Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oykkh
Ska bli kul att se vad nya xc40 och nya elbilen kommer kosta med care by Volvo. När elbilen kommer kan detta bli bra. Då kan utnyttja en sunfleet bil dom få ggr man ska på långresa. I mitt fall 1 gång per år..

Skickat från min iPad med Tapatalk
av KrilleW
fjohan82 skrev:
Tack. Motsvarande den jag har idag skulle kosta 8170:-/månad med 3000 mil/år... :roll:
Siffran 8170 kr kan ju avskräcka om man bara tittar på den faktiska månadskostnaden. Samtidigt så är det ju betydligt fler parametrar än så som spelar in i slutändan.

Köper man motsvarande din bil så kostar den troligtvis runt 6700kr i månaden baserat på 60 månaders avbetalning också. På det ska man dessutom räkna en kontantinsats på runt 90,000kr (1500kr i månaden uppdelat på 60 mån). Räknar man ihop dessa parametrar så blir det 8200kr/månad.

Då får du även räkna med att du som ägare är den som får stå för smällen om tre år. Det lär ju inte vara en speciellt rolig historia med 9-10k mil på mätaren i kombination med att det börjar svänga ordentligt på bilmarknaden med elbilar, och bestraffning på dieslar.

Räknar man helheten så tycker jag inte att 8170kr/månad är speciellt dyrt. Du kan dessutom ha i beräkningarna att i den kostnaden så ingår precis alla servicar, tre års nybilsgaranti istället för två, nya däck när det behövs etc.
av oykkh
Visst care by Volvo eller Privatleasing passar självklart inte alla. Som tur är vi alla olika med olika inkomster, utgifter och körmönster. För vissa är 3000kr i månaden jätte dyrt. För andra är 8000kr i månaden billigt. Oavsett hur man finansierar sin nya bil tycker jag det r guld att Volvo har tagit fram olika alternativ. Även kul att få beställa sin nya bil online nästa gång.. för mig personligen får jag inget mervärde av en bilsäljare längre..

Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Någonting
Vad många verkar glömma är att försäkringen också ingår i Care by Volvo. Så man bör lägga till ett par hundra i månaden på det också om man jämför det med billån.
Användarvisningsbild
av joel80
Man kan inte jämföra månadskostnaden för leasingen/Volvo care direkt med billån. Dels måste man ju räkna avbetalningstiden på billånet, alltså hur mycket har man betalat av efter 3 år av bilen. Vad har man då får restvärde kvar i bilen. Sen också räkna med kontantinsatsen.

Räknar vi att man tar billånet på 10 år (även om man kanske inte får det) blir det billigare per månad.

Man måste alltså kolla på lite fler faktorer än bara månadskostnaden för lån eller leasingen för att kunna se den verkliga kostnaden per månad.
Användarvisningsbild
av Någonting
Man kan räkna på allt. Men man räknar inte alltid rätt. :D

Det enda jag menade var att alla verkade glömma bort att försäkringen ingick i privatleasing/Care by Volvo, jag menar på inget sätt att det alltid blir billigare att leasa bilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Försäkringen måste såklart också räknas in den också. :)
Ville bara inte att folk skulle jämställa ett låns månadskostnad med Volvo Care, dels för att du har kontantinsats på den ena och inte den andra, du har värde kvar i bilen efter avbetalning på den ena men inte på den andra och tiden för återbetalning på lånet har avgörande betydelse för månadskostnaden men har inget med den egentliga kostnaden att göra då det beror på restvärdet efter den period man jämför med. :)
av oykkh
Hoppas volvos nya elbil hamnar på mellan 5000-7000kr i månaden med care by volvo

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av KrilleW
Någonting skrev:Vad många verkar glömma är att försäkringen också ingår i Care by Volvo. Så man bör lägga till ett par hundra i månaden på det också om man jämför det med billån.

Det är något man inte behöver glömma eftersom Volvo haft en kampanj ganska länge nu där försäkring och service i tre är ingår även vid köp genom billån :)
av KrilleW
joel80 skrev:Man kan inte jämföra månadskostnaden för leasingen/Volvo care direkt med billån. Dels måste man ju räkna avbetalningstiden på billånet, alltså hur mycket har man betalat av efter 3 år av bilen. Vad har man då får restvärde kvar i bilen. Sen också räkna med kontantinsatsen.

Räknar vi att man tar billånet på 10 år (även om man kanske inte får det) blir det billigare per månad.

Man måste alltså kolla på lite fler faktorer än bara månadskostnaden för lån eller leasingen för att kunna se den verkliga kostnaden per månad.

Det var väl precis det jag gjorde i min uträkning ovan?

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]