Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Fluffen skrev:Tänk bara på att undvika medel som innehålller silicon.
Varför är inte det bra?

/Tomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag har en labrador så jag kan pröva parafinolja och se om det har effekt. :lol:
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tomas88 skrev:
Fluffen skrev:Tänk bara på att undvika medel som innehålller silicon.
Varför är inte det bra?

/Tomas
En tvätt med avfettning och det ser precis likadant ut som innan. Bättre spenderade pengar att använda olivolja i så fall.
Användarvisningsbild
av Brainy
VolvoB20 skrev:Olivolja håller inte så länge.
Det jag fått att hålla längst är definitivt.
Bild
Ja allt är väl relativt men jag tycker då den har hållit riktigt bra sen jag la på. Det krävdes iofs tre behandlingar innan plasten var mättad, vid de två tidigare så grånade den så fort oljan gått in i plasten.
Jag har uppskattningsvis tvättat bilen omkring 20ggr sen jag la på senast.
Funk skrev:Turtle Vinylcleaner sedan Smartabs Vinyl Shield (som kan vara svår att få tag på tyvärr). Jag testade med olivolja för skoj skull på tjejens Renault och det var snyggt, men drog till sig smuts som f*n efter ett par dagar...

/Thomas
Jaså? För mig var det bara att tvätta bort den överflödiga oljan så klibbar inte plasten det minsta.

mvh
Anders
69kungen skrev:andväder nu till mina plast delar ARMOR ALL VINYL WIPES men tycker inte att dom varar så länge bara innan tappar lystern blir lite gråa.
Undvika alla medel som "svärtar" ner plasten. Det ser skit ut efter ett tag.

Jag använder SONAX Proline Plastic Restorer, Exteriorhttp://sonax.se/s210300.html

Denna konsumet produkt kanske funkar också. SONAX Xtreme Plastic Renovator http://sonax.se/s210100.html

Finns även ett gammalt knep.
Man använder kokt linolja.
Dock SKALL man vara MYCKET försiktig med detta.
Man får passa sig att få det på lackdelar, för det kan bli fläckar av det som är svåraatt få bort.
Sedan stryker man på det så det blir helt jämt.
Sedan låter man det torka minst 24 timmar.
Efter det har torkat skall det vara helt svart och mycket tåligt.
Tål evfettning etc mycket bra.
Men som sagt skall man vara MYCKET försiktig med detta.

Greetz
Användarvisningsbild
av Funk
Jaså? För mig var det bara att tvätta bort den överflödiga oljan så klibbar inte plasten det minsta.
Min teori är att eftersom oljan inte innehåller några bindemedel eller liknande är att den, lite beroende på plastsort, blöder ut igen och torkar till vad som närmast kan liknas vid klägget i ett riktigt ostädat kök.
Men det är ju nästan gratis så varför inte prova, det gjorde ju jag..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SE6M
Kör själv med Turtle Black Chrome.

/Mats

Bild
av NicklasO
Köpte en volvo 850 igår som jag håller på att snygga till, behandlade lite plast med VinyShield, kan lägga upp nån bild i kväll.

Ang olja så löser en både tjärlösare och alkalisk avfettning samt vanligt vaxshampo som är alkaliskt det mkt effektivt, det saknar helt något uv skydd, samt drar ofta åt sig damm.
Lika som silikonbaserade feta medel som ex bupershine etc.

Visst kan man ful snygga till en fångare men vill man ha hållbarhet så krävs det riktiga grejor.

MVH/
Senast redigerad av 1 NicklasO, redigerad totalt 0 gånger.
av Lindfalas
NicklasO skrev:Köpte en volvo 850 igår som jag håller på att snygga till, behandlade lite plast med VinyShield, kan lägga upp nån bild i kväll.

Ang olja så löser en både tjärlösare och alkalisk avfettning samt vanligt vaxshampo som är alkaliskt det mkt effektivt, det saknar helt något uv skydd, samt drar ofta åt sig fett.

Visst kan man ful snygga till en fångare men vill man ha hållbarhet så krävs det riktiga grejor.

MVH/
Hmm hur löser du upp silicone??
Är ju ett ämne som är mycket svårt att ens få bort när man vill det.

Greetz
av NicklasO
Det drar åt sig damm som silikonbaserade medel, inte tvättas bort..
Dock är det ju inte direkt svårt att tvätta bort "effekten" från de aldra flesta konsument vinylmedlen ex bumpershine osv..
Lindfalas skrev:
NicklasO skrev:Köpte en volvo 850 igår som jag håller på att snygga till, behandlade lite plast med VinyShield, kan lägga upp nån bild i kväll.

Ang olja så löser en både tjärlösare och alkalisk avfettning samt vanligt vaxshampo som är alkaliskt det mkt effektivt, det saknar helt något uv skydd, samt drar ofta åt sig damm.

MVH/
Hmm hur löser du upp silicone??
Är ju ett ämne som är mycket svårt att ens få bort när man vill det.

Greetz

De ska snabbt skala upp produktionen av liti[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

V60 sliter däck bak

Gör du det själv så enklast och bi[…]

Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]