingen flyttar du över fördelaren från din gamla motor, kolla bara så rotorn pekar rätt när du sätter dit den.
Eller så plocker du resten av tändsystemet från en 240 eller 740 med 230A. Det är bara en liten kabelhärva, tändspole och slutsteget på innerskärmen. Bara att koppla in matning och jord och köra.
Jag skulle välja alternativ två, brytarlöst är så mycket bättre.
Normalt är jag ganska emot att plocka i motorer som inte hör hemma i bilen, men en gammal förgasarmotor har så få kablar så det här är nog inga problem. Jämför bara kablarna med din gamla motor och dra nytt om det behövs.
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!