Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du inte vill köpa en AEM med tillhörande mjukvara får du höra med johnnype vad han kan erbjuda. Det behövs en "tolk" mellan fjärrstarten och CEM, antingen i form av en AEM (Volvos lösning) eller en specialutformad CAN-box (johnnypes lösning).

När jag tittade på detta för egen del var strömförbrukningen på generiska GSM-reläer ett av de återkommande problem jag stötte på. De jag hittade för rimliga pengar drog alla ganska mycket ström. Det var bl.a. därför jag istället köpte den färdiga fjärrstart jag länkade till tidigare i tråden. Men det var rätt många år sedan nu och saker och ting kan förstås ha ändrats.

Att driva fjärrstarten med tillhörande "tolk" med ett separat batteri tror jag inte på. Det blir rätt komplicerat att åstadkomma och löser egentligen inga problem som du inte lika gärna kan lösa genom att helt enkelt öka den totala batterikapaciteten. Men det finns ju begränsat med plats för detta och största möjliga AGM-batteri är, skulle jag säga, något man vill ha för värmarkörning alldeles oberoende av fjärrstarten och dess strömförbrukning.

Separat strömbrytare för fjärrstarten? Om man gör installationen rätt är det lika lätt att bara rycka kabeln till fjärrstarten/AEMn vid de få tillfällen när det av ett eller annat skäl inte är aktuellt att köra värmaren på ett bra tag. Jag brukar själv ibland rycka kabeln till AEMn när jag vet att bilen kommer att stå still ett bra tag. Har man bara fjärrstarten kopplad via AEMn kan man naturligtvis koppla ur den hela sommarhalvåret. Själv gör jag dock inte det eftersom även parkeringshjälpen bak använder AEMn.
När jag tittar lite på begagnade värmare i bildelsbasen:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... mare/Alla/

verkar det finnas flera modeller, när man kollar på kolumnen "Originalnummer", vad är det som skiljer mellan dem?
Hur vet jag att någon av dem inte kommer att funka till min bil?
Jag har ju en S60R AWD, men det borde ju rimligtvis vara samma på alla S60? Och V70 för den delen...

Edit, förresten, Det borde skilja sig på kylningen mellan turbo och motorer som suger. Jag får kolla motorkoden...
Ardic, Volvo 912-B, är beställd från bildemontering och kommer dyka upp vilken dag som helst.

När jag fått hem den ska den plockas isär och servas, sedan bokar jag tid på Rejmes för installation.
Efter att ha stött och blött de olika alternativen har jag kommit fram till att det är bäst att verkstaden gör jobbet. Visst är monteringsanvisningen (länk tidigt i tråden) tydlig och noggrann tillräckligt för att jag och svärfar skulle klara av att utföra installationen själva, så kommer det att ta en hel del tid. Dessutom har vi inget bra ställe att vara, och när man inte vet hur lång tid det kommer att ta, så kan det kosta en hel del att hyra en lyft på OK. All den tid det kommer att ta är fritid jag gärna spenderar på annat sätt. Jag har inte tummen helt mitt i handen, men jag är inte så suger på att spendera åtta timmar eller mer med att meka med bilen, även om jag tjänar fem tusen på det.
Slutligen, skulle det hända bilen något och försäkringsbolaget börjar gnälla så kommer det att finnas kvitto på fackmannamässigt utfört jobb och lite garanti på installationen.

Fjärrstart till värmaren tänker jag fortfarande skaffa. Men det är elektronik och programmering, vilket är en helt annan sak än att plocka ner tanken, riva ut kylslangar och ligga under motorn och dra bränslerör... Så installation av fjärrstart blir ett "hemma-jobb" vi kan kalla "Fas 2"
Då var värmaren installerad och klar.
Rejmes i Örebro gjorde installationsjobbet, strax under 12000 för arbete, material, och programmering.
2500kr för den begagnade värmaren från Bildelsbasen.
Jag har provkört den med Direktstart, och i eftermiddag kommer första starten med timer.
Mabuse skrev:Då var värmaren installerad och klar.
Rejmes i Örebro gjorde installationsjobbet, strax under 12000 för arbete, material, och programmering.
2500kr för den begagnade värmaren från Bildelsbasen.
Jag har provkört den med Direktstart, och i eftermiddag kommer första starten med timer.
Tycker du fick ett pris som iaf jag tycker är helt ok, du kom under 15000:- Visst, sjukt mkt pengar på denna typ av bil. Men fungerar bilen bra och stabilt och är ngrlunda fräsch och man tänkt behålla den en lite längre tid har man ju oerhört stor glädje av värmaren, i mitt fall varje dag. Spar lite slitage på motor också, stort plus. Lär väl göra bilen ngt mer lättsåld också när den dagen kommer. Efter att du köpt värmare på skroten, vad bör man gå igenom och ev.byta innan den installeras på bilen??
Jag lät mekanikern på Volvo provköra värmaren för att se om den gick som den skulle. Den funkade bra, och slit-delarna på värmaren var så förbannat dyra att jag tyckte inte det var värt det att byta om det inte behövdes.

Någon av trådläsarna som är mer bevandrade i värmar-träsket kanske kan upplysa oss?
En till fråga i ämnet; går det att med Volvos orginalgrejer ställa in vilken tid som man vill att värmaren ska starta? Eller är det bara att det är tiden för avresa systemet kan hantera, och så sköter systemet sig själv utifrån det?
Du ställer in tiden för avresa och värmaren startar i lagom god tid före dess beroende på yttertemperaturen. Det är ju också den smartaste lösningen. Annars finns risk för att värmaren går onödigt länge (om det är varmare än förväntat) eller för kort tid för att bilen skall bli varm (om det är kallare än förväntat).
En lång tråd och jag har inte lusläst alla inlägg. Jag har haft en 245 med en Volvo Flygmotor 091B-värmare. Där var det dessutom en termostat inne i kupén (under passagerarstolen) så det kunde ha en viss inverkan på gångtiden också i vissa fall. Det blev aldrig "bastuvarmt" i kupén med den värmaren/termostaten. Bara behagliga 20 - 22°C. Det räckte till.
Kan ju vara ett tips om ni köper en sådan begagnad värmare. Se till att även kupétermostaten följer med.
Jag har en halvtimmes körning enkel resa till jobbet.Ca en tredjedel 50/70 och resten 100/110. Mest fundersam på om detta kanske är lite för kort gångtid med tanke på batteriet när det börjar bli minusgrader?! Jag har iof möjlighet att stödladda batteriet ngn gång i veckan.

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel