Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag handlade SKF-grejer på bildelaronline24.

Finns många fabrikat att välja på där om man hyser förkärlek för något särskilt.
av Yaniz
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Lagret till magnetkopplingen på kompressorn
-Spännaren till remmen
-Och sist men inte minst, remmarna.

Man behöver alltså inte byta hela kompressorn/generatorn.

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Utmärkt sammanfattning av förebyggande åtgärder. Dessutom skulle jag peka ut lagret i magnetkopplingen som det enskilt minst pålitliga i sammanhanget.
av xAx
Variosboy skrev:Det man kan göra för att förebygga så gott det går är att byta följande:
-Remskivan på generatorn
-Spännaren till remmen

Delarna kostade sammalagt ca 2000:- när jag köpte dom i maj i år. Det är trångt att göra detta, men inte det minsta svårt, och för att byta remskivan behövs ett specialverktyg (köpte en sats för ca 500 på biltema där detta fanns med).
Räkna med en dag i garaget alternativt några tusenlappar för att lämna bort jobbet till en icke märkesverkstad.
Hur bar du dej åt för att få på den korta ac-remmen?
Jag fick åka till verkstad för jag lyckades inte själv.
Köpte två olika verktyg som skulle vara behjälpliga,
men de funkade inte.
av intruder1400
Om inte jag minns fel så har väl någon i (tror) de var i England som hade någon uppfinning som gjorde att remmen inte kunde trassla in sig !
Tror till o med jag läst något i detta forum !
Kan ha fel
av oldtimersmc
xAx skrev:
-Remskivan på generatorn
-Spännaren till remmen

Hur bar du dej åt för att få på den korta ac-remmen?
Jag fick åka till verkstad för jag lyckades inte själv.
Köpte två olika verktyg som skulle vara behjälpliga,
men de funkade inte.
Gjorde samma misstag (köpte verktyg).
Du behöver bara lossa kompressorn o vinkla den sen spänna den på plats.
Generatorns frihjul satt bedrövligt till men det var bara och lossa den me och "svära" bort den med specialverktyget som Variosboy talar om ( testa med "djävla idiot konstruktörer Volvo har", det funkade för mig).

Pröva även "jag skall släpa den Dj***len i gruset" om inget annat fungerar...
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Jo Intruder1400, det är rätt. Det fanns t.o.m. en länk till firman i England med bild på uppfinningen. En bågformad stålskena med något passande fäste. Det tråkiga var bara att det passade bara på dieselmotorerna, om jag minns rätt. Men någon händig kunde ju "modifiera" en sådan så att den passar på andra motorer också.
av oldtimersmc
Rådlös skrev:Jo Intruder1400, det är rätt. Det fanns t.o.m. en länk till firman i England med bild på uppfinningen. En bågformad stålskena med något passande fäste. Det tråkiga var bara att det passade bara på dieselmotorerna, om jag minns rätt. Men någon händig kunde ju "modifiera" en sådan så att den passar på andra motorer också.

Tror att han ruttnade och slutade med att sälja "över sjön".
av SörenS
Märkligt att inte Volvo då har hakat på och fixat någon stålskena/skydd för eftermontage, som skyddar kamremmen. Det borde ju ligga i deras intresse... Har man gjort en konstruktionsmiss(om den än upptäcks efter ett par år), så bör man ju undersöka saken och rätta till det.

Jag tackar för alla svar, det har gjort mig klart mycket klokare.
av Yaniz
SörenS skrev:Märkligt att inte Volvo då har hakat på och fixat någon stålskena/skydd för eftermontage, som skyddar kamremmen. Det borde ju ligga i deras intresse... Har man gjort en konstruktionsmiss(om den än upptäcks efter ett par år), så bör man ju undersöka saken och rätta till det.
Det är det många här på forumet som frågat sig! Volvo väljer att kalla det för mycket ovanligt, precis som problemen med VEA-motorerna det börjat mumlas om ...
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av monza
Ännu en intressant tråd. Jag har fått nya uppslag till service o underhåll. :)
Att problem uppstår är en sak som man kan acceptera.., hur problemen hanteras är en annan sak och den hanteringen är himla viktigt för märkets trovärdighet. Jag gick från Saab till Volvo en gång i tiden, just därför att jag upplevde att Volvo hanterade uppkomna problem på ett bra mycket bättre sätt. Nu kommer tankarna ibland upp huruvida Volvo är mitt bilmärke, framöver. Detta då jag tycker att Volvo börjat blunda, mörka och i vissa fall spela (får man hoppas) korkade i bemötandet när svagheter/förbättringspunkter påvisas. Men å andra sidan, så är det väl "tillräckligt" bra, för vi köper ju bilarna.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]