Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur klarar ni att köra vilse i en tunnel ??? När man kör in i tunneln fortsätter ju mobilGPSen att köra död räkning, sen kan det ju göra att den inte kan veta positionen super exakt men vad spelar det för roll.

Instuktionerna man får när man kör in i tunneln är ju tex "Ta 3:e utfarten "Zurich" ". hur missar man det?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Allvarlig verkar du vara också...

Ibland händer det att det finns trafik, sk medtrafikanter, vilka kör på varandra, orsakar köer genom dåligt planerade liv, får motorstopp och gud vet allt. Rätt som det är stänger man en avfart (fortfarande i tunneln) och sen är det natti.
Nu är detta förstås inget problem om man är känd i området, eller om vägen är tom så man bara tar nästa, men 16.07 en tisdag kan fel avfart nånstans där man inte känner igen sej lägga till timmar på din resa.

Med den väldige mobilgpsen är det då lönlöst att stå under ett berg/hav/stad, fast i kö och planera om resan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:Allvarlig verkar du vara också...

Ibland händer det att det finns trafik, sk medtrafikanter, vilka kör på varandra, orsakar köer genom dåligt planerade liv, får motorstopp och gud vet allt. Rätt som det är stänger man en avfart (fortfarande i tunneln) och sen är det natti.
Nu är detta förstås inget problem om man är känd i området, eller om vägen är tom så man bara tar nästa, men 16.07 en tisdag kan fel avfart nånstans där man inte känner igen sej lägga till timmar på din resa.

Med den väldige mobilgpsen är det då lönlöst att stå under ett berg/hav/stad, fast i kö och planera om resan.
Jag kör med Sygic i mobilen, Den har alla kartor lokalt i mobilen så den kan planera om när som helst även om du står i en tunnel utan täckning.

En livstidslicens med uppdareingar 3 ggr per år kostar 299 kr och räcker livet ut. Då täcker den Europa, USA; Canada; Mexico, Mellanöstern, Australien, Asien, Kina Japan osv, för 299 kr.

Om en utgång är stängd eller det blir olycka kan jiu inte en inbyggd GPS trolla med knäna, du sitter ju fast lika fullt, och får ta en annan utgång.

Det jag gillar med mobilen är att det funkar suveränt både i och utanför bilen. Tex nu när vi var i Tokyo, Kyoto, Hawai, L.A, Las Vegas o New Yok, Ibland i hyrbil, ibland till fots och ibland Shinkansen eller Tåg.

Nu är vi i Frankrike och har vår bil parkerad och gör utflyter men vännerns bil, navigatonn i mobilen klarar det lika galant.

PS, har aldrig kört vilse i tunnelsystemen i Österikae och Schweitz
Användarvisningsbild
av Derank
TommyP86 skrev:Allvarlig verkar du vara också...

Och det händer ju jätteofta att man fastnar i en tunnel och måste planera om rutten. .......undra hur jag kunde köra Danmark till Frankrike på 90 talet. ... utan gps..... jag borde ju inte ens ha kommit fram enligt erat tänk.

Nog klarar du dig med en mobil 8ch maps 99.99%
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, man klarar sej förstås med en PV också

Sygic har inte den blekaste om hur fort du kör eller vilket håll du kör åt, den är en atlas mer eller mindre. Sen om det räcker eller inte är förstås en hänvisning till starten av inlägget.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det enklaste om man nu absolut vill ha inbyggd navi är väl att sälja bilen och köpa en likadan med Navi inbyggd. De flesta uppgraderingar till Navi, Stereo, Sub, DAB osv verkar ju följa samma spår. bättre att byta bilen om man inte är beredd att betala och jobba hårt för att få det att funka.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Hur klarar ni att köra vilse i en tunnel ??? När man kör in i tunneln fortsätter ju mobilGPSen att köra död räkning, sen kan det ju göra att den inte kan veta positionen super exakt men vad spelar det för roll.
Hur kan en GPS som inte har något annat än GPS-signalen att gå på köra död räkning?
av andersuw
Derank skrev:maps slår ju integrerat med hästlängder och mobilen kan man ju ladda sammtidigt.
På vilket sätt menar du att Google Maps på mobilen slår integrerat med hästlängder?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Hur klarar ni att köra vilse i en tunnel ??? När man kör in i tunneln fortsätter ju mobilGPSen att köra död räkning, sen kan det ju göra att den inte kan veta positionen super exakt men vad spelar det för roll.
Hur kan en GPS som inte har något annat än GPS-signalen att gå på köra död räkning?
Kör du in i tunneln med 50 km/h så gissar GPSen att du fortsätter med samma fart och get dig ett tips att svänga av när du borde vara vid utfart "Hornsgatan"

De flesta mobiler har ju också accelerator och gyro som mjukvaran kan läsa av för att korrigiera extra.

Visst blir det lite exaktare om du har inbyggd navi som dessutom mäter hjulens rotation, men jag har då aldirg i hela mitt liv lyckats köra vilse i en vägtunnel trots vi har åkt i bra myckat och många. Det övergår lite av mitt förstånd hur det ska gå till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]