Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

jag har googlat och ringt runt och haft mig väldigt länge nu.. men får inte ordning på problemet..

det är så att jag har en volvo 740 -88, Problemet började med att den dog mitt från ingenstans, tänkte aja, den kanske fick något fnatt, så gick den igen i någon dag, sen uppstod problemet allt oftare, kunde starta köra max 1km sen dog den och gick inte igång på ca 10-15min! BLEV TOKIG!

så körde in den i garaget, då jag fick tips om olika saker att byta så dessa är följande jag har bytt till helt nya saker!

* soppa pump vid filtret,
* rotor + fördelare
* tempgivare
*laddningsrelä

men problemet kvarstår, samt att efter jag bytte temp givare så startade den inte, kan de va så man måste nolla bilens el?
vissa säger det kan vara hallgivaren "som sitter på metallplattan innanför rotorn som de kan vara fel på! eller har någon annan person kanske någon bättre lösning? då en ny hallgivare med metallplattan är ju inte direkt gratis att köpa! känns som bortkastade pengar om det inte skulle vara denna nämligen!

Mvh tommy!
Just bränslerelä och även radioavstörnings/spridarreläet är det ibland problem med dåliga lödningar när dom blir gamla. När bilen inte startar, lyssna efter om du hör bränslepumpen. Den ska höras när du "kör på starten". Gör den inte det är bränsle reläet en bra kandidat. Kolla även säkringarna, särskilt säkring 1 om det är bränt/ärgat där den sitter. Just -88 års modell finns en tidigare och en senare modell. Efter semestern såldes -89 års modell som -88B och det skiljer på styrsystemen för bränsle och tändning. Före semestern (kallas för -88 eller -88A) finns det en hallgivare, efter (-88B) sitter en givare på svänghjulet i stället och du kan ta ut felkoder och "nolla" systemet genom en diagnostikbox. Just temp.givaren (som du bytt) skiljer det på och det går inte att använda fel. Tidigare givare ska vara blå, senare svart. Temp.givaren är den som sitter under insugningsröret vid 3-ans cylinder, spridarreläet sitter på expansionskärlet för kylarvätskan och bränslereläet sitter bakom säkringarna till vänster. Ett vitt relä
Detta är en -88A som jag har förstått på personer :)

Jag bytte bränslepump för den lät inte som det brukar göra på en gammal volvo, så bytte till en ny men låter fortfarande inte, hade bilen uppe på lyften men då hördes surrande från pumpen vid filtret, så den verkar ju funka iaf, men kan den surra även fast bränslereläet är dåligt?
Det finns en bränslepump i tanken också (sitter ihop med tankarmaturen) som ska fungera, annars orkar inte huvudpumpen (under förarstolen) pumpa tillräckligt om det är mindre än 1/2 tank. Den ska höras som ett "surr" om du öppnar tanklocket. Ännu bättre om du sticker ner i stump typ trädgårdsslang en dm i röret och håller mot örat samtidigt som startmotorn går. Denna pump är säkrad med säkring 11. Det brukar ganska ofta vara "strul" men denna pump (även kontaktstycket till tankarmaturen)
Funkar pumparna så funkar bränslereläet då kan du prova om det finns gnista på stiften, eller prova om den startar på startgas. Spridarreläet ska öppna för ström till spridarna samtidigt som pumparna går. Detta styrs signal från Hallgivaren. Du kan "nolla" boxarna genom att lyfta av minuspolen på batteriet. Du kan testa om Hallgivaren fungerar genom att koppla en provlampa (koppla kablarna vid anslutning 1 och 15 på tändspolen till lampan istället) då ska lampan blinka när du kör på starten
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Kom på en sak, Du skriver inte vad för motor du har, Det jag skriver om gäller för B230F-motorn. Det finns ju även B230E -motorn, som är utan katalysator, då har du ett mekaniskt insprutningssystem och ett grönt bränslerelä istället. Då är förutsättningarna lite annorlunda.
Anaconda skrev:tror det är en b230F motor faktiskt!, då jag har katalysator på bilen
Är det katalysator är det en "F" motor, så då är vi på rätt spår.... :lol: Just "F" betyder att det är en bil med kat. numera. Det fanns förr B20F motorer i bilarna som gick på export till främst USA, men från -76 (kanske -77) års modell sitter det kat. på alla "F" motorer. Dom såldes däremot inte i Sverige fören från -87 års modell. Det var tidigare omöjligt med katalysator i Sverige, både vad gällde lagstiftning men framför allt för att det krävs blyfri bensin. Blyfri bensin började säljas några år innan dom ändrade lagen så man kunde köpa kat. renade bilar. Först ut var (om jag inte minns fel) Mazda 626 av -86 års modell

woofern sitter väl alltid till vänster i[…]

2025-08-15 09_02_32-volvo v60 subwoofer location […]

Oftast nere eller uppe

Det finns amerikansk (SAE) och europeisk (VDA) sta[…]