Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
olivolja.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Olivolja håller inte så länge.
Det jag fått att hålla längst är definitivt.
Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tänk bara på att undvika medel som innehålller silicon.
Användarvisningsbild
av Funk
Turtle Vinylcleaner sedan Smartabs Vinyl Shield (som kan vara svår att få tag på tyvärr). Jag testade med olivolja för skoj skull på tjejens Renault och det var snyggt, men drog till sig smuts som f*n efter ett par dagar...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Både Lj-Trading och pingens.se har vinyl shield.
Själv kör jag med concept vista dyr som bara den men ger ett grymt resultat.
av matzen10
Joho då, olivoljan håller ett bra tag, faktiskt!
Fast plasten måste mättas ordentligt..Kan behövas 2-3 påstrykningar. Sen drar väl avfettning ur allt skydd rätt fort. Eller håller Concept Vista & liknande bättre för avfettning?

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Funk
Alla avfettningar (och schampo med) är alldeles utmärkta på att bryta ner vegetabiliskt fett, så olivolja sitter inte länge...
Vill man prova någor annat så kan man prova paraffinolja, det finns på apoteket som hundlaxermedel och kostar nästan inget. Det är om inte annat grymt bra till gummi, lister och dylikt vintertid..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Funk skrev:Alla avfettningar (och schampo med) är alldeles utmärkta på att bryta ner vegetabiliskt fett, så olivolja sitter inte länge...
Vill man prova någor annat så kan man prova paraffinolja, det finns på apoteket som hundlaxermedel och kostar nästan inget. Det är om inte annat grymt bra till gummi, lister och dylikt vintertid..

/Thomas
Hur kom du fram till att hundlaxermedel är bra på gummi :wink: :wink:
Får mig att tänka i andra banor :lol: :lol:

Sorry :oops: Kunde bara inte låta bli :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Det är ett gammalt knep att använda paraffinolja till drivremmar i gamla skivspelare, bandspelare samt även till gamla högtalarkanter av gummi..
Men det är klart att man kan kanske få tag på paraffinolja någon annan stans än Apoteket så man slipper alla konstiga förklaringar som "Nej jag har ingen labrador, men en V70 -03.." :wink:

/Thomas

Hej igen! Om man tittar på raden "DIES[…]

Byta spolarmunstycke bak

kanske denna sida: https://www.ak24.se/sv/kod/oe-v[…]

Har det suttit en motor utan turbo i innan så[…]

Ok fattar då får man leva med att funk[…]