Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Min första bil med backkamera (V60) och är supernöjd, använder den hela tiden när jag
backar, dels för att det är "skoj" :D och dels för att man ser jäkligt bra bakåt, speciellt
med tanke på att V60:n har extremt dålig sikt bakåt med sitt minimala snea bakruta som
även den döljs en del av bakre nackskydden (om man inte väljer att vinkla ner dem)
Så ett stort JA på backkamera och jag tror aldrig att jag kommer ha en bil i framtiden utan detta.

Vad det gäller taklucka har jag inte haft det sedan min första bil, en golf 2:a från 1985 med tonad
taklucka. Det var väl skoj och bra att ha då bilen inte hade AC :D men i dagens bilar med AC så ju helst
fönster och luckor vara stängda så taklucka är inget jag skulle lägga pengar på. Hellre panoramatak i så fall =)

En annan rolig sak med taklucka är problemet med att det läcker. På min Golf läckte det inte när det regnade, men
på vintern så frös det till is på insidan och det var istappar i taket, när sedan bilen värmdes upp så droppade
det rätt bra. Hehe, härliga tider och sådana problem löste man med lite torky och max volym på stereon och
ett heldundrans dunkadunka från baslådan på 12" i bagaget :roll:
Användarvisningsbild
av CabBO
lefebvre skrev:Tack för alla svar!
Tror jag kör på backkamera men skippar takluckan!
Jag tycker du skall prova det själv hos någon bilhandlare innan du bestämmer dig.
Här får du nästan lika många åsikter som skribenter om du undrar något.
Användarvisningsbild
av svergie2
Har ljus skinninredning med svarta stolsryggar och taklucka. Taklucka släpper in mer ljus och ger en mysig effekt tycker jag, drar aldrig för gardinen eftersom det blir mörkare (trots ljust tak). Öppnar dock aldrig takluckan förutom om man står med motorn avslagen eller lämnat hunden i några minuter. Tycker det är synd att takluckan inte öppnas tillsammans med sidorutorna när man håller inne lås upp på fjärrkontrollen.

Har du inte Keyless så bocka I det istället, underbart!

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av vicce
Personligen så hade jag valt taklucka och valt bort backkamera.

Har haft taklucka på mina tre senaste V60 och nu har jag inte det, men backkamera istället.
Saknar takluckan varje dag, då den gav en ljusare kupé samt att jag tyckte det var skönt att kunna öppna upp vid lägre hastigheter, i stan tillexempel.

Backkameran är bra om man ska fickparkera och vill kunna se exakt hur långt det är kvar till bilen bakom, men har klarat mig med backvarnare utan problem.

Så, hade jag fått välja, taklucka före backkamera.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag hade aldrig köpt en bil utan backkamera. När man väl lärt sig att lita på den, så är den guld. Jag backar alltid genom att bara titta på skärmen.

Använder bara speglarna när jag backar med släp.
av Daniel73
Köp taklucka.
Osäker på kameran? Köp förberedelse så kan du enkelt montera kameran i efterhand.
Den monteras ju inte i fabrik ändå.

Taklucka kan du ju av naturliga skäl inte fixa efteråt.
Användarvisningsbild
av snowi
Jag satt själv och funderade på backkamera nu när jag beställde min XC60.. men jag vill dock hellre lära mig vart jag har bilen utan att "fuska", altså med en kamera..antar att det är gener som sitter kvar sedan man körde lastbil och lärde sig nästan i mm hur fordonet framförde sig.

La dom pengarna på annat tillval istället.

Jag håller med Daniel73, taklucka är ju svårt att eftermontera haha.. :wink:

Skulle du ändå vilja ha kamera framöver så välj till "Prep backkamera" så är det färdigdraget mm.
av pergrein
Daniel73 skrev:Köp taklucka.
Osäker på kameran? Köp förberedelse så kan du enkelt montera kameran i efterhand.
Den monteras ju inte i fabrik ändå.

Taklucka kan du ju av naturliga skäl inte fixa efteråt.
Den monterades i fabriken på alla utom xc/v70:in.

Backkameran kommer jag ej vara utan på kommande bilar (blir att ta 360 kameran också).

Man ser mycket bredare i kameran än vad man gör i backspeglarna när man backar ut från parkeringar/infarter m.m. Speciellt när det står bilar m.m brevid en.

Mvh
Per
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]