Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CarlRo
Hej,
I dag när jag åkte till närliggande affär 2 km bort, så började det lukta konstigt i bilen, typ elektronikbrand. Jag stannade omgående och stängde av motorn. Jag öppnade huven och det luktade som det gör vid "elektronikbrand/ kortslutning". Jag såg ingen rök eller annat misstänkt så jag startade motorn igen och höll utkik efter något misstänkt, men lukten kom inte tillbaka (denna gång i alla fall). Jag åkte raskt hem om parkerade. Vågar jag åka med bilen, vad kan detta ha varit? Allt "verkar" fungera på bilen. Tacksam för förslag.
av Rådlös
Nosa i luftutsläppen från AC'n. Om något elektriskt skulle ha brunnit så borde ju en eller flera säkringar ha gått. Men AC'n kan ge "luktstötar" i vissa lägen.
av OssianF
Kan det vara en mus eller annan lite gnagare som hittat in under plastlocket ovanpå motorn? På min bil hade teknikern vid en service lyft på locket och man kunde tydligt se att en gnagare hade varit där och gnagt på skumgummit på undersidan. Om ett djur fastnat/dött på detta ställe kan det nog börja lukta konstigt efter ett tag när värmen stigit tillräckligt.
av CarlRo
OssianF skrev:Kan det vara en mus eller annan lite gnagare som hittat in under plastlocket ovanpå motorn? På min bil hade teknikern vid en service lyft på locket och man kunde tydligt se att en gnagare hade varit där och gnagt på skumgummit på undersidan. Om ett djur fastnat/dött på detta ställe kan det nog börja lukta konstigt efter ett tag när värmen stigit tillräckligt.
Detta luktade mer som "elektronik" och bilen var knappat varm, sedan försvann det, så jag tror inte på något dött djur. Man kan ju hoppas på en tillfällig lukt från AC:n som "Rådlös" skrev. Man blir ju lite nojig så det inte börjar brinna i bilen. Andra förslag?
av Kimmen90
Hittade denna en sen höstkväll
Var som bara skalet kvar, helt torr och föll sönder då jag lyfte bort den. Legat ett tag, undra om den dog pga hjärtstopp i samband med start av motor eller av värmen...
Bilagor
FB_IMG_1501958945452.jpg
V50
FB_IMG_1501958945452.jpg (71.21 KiB) Visad 595 gånger
Användarvisningsbild
av Hioda
Du skulle vevat ner rutan och luktat om det kom utifrån. Jag hade samma upplevelse och blev skraj, men jag vevade ner rutan och denna lukt kom utifrån. Kanske från bilen framför för lukten försvann sedan precis som du beskriver.
av Linkan5
Har du haft in den och fått grenrörspackningen utbytt? Dessa modeller blev ju återkallde för detta då det var risk för brand i motorn.
Användarvisningsbild
av Hioda
Linkan5 skrev:Har du haft in den och fått grenrörspackningen utbytt? Dessa modeller blev ju återkallde för detta då det var risk för brand i motorn.
Vilka modeller?... Han nämner ju inte ens modell

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]