Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Även om den bryter bränsle/tändning så fortsätter ju motorn rotera. Det krävs mindre kraft än man tror. Jag krökte ventilerna på min 960 med hjälp av startmotorn när kamremmen hoppade när jag skulle starta...
av HenrikLarsen
Âven om motoren fortsätter at rotera nogla varv, så går nok det - kolvarne er velsmurt och ventilstång och dyligt däkket av en tynd oliehinda
-- så länge det inte finns nogra eksplosioner kvar. Det förekommer meg at det må vära otilsigtade eksplosioner när till eksempel kolvan er på väg ner (men på andra sidan, vad kunne helt seriöst hända i dette fall?)-- som må vära det värsta.
av HenrikLarsen
OK. jag nämte at et nödlage skulle omfatte et kut av bränsle och tänning. Men eftar å ha tänkt åt saken, så måste nödlaget också förhindra nogen form av kompression, fordi utilsigtad kompression kan också skade. I förvagen er der en ventil åpent i merparten av tiden. Nödläget skal se til at der ALTID er en ventil öpen.
av HenrikLarsen
Hvem kan göra en statistikk enligt nedanstående. Altså kolla alla fall av kamremsras her på JagRullar og fylla inn i rubrik beträffanda modell, och om fallet inträffade på sommeren, och om detta var särskilt ödesväkkenda om det hämdte i et motorrum med litet plads såsom V70 i motsätning til 700- og 900 modellarne, och hur länga sedan service var gjort på nogon del kring kamremmen.

NB! Detta förslaget er mycket rudimentärt, som du ser. Jag förventar at du kan förbetra det väsentligt.
Bilagor
Screenshot 2017-08-20 at 18.08.45.png
Screenshot 2017-08-20 at 18.08.45.png (22.87 KiB) Visad 316 gånger
av Henry
Jag fick kamremsbrott på min S60-06a 2,4D förra året. Jag drog ut spridarna och lossade ventilkåpan och fann att kamaxlarna trycks upp så kamaxelöverfallen brustit. Helt meningslöst att tänka på att laga motorn så byt motor eller sälj öket billigt som reservdelsbil. Jag fick 10.000 för min s60 2.4D.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]