Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lövet skrev:Vad de anser har ingen betydelse eftersom det inte stämmer att bilar med ljus klädsel har lägre andrahandsvärde eller är mer svårsålda. Se ovan varför.
Tycker du inte det har betydelse för TS vad andra som har bilar med ljus klädsel anser?
Själv tycker jag det är i allra högsta grad relevant. Om man funderar på att köpa en bil med ljus klädsel men aldrig haft ngn tidigare är det väl jättebra att få input på ev för resp nackdelar.
Jo visst men det är ju rätt bra om det stämmer. Att säga att man inte ska köpa en bil med ljus inredning för att den är svårsåld begagnat och mindre värd är inget bra uttalande eftersom det inte stämmer.
Att man tycker att det fult, opraktiskt, jamenvisst. Finns massor av saker man kan tycka om färger.
Jag kanske missat ngt i tråden men jag har inte läst att ngn skrivit att man inte skall köpa en bil med ljus inredning.

Har du ngt bevis på motsatsen att ljus klädsel inte drar ner priset är är mer svårtsålt på en begagnad bil? Ditt uttalande:
"Om det verkligen var så att ljus inredning sänkte värdet då skulle operationella leasinggivare som Autoplan, Leaseplan osv ha en högre månadskostnad för ljus inredning än mörk (eftersom de garanterar restvärdet). Det har de inte. Inte heller vid privatleasing görs skillnad på ljus och mörk inredning vilket det definitivt skulle ha gjorts om det fanns en faktisk skillnad i vad biltillverkaren kan sälja bilen för efteråt."
ser jag inte som bevis.

För övrigt verkar det som du tolkar det mesta jag skriver på ditt eget vis och vi kommer nog inte längre än så.

Ha en trevlig söndag allihop :D
berrabus skrev:Jag kanske missat ngt i tråden men jag har inte läst att ngn skrivit att man inte skall köpa en bil med ljus inredning.

Har du ngt bevis på motsatsen att ljus klädsel inte drar ner priset är är mer svårtsålt på en begagnad bil? Ditt uttalande:
"Om det verkligen var så att ljus inredning sänkte värdet då skulle operationella leasinggivare som Autoplan, Leaseplan osv ha en högre månadskostnad för ljus inredning än mörk (eftersom de garanterar restvärdet). Det har de inte. Inte heller vid privatleasing görs skillnad på ljus och mörk inredning vilket det definitivt skulle ha gjorts om det fanns en faktisk skillnad i vad biltillverkaren kan sälja bilen för efteråt."
ser jag inte som bevis.

För övrigt verkar det som du tolkar det mesta jag skriver på ditt eget vis och vi kommer nog inte längre än så.

Ha en trevlig söndag allihop :D
Jag skulle nog vilja påstå att leasingbolagens inställning till ljus respektive mörk inredning är en tydlig fingervisning om att det inte existerar några skillnader avseende andrahands och tredjehandsvärdet på en bil kopplat till inredningsfärgerna.
Personligen skulle jag aldrig välja en bil med svart/mörk inredning. Om t.o.m. innertaket är svart är det ännu värre.
Igår var jag inne och skulle kika på bilen jag länkade till. Tyvärr var den precis såld i helgen! Han föreslog dock att jag skulle köpa den här istället:

https://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V7 ... ?ca=10&w=1

Välservad var den visserligen, men ganska sliten. Många små skador runt om. Tycker inte man ska behöva stå ut med det på en bil för 85 000 kr (han prutade 5000 kr direkt). Dessutom ganska dåligt utrustad.

Vad tror ni en 24 000 mils service på en tidig drive kostar? En del bilar närmar sig ju dessa miltal. Om priset är rätt kan det ju vara en bra affär att köpa en sådan och göra service själv. Dessutom ett grymt bra prutargument. Tänker mig att man köper kamremssats, partikelfilter och eolys på t.ex. ebay och lämnar till en mindre verkstad. Delarna kostar inte mer än 5000 kr. En duktig mekaniker fixar väl det på 5-6 timmar?
Volvo tar uppåt 20k för den servicen...

89' för en DRIVe med det miltalet känns väldigt högt. I min värld är den bilen värd 60' men så mycket tror jag inte du kommer kunna pruta oavsett servicebehov.
Massabrassan skrev:Går i tankar på en ny familjebil och har givetvis kikat på klassikern V70. Hade tänkt mig att betala max ca 80000. Vill gärna ha automatlåda, men inte till priset av mycket högre förbrukning. Vill ha diesel. Låg förbrukning är viktigt.
Du har en konflikt mellan automat och låg förbrukning när det gäller äldre Volvo i den prisklassen, Du får bestämma vad som är viktigt just för dig (det kan ingen annan bestämma)

Om du tex kan tänka dig att växla själv och kör vettigt så är 5:an förvånade snål med manuell låda och har skönt bottendrag.
Lövet skrev:Volvo tar uppåt 20k för den servicen...

89' för en DRIVe med det miltalet känns väldigt högt. I min värld är den bilen värd 60' men så mycket tror jag inte du kommer kunna pruta oavsett servicebehov.
OK, om servicen är så dyr så är det kanske tveksamt med en tidig drive ändå.. Får hålla ögonen öppna efter en 2.0/2.4/D5. Kanske helst på en privatannons.Oftast billigare och man brukar få mer tillbehör med.
I mälardalen och GBG+Malmö kan du lägga till 50% på den timpenningen. Minst :(
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]