- ons 09 aug 2017, 03:15
#1190276
Men jag ser nu i efterhand att siffran för diesel inte avser rent fossil diesel utan biobränsleinblandad diesel. Som Energimyndigheten konstaterar (s. 25) sjunker därför de utsläppssiffror de redovisar för diesel gradvis:
"En tydlig minskning av växthusgasutsläpp som diesel MK1 ger upphov till sker under de fem åren som är presenterade. Detta är till stor del en konsekvens av en ökad inblandning biokomponenter, främst HVO, se även Tabell 3."
Vill man få ett mått på hur stor växthusgasreduktion vi får med ren HVO jämfört med rent fossil diesel måste man därför räkna på ett lite annat sätt än jag först gjorde. Av tabell 3 i rapporten framgår hur stor andel HVO respektive FAME som blandats in i dieseln i volymprocent. För 2015 är siffrorna 12,33 respektive 4,53 procent. Dock är energidensiteten hos HVO och FAME inte exakt densamma som för fossil diesel. HVO har enligt Energimyndigheten en energidensitet på 96,32 procent och FAME 93,57 procent i förhållande till rent fossil diesel. Räknat i procent av energiinnehållet blir inblandningen därför 11,88 procent för HVO och 4,24 procent för FAME. Den rent fossila andelen i procent av energiinnehållet är därmed 100 - 11,88 - 4,24 = 83,88 procent.
Sedan vi även noterat att växthusgasutsläppet för FAME enligt Energimyndigheten är 38,8 g/MJ för 2015 kan växthusgasutsläppet för rent fossil diesel beräknas genom att lösa följande ekvation
0,8388*X + 0,1188*12 + 0,0424*38,8 = 83,8
där X kan bestämmas till
X = (83,8 - 0,1188*12 - 0,0424*38,8)/0,8388 = 96,24
Dividerar man utsläppssiffran för ren HVO (12,0 g/MJ) med siffran för rent fossil diesel (96,24 g/MJ) blir resultatet 12,47 procent. Växthusgasreduktionen för HVO i jämförelse med rent fossil diesel blir alltså ca 88 procent snarare än ca 86 procent. Det rätta värdet är således aningen högre och än närmare 90-procentstrecket än det jag först angav. Det är förvisso ingen stor skillnad men rätt skall vara rätt.
andersuw skrev:Vi behöver inte spekulera om vilken växthusgasreduktion den HVO som säljs i Sverige genomsnittligt ger upphov till. Enligt Energimyndigheten, som är kontrollmyndighet på det här området var siffran 86 procent i genomsnitt för 2015. Se tabell 6 och 7 i rapporten "Drivmedel och biobränslen 2015" som finns som PDF på Energimyndighetens sajt.Jag vill detaljkorrigera min egen beräkning av växthusgasreduktionen för den HVO som såldes i Sverige 2015. Jag utgick vid beräkningen från att siffrorna för diesel i de aktuella tabellerna avsåg rent fossil diesel. Jag dividerade därför utsläppssiffran för HVO (12,0 g/MJ) med utsläppssiffran för diesel (83,8 g/MJ). Resultatet blev ca 14 procent och utsläppsreduktionen för HVO således ca 86 procent.
Men jag ser nu i efterhand att siffran för diesel inte avser rent fossil diesel utan biobränsleinblandad diesel. Som Energimyndigheten konstaterar (s. 25) sjunker därför de utsläppssiffror de redovisar för diesel gradvis:
"En tydlig minskning av växthusgasutsläpp som diesel MK1 ger upphov till sker under de fem åren som är presenterade. Detta är till stor del en konsekvens av en ökad inblandning biokomponenter, främst HVO, se även Tabell 3."
Vill man få ett mått på hur stor växthusgasreduktion vi får med ren HVO jämfört med rent fossil diesel måste man därför räkna på ett lite annat sätt än jag först gjorde. Av tabell 3 i rapporten framgår hur stor andel HVO respektive FAME som blandats in i dieseln i volymprocent. För 2015 är siffrorna 12,33 respektive 4,53 procent. Dock är energidensiteten hos HVO och FAME inte exakt densamma som för fossil diesel. HVO har enligt Energimyndigheten en energidensitet på 96,32 procent och FAME 93,57 procent i förhållande till rent fossil diesel. Räknat i procent av energiinnehållet blir inblandningen därför 11,88 procent för HVO och 4,24 procent för FAME. Den rent fossila andelen i procent av energiinnehållet är därmed 100 - 11,88 - 4,24 = 83,88 procent.
Sedan vi även noterat att växthusgasutsläppet för FAME enligt Energimyndigheten är 38,8 g/MJ för 2015 kan växthusgasutsläppet för rent fossil diesel beräknas genom att lösa följande ekvation
0,8388*X + 0,1188*12 + 0,0424*38,8 = 83,8
där X kan bestämmas till
X = (83,8 - 0,1188*12 - 0,0424*38,8)/0,8388 = 96,24
Dividerar man utsläppssiffran för ren HVO (12,0 g/MJ) med siffran för rent fossil diesel (96,24 g/MJ) blir resultatet 12,47 procent. Växthusgasreduktionen för HVO i jämförelse med rent fossil diesel blir alltså ca 88 procent snarare än ca 86 procent. Det rätta värdet är således aningen högre och än närmare 90-procentstrecket än det jag först angav. Det är förvisso ingen stor skillnad men rätt skall vara rätt.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut