Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av LaRy
Jag har skruvat på båda förgasarna på Volvo-motorer. Jag föredrar definitivt Pierburg. Största skillnaden är att en korrekt inställd Pierburg tillsammans med NGK tändstift medför att du kan få motorn att gå absolut pludderfritt även när choken är rejält utdragen. En kall vintermorgon låter alltid en Stromberg -motor som en fiskebåt-motor. I övrigt arbetar och fungerar de lika. Pierburg -förgasaren har ett munstycke som har en finurlig inbyggd kompensation för bränsletemperatur.
Det är svårt att hitta gratis information om dessa förgasare. Du kan läsa om principen på http://www.misab.se, titta på förgasare Zenith Stromberg.

Även Haynes handbok för 240 och 740 tar upp förgasarna på ca 2 sidor.
Jag har även en gammal original reparationshanbok som Volvo sålde till sina kunder (ej verkstadshandbok). Den boken heter Volvo 240 1981-1993 nr 259. Den boken har 6 sidor förgasare.

Ett tips ifall du vill ställa CO-värdet utan instrument. Justera munstycksnålen tills motorn börjar låta mjukt i avgasröret, vrid vidare tills den missar något ca varannan sekund (p.g.a. för mager blandning). Kör in till besiktningen, och du har CO-halt 0.2 - 0.3. Efteråt vrider du ut den drygt ett halvt varv och motorn bra.

Historiskt sett verkar Volvo först ha använt Stromberg på B23 motorerna, men i och med 230A -motorn började man använda Pierburg.
av hundsexti
Tack för info .
Om du någon gång i framtiden scannar in "dessa 6 sidor" så finns interesse :)

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]

Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]