Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
Detta eviga prat om e85, någon här som testat å köra sin volvo på etanol? Jag har e nv70 00:a. Gamla karossen , nya motorn 2,4. 140 hk,chippad till 185hk.(som sitter i v70 N)/Thomas
av rider
Kermithboy skrev:Detta eviga prat om e85, någon här som testat å köra sin volvo på etanol? Jag har e nv70 00:a. Gamla karossen , nya motorn 2,4. 140 hk,chippad till 185hk.(som sitter i v70 N)/Thomas
Japp !!
Jag kör på E85, 100% och bilen går som ett skott. :D
855T-5,, Atech steg 3, Fextekbox.
Mvh Rider
av Zpyke
rider skrev:
Kermithboy skrev:Detta eviga prat om e85, någon här som testat å köra sin volvo på etanol? Jag har e nv70 00:a. Gamla karossen , nya motorn 2,4. 140 hk,chippad till 185hk.(som sitter i v70 N)/Thomas
Japp !!
Mvh Rider
Hej

Förlåt om ja sticker in i tråden. Finns det någon med en vanlig sugmotor som testat E85. själv har ja en 855 - 94???

Du som provat din bil på 100% E85 drar din bil mer bränsle än tidigare när du körde på bensin, är det någon förändring på effekten?? Någon som vet hur det blir med CO värdet, tänkte på då man häller i lite sprit innan man åker in o besiktar om man vet att man har problem med CO på sin bil...

//Nyfiken
av bsba
Jag kör min 855 2,5 144 hk på ca 25 % etanol. Har gjort så nåt år nu. Känns som om bilen går bättre, men det verkar ta nån tank innan den har anpassat sig. Ingen konvertering är gjord.
Avgasvärdena blir ju misstänkt bra , men Bilprovningen verkar inte ha några synpunkter (gammalt bilhandlarknep).
Drar ju nån dl extra soppa förstås, så den ekonomiska vinsten blir inte så stor, men om bilen går bättre är det värt det.
av egekko
850 GLT-92 med Flexitune-box. 1 ½ år med 100% E85. Besiktat två ggr. med utmärkta värden. (Co: 0, HC: 025 Lambda: 1.01) [Besiktn. mätare kan ej göra skillnad på HC och Alkohol, så av de 25 i HC så är minst 85% vanlig sprit, vilket per definition inte är ett kolväte.]
Lite tjurig på vintern om det inte finns motorvärmare/garage att tillgå. Förbrukning c:a 1.2 - 1.3 mot 0.8 - 1 på BF95. Fört bok och den säger att jag i snitt känar c:a 1 - 2 kr/mil, varierar rätt kraftigt beroende på aktuellt BF95-pris. Vilket betyder att jag under vissa perioder gått back, men under andra gått plus. Mer plus än minus alltså.

Värt att notera. Bilar drar mer på vintern pga. kallstarter, Etanolbilar drar ännu mer mera på vintern.

Motorn har fått mer kraft på låga varv, känns mycket bättre att köra. Toppeffekten har inte ändrats vad jag kan känna. Bilen luktar godare, både ståendes i ett garge och när man kör in/ut den.

850 från -95 och framåt har ett annat insprutningssystem och kräver en mer avancerad box än Flexitune.
av rider
Zpyke skrev:
rider skrev:
Japp !!
Mvh Rider
Hej

Förlåt om ja sticker in i tråden. Finns det någon med en vanlig sugmotor som testat E85. själv har ja en 855 - 94???

Du som provat din bil på 100% E85 drar din bil mer bränsle än tidigare när du körde på bensin, är det någon förändring på effekten?? Någon som vet hur det blir med CO värdet, tänkte på då man häller i lite sprit innan man åker in o besiktar om man vet att man har problem med CO på sin bil...

//Nyfiken
Hej !!
Jo med tanke på de modifieringar jag har på bilen så drar den ganska rejält mycket mera, runt 1,8-2,0L/mil men det är definitivt värt detta mtp kraften i motorn, de går inte att jämföra med bensin,, icke,,.

Men min bäse vän kör en 850GLT -97, 2,3l (helt otrimmad) som använder samma box som jag (Flextek) och hans bil ligger på ca: 1.1-1.2L/mil (100% E85) detta mycket noga dokumenterat under 2,5 års tid och han säger att han aldrig skulle köra på bensin igen, inte ens om den kostade 5kr litern :D Obs,, Hans egna ord :D Det blir en litet mera piggare bil att köra helt enkelt dock mera trögstartad.
Mtp bilprovningen,, förra gången jag var inne så stirrade killen på mej, kollade på bilen igen och suckade med ett leende på läpparna, de blev ju nte mycket till mätresultat :D
Mvh Rider.
av Zpyke
Nyfiken här igen..!!

Ni säger att ni har olika boxar, bla flexitune osv, ja (zpyke) i min 855 från -94 helt oskruvad, sitter det samma box i min eller har ni bytt era mot någon bättre? Om man kan få ett bätter botten drag i bilen är ja intresserad av och köra på E85, bidrar ju lite till miljönarbetet (haha) ..

Väldigt glad för svaren ja fick av er om E85

Mvh Nyfiken
Användarvisningsbild
av niklas gson
rider skrev:
Zpyke skrev:
rider skrev: Japp !!
Mvh Rider
Hej

//Nyfiken
Hej !!
Jo med tanke på de modifieringar jag har på bilen så drar den ganska rejält mycket mera, runt 1,8-2,0L/mil men det är definitivt värt detta mtp kraften i motorn, de går inte att jämföra med bensin,, icke,,.

Men min bäse vän kör en 850GLT -97, 2,3l (helt otrimmad) som använder samma box som jag (Flextek) och hans bil ligger på ca: 1.1-1.2L/mil (100% E85) detta mycket noga dokumenterat under 2,5 års tid och han säger att han aldrig skulle köra på bensin igen, inte ens om den kostade 5kr litern :D Obs,, Hans egna ord :D Det blir en litet mera piggare bil att köra helt enkelt dock mera trögstartad.
Mtp bilprovningen,, förra gången jag var inne så stirrade killen på mej, kollade på bilen igen och suckade med ett leende på läpparna, de blev ju nte mycket till mätresultat :D
Mvh Rider.[/quote

vart beställer man en sån box då??vad e priset på den då?
av rider
niklas gson skrev:
rider skrev:
Zpyke skrev: Hej

//Nyfiken

vart beställer man en sån box då??vad e priset på den då?
Jag har en Flextek tillsalu för 2200:- plus frakt, Den är endast provmonterad en gång dvs i nyskick,
Det är modell Flextek 6C, komplett med monteringsanv mm.
Via pm om intresse finns.
Mvh Rider
Användarvisningsbild
av oktan
egekko skrev:850 GLT-92 med Flexitune-box. 1 ½ år med 100% E85. Besiktat två ggr. med utmärkta värden. (Co: 0, HC: 025 Lambda: 1.01) [Besiktn. mätare kan ej göra skillnad på HC och Alkohol, så av de 25 i HC så är minst 85% vanlig sprit, vilket per definition inte är ett kolväte.]
Lite tjurig på vintern om det inte finns motorvärmare/garage att tillgå. Förbrukning c:a 1.2 - 1.3 mot 0.8 - 1 på BF95. Fört bok och den säger att jag i snitt känar c:a 1 - 2 kr/mil, varierar rätt kraftigt beroende på aktuellt BF95-pris. Vilket betyder att jag under vissa perioder gått back, men under andra gått plus. Mer plus än minus alltså.

Värt att notera. Bilar drar mer på vintern pga. kallstarter, Etanolbilar drar ännu mer mera på vintern.

Motorn har fått mer kraft på låga varv, känns mycket bättre att köra. Toppeffekten har inte ändrats vad jag kan känna. Bilen luktar godare, både ståendes i ett garge och när man kör in/ut den.

850 från -95 och framåt har ett annat insprutningssystem och kräver en mer avancerad box än Flexitune.

innebär detta att ALLA GLT 92:or har Flexitune-box. och att det i såfall bara är att glida in på macken och fylla upp med E85 ?
AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]