Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
StefanN skrev:Ja, jalusierna är inte billiga. Den i trä som jag köpte till min kostade nog 1200:- så 1600:- är nog rimligt att tro att den i alu går på.
Hur meckigt är det att byta jalusi? Trodde först att man bytte hela facket (som på V70N) men det verkar som om jalusin i det här fallet är en del och facket under en annan. Så vad är det som måste dän innan man kan ta bort den gamla jalusin och få dit den nya?

Priset för alujalusi till V70N (MY 05-08) var för övrigt 1600 redan för 10 år sedan. Men då fick man förstås med plastbaljan under också. ;-)
av mbc
Det är ju lite pyssel, man måste dela på mugghållaren och då får man ha den lös, och för att få loss den måste man lossa hela mittkonsollen.
För övrigt verkar ju 1600 vara en ren gissning från schmochoyo som bara räknat om dollarpriset till sek, det kanske stämmer men jag vill minnas att den kostade runt 2000 på Volvo när jag skulle ha den för ca 2 år sen(men jag kan minnas fel)
Nu hade jag tur och hittade en mugghållare med alujalusi på självplockskroten i jönköping, satt i en xc70 kommer inte ihåg om det var en -15 eller -16.
Och det är inte samma artnr på den till s80, vet inte vad som skiljer mer än att det är olika artnr.
av andersuw
Tack! Misstänkte att hela konsolen måste bort för att komma åt. Så är det på V70N också, där jag bytt hela konsolen på min 02:a till den variant som kom med faceliften och då fann tillfälle att i grunden bekanta mig med konstruktionen. ;-)

När det gäller priset: Ja det kan förstås tänkas vara lite högre än 1600. Hittar den dock för 165 euro i Tyskland här:

https://www.original-auto-teile.de/volvo/jalousie-0.php

Att hitta den på självplock är förstås modellen men då får man ha tur eller vara väldigt snabb i vändningarna. ;-)

Har du förresten någon idé om vilka modellvarianter/inredningsvarianter som begåvats med denna sobra jalusi. Något speciellt för XC70? Något som har med R-Design att göra? Något annat som ger en vink om vilka bilar det är lönt att titta på?

Min V70 -15 är en Summum med Inscriptionklädsel men den har lika förbenat den vanliga gummiklädda jalusin trots att allt annat är alu. Jag stör mig inte våldsamt på det (som jag gjorde på originalkonsolen i min 02:a som jag bara inte kunde stå ut med) men nog har jag undrat varför man drar ned en i övrigt sober tunnelkonsol med något sådant, särskilt som ytan gärna vill bli lite flottig/kladdig och propsar på rengöring stup i kvarten. ;-)
Användarvisningsbild
av Hioda
Ja, man kunde ju ha hoppats på att det ingick i R-Design, men icke :P Jag har beställt belysning för fack och mugghållare och tänkte att jag kanske skulle ta och beställa jalusiet med och montera i samma veva.
av andersuw
OK. Så där har vi det. Gäller även MY -15 kan jag se i broschyren för det året. Det verkar också vara det året som "Sport" blev en utrustningsnivå ovanför "Momentum", som ett alternativ till "Summum".
Användarvisningsbild
av Hioda
Ujuj, är det inte smink och väskor för tjejer så är det bil-styling för killar... var på Bilia och beställde nu.. kommer imorrn :O

Beställde även Light Guide för mugghållaren och belysning för förvaringen bakom mugghållaren... Jag gör allt i ett svep.. Helgen räddad ;)
av andersuw
Så vad kostar alujalusin om man köper den ny?

Återkom gärna och visa/berätta hur du gick till väga vid monteringen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Jag har en i min bil. Hittade en mugghållare med belysning och aluminiumjalusi på JB i Jönköping, blev inte alltför dyrt. Tror jag betalade 500 kr.
Användarvisningsbild
av StefanN
Hioda skrev:Ujuj, är det inte smink och väskor för tjejer så är det bil-styling för killar... var på Bilia och beställde nu.. kommer imorrn :O

Beställde även Light Guide för mugghållaren och belysning för förvaringen bakom mugghållaren... Jag gör allt i ett svep.. Helgen räddad ;)
Tänk på att det är lite meck om du inte köpte hela mugghållaren för belysning, det är inte bolt on då.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]