Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Har fått hem en räkning där det står att försäkringen på bilen går ut den sista augusti och en räkning för premieperioden 1/9-07 - 31/8-08 á 11700kr.

Av en händelse så tittade jag på det gamla föräkringsbrevet som var tecknat den 19/9 - 06 för att gälla ett år framöver. Försäkringsbolaget har alltså kortat ner min inbetalda period med 19dagar (~610kr).
Mig veterligen så är det bara fordonsskatten som går på hel påbörjad månad så jag ringde till kundtjänst imorse för att höra vad som hänt.

Jag får då svaret att de ändrar till månadsskiftet per automatik och undrar då självklart vart de 19dagar á 600kr jag betalt för tagit vägen.
Då får jag svaret att jag inte alls har betalat för 19dagar mer utan att jag tom har betalt till den sista september, dvs 1månad (975kr), och "så om du vill så kan jag ändra förfallodatumet till den sista september, annars kan du betala in räkningen som vanligt"

Vad är det för jädra sätt? undrar hur många som inte ser detta och blir blåst av dom? 1000skr här och 400kr där osv lär ju bli en stor inkomst för företaget...

mvh
Anders
av anp
Ja, kan man kortfattat svara.

Försäkringsbrev är svårtolkade, och troligen av en orsak och med flit.
En krona här, och en krona där. Kan bli många lättförtjänta kronor för bolaget ifråga.
Se bara till den smygande premiehöjningen som årligen debiteras, samtidigt som konkurerande f-bolag blir billigare på samma fordon och miltal mm.
Trogna kunder är lätta inkomstbyten...

Fick själv nyligen ett inbetalningskort på en bil jag ställde på 1 Juli.
500 kronor ungefär var det på, och gällde till mitten av Augusti, samt skulle betalas senast idag.
Bara dagar efteråt kom ett nytt inbetalningskort med halvårspremien debiterad, inklusive det belopp som fanns på det första inbetalningskortet. Sista betalningsdag någon gång i mitten av Augusti.
Inte ett ord om att det första inbetalningskortet makulerats, fanns skrivet på det sista utskicket.
Hur tolkar man detta?
Jag valde att kasta det sista inbetalningskortet, och betala det första, i hopp om att undvika en ev, förseningsavgift och tillhörande strul.
Men jag undrar ju över om någon bakomliggande tanke finns hos mitt f-bolag över det dubbeldebiterade beloppet på ca, 500 kronor för tiden 1 Juli till mitten av Augusti.
Användarvisningsbild
av Larre
Hej Brainded!

Om du inte redan gjort det, kontrollera om startdatum *) enligt ditt nya försäkringsbrev är tidigare än, eller samma dag som, slutdatum *) enligt ditt gamla försäkringsbrev. Om så är, försöker de blåsa dig. Men det är inte troligt. Det är olagligt. Här är Finansinspektionen dit man går efter att ha eskalerat enligt eget tycke. Jag gissar på att det uppstått ett missförstånd i samtalet med kundtjänsten. Det är så många begrepp som går att blanda ihop (förnyelsedatum, teckningsdatum, fråndatum/startdatum, tariffdatum...), så jag sätter en back öl på att ni missförstått varann. Obs, endast du, Brainded, kan ingå vadet. :D

*) Med startdatum menar jag det första datum då försäkringen gäller. Med slutdatum menar jag det sista datum som försäkringen gäller.

Hälsningar
//Larre
Användarvisningsbild
av Larre
anp, även om du av misstag skulle ha betalat in båda fakturorna så kan inte f-bolaget behålla den dubbeldebiterade premien. (Du har ju koll så du skulle säkert aldrig göra det, men jag bara drar upp ett värsta scenario som skulle kunna drabba vem som helst.) Om du hade gjort det och sedan upptäckt det och hört av dig till dem så hade de betalat tillbaka pengarna. Är det för liten summa för att betala ut så ligger de kvar som tillgodohavande och dras av från nästa premiefaktura, även om du aldrig upptäckt själv att du betalat in för mycket. Det gäller de stora gamla bolagen med etablerade system.

F-bolagen kan med andra ord inte lura oss kunder på det viset. De blåser oss i stället på "laglig" väg, bl a genom att utnyttja den undermåliga konkurrensen på sakförsäkringsmarknaden och på det vis som du beskriver med "slapphet" vid förnyelse.
av anp
Larre skrev:anp, även om du av misstag skulle ha betalat in båda fakturorna så kan inte f-bolaget behålla den dubbeldebiterade premien. (Du har ju koll så du skulle säkert aldrig göra det, men jag bara drar upp ett värsta scenario som skulle kunna drabba vem som helst.) Om du hade gjort det och sedan upptäckt det och hört av dig till dem så hade de betalat tillbaka pengarna. Är det för liten summa för att betala ut så ligger de kvar som tillgodohavande och dras av från nästa premiefaktura, även om du aldrig upptäckt själv att du betalat in för mycket. Det gäller de stora gamla bolagen med etablerade system.

F-bolagen kan med andra ord inte lura oss kunder på det viset. De blåser oss i stället på "laglig" väg, bl a genom att utnyttja den undermåliga konkurrensen på sakförsäkringsmarknaden och på det vis som du beskriver med "slapphet" vid förnyelse.
Att de inte "behåller" pengarna förstår jag. Min tanke var närmast de ören i ränta eller liknande, som ett större bolag kan tillgodoräkna sig för varje sådan här affär.

Likaså är det ett mycket fult sätt att hantera faktureringen på. Bilägande är dyrt idag, och många lever på gränsen ekonomiskt. Att då dubbelfakturera med några dagars mellanrum, utan att ange vilken faktura som faktiskt gäller. Kan skapa stora ekonomiska problem för den som har dålig ekonomi.

Men gissningsvis är deras system lika datstyrda som vårat datsystem i arbetet. Och hur bra datorer än är, så är de aldrig bättre än den dumskalle som programmerat dem.
Användarvisningsbild
av Larre
anp skrev:
Larre skrev:anp, även om du av misstag skulle ha betalat in båda fakturorna så kan inte f-bolaget behålla den dubbeldebiterade premien. (Du har ju koll så du skulle säkert aldrig göra det, men jag bara drar upp ett värsta scenario som skulle kunna drabba vem som helst.) Om du hade gjort det och sedan upptäckt det och hört av dig till dem så hade de betalat tillbaka pengarna. Är det för liten summa för att betala ut så ligger de kvar som tillgodohavande och dras av från nästa premiefaktura, även om du aldrig upptäckt själv att du betalat in för mycket. Det gäller de stora gamla bolagen med etablerade system.

Att de inte "behåller" pengarna förstår jag. Min tanke var närmast de ören i ränta eller liknande, som ett större bolag kan tillgodoräkna sig för varje sådan här affär.

Likaså är det ett mycket fult sätt att hantera faktureringen på. Bilägande är dyrt idag, och många lever på gränsen ekonomiskt. Att då dubbelfakturera med några dagars mellanrum, utan att ange vilken faktura som faktiskt gäller. Kan skapa stora ekonomiska problem för den som har dålig ekonomi.

Men gissningsvis är deras system lika datstyrda som vårat datsystem i arbetet. Och hur bra datorer än är, så är de aldrig bättre än den dumskalle som programmerat dem.
:oops: Ja, det måste jag erkänna att det tänkte jag inte på. Jag har själv dubbelbetalat villapremien en gång och det tog ju ett tag innan jag kunde ta mig till banken och lösa in den utbetalningsavi som jag fick från f-bolaget, utöver den tid det tog för f-bolaget att upptäcka det och generera utbetalningen. Men det finns säkert de som inte kan avvara en "extra" bilpremie, ens en månad. De småsummor som jag vet att f-bolagen behåller som tillgodohavanden är nog på hundralappen eller mindre.

Jag instämmer till 100% med dig om att det är ett fult sätt.
av anp
Ett tips vad gäller återbetalning, är att kontakta banken och be dem ordna "vad de nu kallar systemet" så att alla post/bankgiroutbetalningar automatiskt förs in på ditt bankkonto.
På det viset slipper du dels omaket att gå till något kontor för att lösa in utbetalningsavin, och dels slipper du ev, avgift.
Användarvisningsbild
av Larre
anp skrev:Ett tips vad gäller återbetalning, är att kontakta banken och be dem ordna "vad de nu kallar systemet" så att alla post/bankgiroutbetalningar automatiskt förs in på ditt bankkonto.
På det viset slipper du dels omaket att gå till något kontor för att lösa in utbetalningsavin, och dels slipper du ev, avgift.
:D Är du sann? Det skulle spara mig en del tid. Inte ofta det kommer avier, men ändå.

Du menar så att oavsett vilket företag avsändaren av utbetalningen är, så kommer den in på mitt bankkonto i stället för på en avi? Eller menar du att jag måste speca vilka de presumtiva "utbetalarna" är, t ex mitt f-bolag, för att det ska funka?
av anp
Larre skrev:
anp skrev:Ett tips vad gäller återbetalning, är att kontakta banken och be dem ordna "vad de nu kallar systemet" så att alla post/bankgiroutbetalningar automatiskt förs in på ditt bankkonto.
:D Är du sann? Det skulle spara mig en del tid. Inte ofta det kommer avier, men ändå.

Du menar så att oavsett vilket företag avsändaren av utbetalningen är, så kommer den in på mitt bankkonto i stället för på en avi? Eller menar du att jag måste speca vilka de presumtiva "utbetalarna" är, t ex mitt f-bolag, för att det ska funka?
Tror det funkar med alla utbetalningar till dig, oavsett om du specat vilka som kan tänkas göra en sådan.
VV och ett par f-bolag jag har bilaffärer med, skickar i vart fall ut en lapp där det står något i stil med "vi samarbetar med bla bla bla..." Där det står beloppet som satts in på mitt konto, och varför.
Jag behöver inte göra något alls för att få tillgång till åter/utbetalningen.

Kolla med din bank, de borde veta mer om detta.
Användarvisningsbild
av Brainy
anp skrev:
Larre skrev:

Tror det funkar med alla utbetalningar till dig, oavsett om du specat vilka som kan tänkas göra en sådan.
VV och ett par f-bolag jag har bilaffärer med, skickar i vart fall ut en lapp där det står något i stil med "vi samarbetar med bla bla bla..." Där det står beloppet som satts in på mitt konto, och varför.
Jag behöver inte göra något alls för att få tillgång till åter/utbetalningen.

Kolla med din bank, de borde veta mer om detta.
Ringde damen (företagsrådgivare på swedebank) för att reda ut detta.
De flesta försäkringsbolag, offentliga förvaltningar osv är anslutna till deras system sus, så det ni kan göra är att säga till om att alla utbetalningar som kommer via sus ska gå direkt till ert konto oavsett vilken bank ni har kontot hos.

Om utbetningsavin istället kommer via pg/bg så är det däremot kört då dessa system (pg ägs av nordea och bg är samägt mellan bankerna) inte har denna funktionen. Men som sagt, alla avier som kommer via sus kan du i alla fall slippa!

Ang. min försäkring så har jag inte hunnit rota fram papperen igen, ska in och krita på avtalet för min nya försäkring imorgon vilken hos det bolaget blir betydligt billigare.

mvh
Anders
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS