Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Jag föredrar helt klart Dinitrols produkter före linolja. På öppna ytor som bottenplattan grundar man först med Dinitrol ML (den oljebaserade)
och låter torka över natten, sedan lägger man Dinitrol CAR underredsmassa.

Enligt min erfarenhet håller Dinitrols produkter rosten borta mycket längre än linolja.
Som jag skrev, linoljan ska främst skydda inifrån. Är där rost utifrån ska det slipas, borstas eller helst blästras och grundas och målas med färg om det ska bli ett hållbart resultat. Allt annat är bara nödhjälp under kortare tid. Ska man ha linolja på hela underredet (vilket fungerar alldeles utmärkt) måste man spruta med högtryck (jag sprutade med c:a 30 bar) för att komma åt överallt och man måste göra det varje år i ett par år sedan räcker det med vartannat eller vart tredje åri I balkar och dörrar sprutade jag med en slang (c:a 60 cm) och ett munstycke som "bildade" en solfjäder med c:a 70 bar. Det rullar fortfarande omkring bilar som jag sprutade som är relativt rostfria (bl.a min egen 745-a) fast det är 15 år sedan jag slutade (jag var inte ägare av den då). Det jag sprutade med då var en blandning av den begagnade vegetabiliska (linolja) hydraulolja (jag nämnde i början) och ren råpressad rapsolja som jag köpte i helfat för 5 kr litern. D.v.s samma rapsolja som smarta affärsmän idag tappar på stiliga 1/2 liters flaskor och säljer för 70 - 100 kr/flaska i designbutiker...... :-O)

Stått ute oanvänd i 5 månader??? […]

Gaspedalen har ingen fysisk kontakt med motorn all[…]

Underkänd på avgasrening

Kolla noga efter tjyvluft hela vägen mellan L[…]

(Efter)-montera original subwoofer

Jag har inte ens letat upp var den sitter i den XC[…]