Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att det finns toleranser på saker är nog något som man måste acceptera, sen är det frågan var den toleransnivån ligger, och om du märker något om de ligger inom toleransnivån. Jag köpte en BMW R1200GS 2006. BMW tyckte på den modellen att 1 liter olja på 100 mil var inom toleransen för oljeförbrukning, som tur var jag inte drabbad av den oljeförukningen............
Användarvisningsbild
av Robbi
Elektrikern84 skrev:Talade med hög chef hos ÅF idag som nu beslutat att ta in bilen för belastningsprov av hjulen. De gjorde inte de på stället jag köpte bilen då de inte har sån manick. Jag nämnde Motorkuddarna och det kunde han givetvis inte kommentera. Det anmärkningavårda var att han sa att vi får hoppas att belastningsprovet får ner vibrationerna till acceptabel nivå. Jag menade att acceptabel nivå är Inga Vibrationer för en bil i denna prisklass. Han ville inte ta den diskussionen nu men mena på att det finns regler kring det där med vad man måste acceptera. Märkligt!
Ja, det kör med "acceptabel nivå" och sedan med "produktegenskap" om de inte kan få ordning på det. Vi får hoppas att det åtgärdas och inte det larvet kommer upp. De har inte råd med en skandal på halsen med den nya serien så det kommer nog en återkallelse på de drabbade.

Den stora frågan är väl om inte alla är drabbade på olika nivå? Om det är motorkuddarna som är klena så borde det vara för alla och inte endast en del bilar?
av AndS
Kan finnas skillnader mellan olika tillverkningabatcher och även mellan olika underleverantörer. Men skulle det vara så kan man följa upp vilka bilar som har problem och vem/var delar tillverkats.
av Jonathan81
När jag kallstartar min bil och står still med drive eller back i vibrerar min onormalt mycket. Det har inte varit så från början utan kommit med tiden.
Väl när motorn är varm eller man inte står med växel i så märks det inte. Om det har med motorkuddar att göra eller inte vet jag inte.

V90 2017 T5
av AndS
På det tidiga V70II var det problem med en spännrulle till långa motorremmen, den byttes två gånger innan Volvo fick fram en permanent lösning och tror det tog 1,5-2år. Så att hitta felet/en kan ta tid och sedan ska en ny lösning utvecklas och testas så att den fungerar över tiden, kan då förekomma lite snabbfix under tiden. Och skulle gissa på att produktion är de första som får de nya delarna. Det som görs nu är kanske snabbfixar med balansering, däckbyten, hjulcentreringa, ja precis vad som helst för att förbättra men inte lösa grundproblet/en tills något permanent finns klart.
AndS skrev:På det tidiga V70II var det problem med en spännrulle till långa motorremmen, den byttes två gånger innan Volvo fick fram en permanent lösning och tror det tog 1,5-2år. Så att hitta felet/en kan ta tid och sedan ska en ny lösning utvecklas och testas så att den fungerar över tiden, kan då förekomma lite snabbfix under tiden. Och skulle gissa på att produktion är de första som får de nya delarna. Det som görs nu är kanske snabbfixar med balansering, däckbyten, hjulcentreringa, ja precis vad som helst för att förbättra men inte lösa grundproblet/en tills något permanent finns klart.
Rimligt!
av Turbodanne
Elektrikern84 skrev:
AndS skrev:På det tidiga V70II var det problem med en spännrulle till långa motorremmen, den byttes två gånger innan Volvo fick fram en permanent lösning och tror det tog 1,5-2år. Så att hitta felet/en kan ta tid och sedan ska en ny lösning utvecklas och testas så att den fungerar över tiden, kan då förekomma lite snabbfix under tiden. Och skulle gissa på att produktion är de första som får de nya delarna. Det som görs nu är kanske snabbfixar med balansering, däckbyten, hjulcentreringa, ja precis vad som helst för att förbättra men inte lösa grundproblet/en tills något permanent finns klart.
Rimligt!

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är rimligt , dom fortsätter ju att spotta ut trasiga bilar som vibrerar , känns som att allt går lite väl fort hos Volvo just nu.
av AndS
Turbodanne skrev:
Elektrikern84 skrev:
Rimligt!

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det är rimligt , dom fortsätter ju att spotta ut trasiga bilar som vibrerar , känns som att allt går lite väl fort hos Volvo just nu.
Men det är så det "troligtvis" fungerar med vibrationerna och en förklaring till att de tar tid. På V70II fanns tre problem som tog tid att lösa, tryckrullen, vibration i instrumentpanel mot vindrutan och lagerproblem i AC-kompressor. Det man inte kunde lösa var att om den långa remmen gick av, bl.a. pga av tryckrullen eller AC-kompressor, kunde den leta sig in till kamremmen och orsaka mera eller mindre stora motorskador.
Sedan behöver man inte gilla det, men här är inget som vi kan påverka utan försöker ge en förklaring varför saker kan ta tid, gäller alla tillverkare oberoende av bilar eller vad det kan vara.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 114

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]