- lör 19 aug 2017, 07:57
När det är kamremsbyte på Drive? Min Citroen har 24 000 mil eller 10 år. Bytte dock för ca ett halvår sedan på egen hand. Remmen såg inte akut dålig ut på något sätt. Är det samma intervall på Drive?
Malmstroem skrev:D2/drive är något snålare om du kör riktigt försiktigt.Bra synpunkt med partikelfiltret! Min plan i så fall är nog att strunta i bytet. Har en Citroen C3 1.6 HDI -07 med samma motor, som snart passerar 22 000 mil med originalfilter! Den regenererar inte heller överdrivet ofta. Det känns inte heller särskilt riskfyllt att skjuta på bytet. Om filtret blir dåligt så bör det ju dyka upp felkoder precis som det går till på PSA-bilar. Men därom tviste de lärde har jag läst på forumet :D
De gånger jag kört D2/drive i V70 har jag haft i princip samma förbrukning som med D3-D5, eftersom gaspedalen befunnit sig så mycket närmare golvet under stor del av tiden.
Tänk på att äldre drive har byte av partikelfilter inlagt i serviceplanen. Det är dyrt, och räknas knappast hem genom lägre förbrukning.
Jag har aldrig varit under 0,5 i någon Volvo. Jag ligger närmare 0,9 i min XC70 D5 automat, men det säger kanske mer om hur jag kör...
När det är kamremsbyte på Drive? Min Citroen har 24 000 mil eller 10 år. Bytte dock för ca ett halvår sedan på egen hand. Remmen såg inte akut dålig ut på något sätt. Är det samma intervall på Drive?

- By ThorHammer