Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag skulle behöva lite råd angående min 850 -97 med 2,5 l motor som ger mig huvudbry (den har gått ca 33000 mil). Bilen är konverterad till gasdrift för en del år sedan. Min kunskap är rätt begränsad men jag försöker lära mig.

Saker som nyligen är bytt: batteri, bränslerelä, bränslepump och bränslefilter (ja, det sitter åt rätt håll). Bränslepumpen och batteri är bytt på verkstad. Jag har kollat ett tändstift och det såg bra ut, inte sotigt eller så. Bilen går att starta och köra på gas (vilket inte gick att göra innan bensinpumpen blev bytt). När man startar den på bensin går den upp till 1000 varv för att sedan sakta sjunka och lägga av. Om man gasar så dör oftast bilen direkt. Första dagen efter bränslepumpsbytet gick bilen bra men helt plötsligt började det tjuta högt bak vid tanken och jag antar att det är bensinpumpen som låter. När man vrider på tändningen låter bensinpumpen precis som den ska göra men när man startar bilen (även vid gasdrift) börjar den tjuta och tjuter hela tiden under körning. Problemen med att det inte går att köra bilen på bensin startade samtidigt som "tjutet".

Någon som har en tanke på vad det kan vara? Jag antar att det är något med att den inte får bensin till motorn när den väl startat? Men vad är det som gör att bränslepumpen funkar bra när man vrider på tändningen men inte när man startar bilen isf?

Jag vill gärna prova att fixa det själv eftersom jag vill lära mig och jag börjar dessutom bli rätt trött på verkstäder eftersom jag har lämnat in den två gånger utan att få en fungerande bil tillbaka. OBS jag behöver inga tips hur den ska fixas utan mer vad det kan vara som är problemet.

/Johanna
Min första tanke var startspärren, för den ger precis det symptomet - bilen startar i några sekunder för att sedan dö. Detta pga. att startspärren stänger av bränslepumpen, så bilen går endast på det bränsle som finns i fuelrailen(som tar slut på några sekunder efter start).

Men, eftersom det tjuter där bak så borde inte det vara felet, eftersom pumpen ska vara strömlös om det är startspärren som bryter.
Fast och andra sidan, jag kan noll och ingenting om gaskonvertering på dessa modeller, det är ju inte omöjligt att bensinpumpen är kopplad på något märkligt sätt (I)
Tack! Ja det känns ju som att den kör slut på bränslet i fuelrailen, den låter helt normalt i början för att till slut liksom bara hoppa när den är på riktigt låga varv. Skulle ju vara gött om det bara var startspärren men jag är inte helt övertygad om det.. Tjutet började under körning första gången. Då stannade jag och skulle starta den igen och då gick det inte att starta den på bensin. Jag startade den med samma nyckel som jag körde med också om det kan spela någon roll.

Om det inte är startspärren, vad kan det då vara? Kan det vara bränsletrycksregulatorn? Och vad beror det på att bränslepumpen tjuter under körning? Även när man kör på gas dessutom, borde den inte slå av när man slår över till gasdrift? ?:-/
Inte för att vara dryg, men har du koll på hur mycket bensin det är i tanken? Har nämligen jagat ett liknande fel en gång i tiden och då var det snudd på tomt i tanken :oops: Frågan är väl om det bästa är att fiska upp pumpen och kolla kablage och om slangarna sitter rätt.
Jopp jag har koll på att det är mycket soppa i tanken. Runt 60 liter skulle jag tippa på :) Ja, jag antar att det kanske slutar med att jag får fiska upp fanskapet.. Hade gärna sluppit eftersom den sitter lite illa till precis under gastanken.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

Problem med ac + drivrem

[Bilder]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]