Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Malmstroem skrev:Ljus inredning torde göra bilen billigare redan idag. Skillnaden till nästa bilbyte är med stor sannolikhet mindre än att betala mer för en mörk inredning nu. Med andra ord -- du sparar knappast några pengar på att välja mörk inredning idag (i alla fall inte om du håller inredning fräsch).

Jag har haft ljus inredning på en bil. Jag kommer aldrig att beställa det på en ny bil igen. Men om en begagnad har ljus inredning kan jag tänka mig den om den är tillräckligt mycket billigare. Det går att hålla en ljus inredning fräsch. Det kräver bara mycket mer arbete. :wink:
Inredningsfärgen är ingen big deal för mig. Snyggare men mer arbetskrävande.

Tror ni att bilen blir trögsåld p.g.a detta? I så fall är det ju ett bra prutargument.
Nej det tror jag inte. Om det var så hemskt och ingen ville ha det skulle de inte säljas så. Varför skulle nybilsköparna tänka helt annorlunda än begagnatköparna?
Lövet skrev:Nej det tror jag inte. Om det var så hemskt och ingen ville ha det skulle de inte säljas så. Varför skulle nybilsköparna tänka helt annorlunda än begagnatköparna?
Några av mina kollegor har valt ljus inredning på sina tjänstebilar. De tycker det är snyggt men säger att skulle de betala bilen själv eller köpa en begagnad skulle de inte välja ljus inredning.

Den dagen man skall sälja den har den ett lägre värde eller är mer svårtsåld än en med mörk inredning och då de byter ut sin tjänstebil spelar det inte ngn roll om inredningen är fräsch eller inte.

Men om priset på en begagnad bil är klart lägre pga ljus inredning kan det ju vara köpvärt iallafall.
Jag köper aldrig en ny bil med något annat än en mörk lack och en ljus inredning. Svart inredning blir dyrt, för man får ju köpa antidepressiva medel i bulkförpackning... :lol:

Har man skinnklädsel behöver den skötas oavsett färg. Det är samma jobb, även om det inte syns lika tydligt hur skiten kommer bort, när man tar hand om en svart skinnklädsel.
Var och tittade på en Tesla Model X P100D igår, igen. Denna hade ljus inredning, nästan vit, men den var numera mer blå efter alla provsittningar med jeans etc.
Valet är ju fritt, men gillar man fixa med bilen eller inte bryr sig är det för ögat snyggt och ljust. Själv går jag på mörk inredning, som sagt kräver den också underhåll, men i mitt tycke inte lika ofta...
berrabus skrev:
Lövet skrev:Nej det tror jag inte. Om det var så hemskt och ingen ville ha det skulle de inte säljas så. Varför skulle nybilsköparna tänka helt annorlunda än begagnatköparna?
Några av mina kollegor har valt ljus inredning på sina tjänstebilar. De tycker det är snyggt men säger att skulle de betala bilen själv eller köpa en begagnad skulle de inte välja ljus inredning.

Den dagen man skall sälja den har den ett lägre värde eller är mer svårtsåld än en med mörk inredning och då de byter ut sin tjänstebil spelar det inte ngn roll om inredningen är fräsch eller inte.

Men om priset på en begagnad bil är klart lägre pga ljus inredning kan det ju vara köpvärt iallafall.
Att det skulle finnas ett statistiskt säkerställt samband mellan ljus inredning och lägre andrahandsvärde stämmer helt enkelt inte. Ledsen, min dina kollegors tjänstebilar duger liksom inte som bevisföring.

Om det verkligen var så att ljus inredning sänkte värdet då skulle operationella leasinggivare som Autoplan, Leaseplan osv ha en högre månadskostnad för ljus inredning än mörk (eftersom de garanterar restvärdet). Det har de inte. Inte heller vid privatleasing görs skillnad på ljus och mörk inredning vilket det definitivt skulle ha gjorts om det fanns en faktisk skillnad i vad biltillverkaren kan sälja bilen för efteråt.
Helt ärligt skulle jag nog kunna lägga några tusenlappar extra för att få ljus inredning... om jag valde mellan två i övrigt helt identiska begagnade bilar så skulle jag välja den med ljus inredning även om den var någon tusenlapp dyrare.

Nu är ju tyvärr begagnatmarknaden inte sådan så att hitta en bil med den utrustning jag vill ha OCH sen dessutom ljus inredning lär ju vara en på miljonen. Bara att hitta en XC70 T6 MY12 eller nyare är ganska svårt i sig :roll:

För att återgå till topic så drog min V70 D5 AWD Aut MY11 på 6800mil 0.82l/mil mätt vid pump. Kört en del med dieselvärmaren samt lite släp då och då.
Lövet skrev:
berrabus skrev:Några av mina kollegor har valt ljus inredning på sina tjänstebilar. De tycker det är snyggt men säger att skulle de betala bilen själv eller köpa en begagnad skulle de inte välja ljus inredning.

Att det skulle finnas ett statistiskt säkerställt samband mellan ljus inredning och lägre andrahandsvärde stämmer helt enkelt inte. Ledsen, min dina kollegors tjänstebilar duger liksom inte som bevisföring.

Om det verkligen var så att ljus inredning sänkte värdet då skulle operationella leasinggivare som Autoplan, Leaseplan osv ha en högre månadskostnad för ljus inredning än mörk (eftersom de garanterar restvärdet). Det har de inte.
Hur menar du att mina kollegors tjänstebilar inte duger som bevisföring? Bevisföring för vad?
Jag skrev vad de anser och tycker och det kan varken du eller jag ändra på :D

Jag hävdar fortfarande att en begagnad bil med ljus inredning har lägre värde eller är mer svårsåld än en med mörk inredning.
Vad de anser har ingen betydelse eftersom det inte stämmer att bilar med ljus klädsel har lägre andrahandsvärde eller är mer svårsålda. Se ovan varför.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]