Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av k01lsh
Snart ska XC70:n (D5 med Automatlåda) på service. Den har gått lite med än 26 000 mil. Har funderat på att byta oljan i automatlådan.
Verkstan vill ha 3210 kr extra för att byta oljan i automatlådan. Är det värt det?

/Lars
av andersuw
Om lådan har gått 26000 mil utan oljebyte är det nog dags för byte ja, i alla fall om du har tänkt ha kvar bilen ett tag till. Jag bytte i rent förebyggande syfte på min V70 T5 -02 strax efter att jag köpt den med ca 16000 mil på mätaren i slutet av 2007. Jag gav då ca 2000 kr för sköljning/spolning vilket jag tycker är vad man skall satsa på. Tappar man bara ur oljan på vanligt sätt och fyller på blir det en massa skit kvar. Sköljning/spolning tror jag inte kräver mer jobb men det går åt mer olja (12 liter i mitt fall). Du kan få ett grepp om oljans kondition före och efter byte genom att kika på mätstickan för oljenivå (som sitter lite dolt och trångt men går att komma åt). När oljan är frisk är den röd, som hallonsaft ungefär. Är den brun/grå/svart är det inte så bra ställt.
Användarvisningsbild
av Mr B
andersuw har rätt som vanligt, är det inte bytt innan är det säkert dags! Med ett litet tillägg, på en -07:a har du väl den 6-växlade TF-80SC lådan, den har ingen mätsticka som man kan tjuvkika på.

Jag har en sådan fast en -08:a som just nu har gått 26500 mil. Jag bytte olja för ett par veckor sen då jag inte ser i boken om den är bytt någon gång, den gamla oljan var ganska brun. Jag märker ingen större skillnad däremot, men det känns bra i själen då jag vet att den är bytt... 8) Jag spolade inte denna gången, det får bli nästa gång bilen servas istället.
av k01lsh
Tack för svar Mr B & andersuw. Sköljning/spolning ingick i priset, har bokat det nu. Stämmer att det är den 6-växlade lådan. Ska bli intressant att känna skillnaden.

/Lars
av MickeM
Även om det inte blir nån skillnad, kan du könma dig nöjd över att ha fräch olja.
Det banar väg för problemfri framtid med automatlådan.

Som jag förstår så tvärdog b[…]

Rotinger bromsskivor (räcker nog med vanliga)[…]

Strålkastarbyte

Hej där. Jag har beskrivit exakt detta i en a[…]

Vad får du för felkoder? Har du provat […]