Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Våfflan90
Hej,
Har fått ett skumt elfel på bilen som jag inte blir riktigt klok på, så ska se om ni kan assistera mig :)

Sista tiden efter omfattande renovering av bilen så har jag valt att förändra ett par "små" detaljer på bilen.
*Installerat AUX adapter (Säkringen för stereon small i samband med detta, oklart varför)
*Installerat LED i posistionsljus samt skyltbelysning och backljus (ingen konvertering gjord).

Nu till felen som uppstått:

1. Larmdosan hade väldigt dåligt batteri, så jag bytte batteri i eländet, efter det så fungerar inte dosan längre, testat 4 nya batterier i hopp om att det bara var trasigt batterier, men ikket sa nikket - helt dött. Tyvärr ligger min andra dosa någonstans i Luleälv så den kan jag inte testa :)

2. Eftersom dosan då inte fungerar så har jag varit tvungen att använda nyckeln för att låsa / låsa upp bilen. Till en början har detta fungerat väldigt bra, men på sista tiden har problemet varit att jag har låst bilen med nyckeln, det har låtit från alla dörrar att dom har gått i lås och pinnarna har åkt ner men trots detta så går dörrarna att öppna :?:

3.Elhissen vänster fram muppar totalt, till och från går det varken att dra upp eller ner rutan, det verkar ju dock vara generalfel på dessa bilar.

4. Men nu till det stora :?: :ecknet, idag när jag låste upp bilen med nyckeln så tänds lampan upp under backspegeln?! Hoppar in bilen och startar , lampan fortsätter lysa, jag kör iväg och lampan den fortsätter att lysa och ett tag senare stannar jag bilen och stänger av bilen. Trots att bilen är avstängd så fortsätter denne lampa lysa i ca 2-3minuter.
Låser bilen med nyckeln och det fortsätter lysa ett par min och sen slocknar det, låser upp bilen igen och då tänds denna lampa ännu en gång och upprepar samma process :lol: :lol:

Det här är första ggn de här typerna av fel dyker upp, jag sitter och tänker om det har med de modifikationer jag har gjort , men samtidigt så är det nästan 3veckor sen jag gjorde dessa och det är nu först detta dyker upp.

Bilen varnar inte för någon felkod eller så och här står jag som ett jävla ? och undrar vad fan som hände.
Eller det som hände var en Volvo av årsmodell 2001 8)

Tack på förhand!
av MickeM
Jag har också hört om can-bus störningar orsakade av eftermarknadstillbehör förr.

Ta bort dem, och gör bilen strömlös ett tag, och testa igen.
Funkar det nu, så vet du.

Bilen varnar inte för dylika fel via färddator.

Felkoder finns säkert i flera styrdon.
Volvoanpassad läsare krävs.
av Våfflan90
MickeM skrev:Jag har också hört om can-bus störningar orsakade av eftermarknadstillbehör förr.

Ta bort dem, och gör bilen strömlös ett tag, och testa igen.
Funkar det nu, så vet du.

Bilen varnar inte för dylika fel via färddator.

Felkoder finns säkert i flera styrdon.
Volvoanpassad läsare krävs.

Lät både dyrt och komplicerat med can-bus problem :roll: :wink:
Jag är väldigt misstänktsam emot den här AUX adaptern jag installerat, det känns som att fanskapet har något djävulskap för sig som orsakar att systemet flippar ur :(
Och det är väl så, ny teknik kanske inte är perfekt för gammal teknik om jag formulerar mig så och med min tur så är det väl så..... :oops:
av MickeM
Är det tex, AUX adaptern, så bör problemet försvinna om den kopplas bort.
Tvivlar på att nått pajar av sådant.
Can-signalerna störs bara.

Som om Can-noderna försöker snacka med varandra i en högljudd pub, och det blir en massa "va?" och missförstånd, typ....

En reset kan behövas. (Strömlös)

Men jag har för länge sedan läst en tråd där LED lampor i innerbelysningen orsakat can-problem....
av Våfflan90
MickeM skrev:Är det tex, AUX adaptern, så bör problemet försvinna om den kopplas bort.
Tvivlar på att nått pajar av sådant.
Can-signalerna störs bara.

Som om Can-noderna försöker snacka med varandra i en högljudd pub, och det blir en massa "va?" och missförstånd, typ....

En reset kan behövas. (Strömlös)
Nu när jag tänker efter, första tjorvet med bilen dök ju upp efter installationen av aux:en, det var då fönsterhissarna började flippa, sen mitt i allt så fick larmet för sig att dra igång trots nybytt larmsiren+batteri.
Och det är ju även efter installationen av auxadaptern som jag får missljud i högtalarna, ungefär som ett burrande ljud som ligger å maler hela tiden :S

Det blir nog att demolera interiören och ta bort skiten och göra bilen strömlös som du säger, jag orkar inte tjorva mer med bilen --..--

Vad får du för felkoder? Har du provat […]

@fjohan82 , Du kör vidare något å[…]

Bensinpriser v2

@Derank , Drivmedel, mjölkpriset samt rä[…]

Standby S09 sirenförstärkare

Baserat på bilden av adapterkabeln för […]