Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hagfeldt
Har en ganska nyinköpt V70 -02 som instrumenteringen krånglar på, vad jag förstår så är det ett vanligt fel på dom? När jag börjar köra så fungerar instrumenteringen iallafall kanon, det jag kan tycka ibland är att hastighetsmätaren kan hacka lite och inte riktigt hänga med vid acceleration. Efter några minuter, 5-10 minuters körning så står det broms fel och att jag ska stanna snarast, sen lyser antisladd lampan och efter ytterligare några minuter så slutar hastighetsmätaren att fungera. Bromsarna är nya och enl säljaren så har dom glömt att koppla in någon varningskabel som säger när klossarna börjar på att bli dåliga?!? kan också nämna att bromspedalen har ett pysande ljud, men bara man nuddar pedalen så försvinner det. Bromsarna fungerar utmärkt!

Så vad behövs för att åtgärda detta? Nytt instrument eller kan man laga det befintliga instrumentet? Måste jag in på volvo för att dom skall programmera in det nya instrumentet vid eventuellt byte?

Mvh
av Hampa
Gällande pysande bromspedal så är det sannolikt bromsservot som läcker vacuum. Sök i detta forum på "bromsservo" så finns ett par trådar om det.
Användarvisningsbild
av Clodwig
Hej. Samma sak hände mig för ett par år sedan. Jag plockade loss dim:en och skickade in den till OBD Tuning för reparation. De tar 2500:- för det och den har funkat perfekt efter det. Kolla på http://www.obdtuning.se/sv-SE/reparatio ... 70-6663009
Ingen uppdatering behövs, däremot måste du till din lokala meckare och släcka felmeddelandena efter att du fått tillbaks dim:en. Det är viktigt att det görs i rätt ordning enligt nedan:

CEM(Centrala elekronikmodulen)
DIM(kombiinstrumentet)
SRS(Airbag-systemet)
av hagfeldt
hmm, det är lite mycket pengar att lägga ner på denna bil, det är nästan 1/4 av bilens värde att skicka in den till firma. Men Till första generations v70 tex så var det bara att koppla in och köra, förstår givetvis att all data och teknik gör så att det inte går på denna, men är det någon som har köpt begagnat på skroten och låtit volvo fixa till instrumentet?

Jag provade att ta bort säkringen för ABS och då fungerade inte hastighetsmätaren alls, är detta tecken på något eller är det alldeles riktigt om den hämtar hastigheten frn ABSen? =)
av MickeM
Både ECM och DIM får hastighetsinfo från ABS.
Strömlös ABS= ingen hastighetsinfo.
Logiskt!

Men stopp nu!
Det kan vara ABS som är sönder, och inte DIM, med de symptomen.
ABS styrenhet är också lödningsfel-benägen på dom årgångarna.
Felkoder krävs!
Annars kan det bli mycket tråkiga pengar i sjön!

Jag har inte sett någon slitagevarningskabel på någon av dessa modeller, så jag tror förra ägaren blåste dig.
ABS enheteneller annan absutrustning omfattas inte av "nya bromsar" antar jag?
Utan bromsskivor och klossar byttes antagligen.
av hagfeldt
Nu har jag provat mig fram på lite olika sätt, och ska försöka summera så gott det går. Problemet är när jag börjar köra med bilen så får jag följande problem:
*abs/anti sladd hoppar in, det blir ca ett snabbt ryck/skrammel per hjulvarv ungefär, tolkar det som att absen som "arbetar" detta slutar efter några sekunder
*bilen kan rycka riktigt mycket och gå thockt i några sekunder innan den fungerar utan problem igen
efter några sekunders körning så börjar antisladd lampan att lysa, efter ytterligare några minuter så lyser varnings lampan (röd med ! i) och sedan försvinner hastighetsmätaren och det står bromsfel stanna snarast. Det tolkar jag som att ett fel upptäks och bilen kopplar ur abs/anti sladd och därav försvinner hastighetsmätaren.

När jag sen rycker ABS säkringen så går bilen bra med undantaget att jag inte har någon hastighetsmätare och att det står bromsfel. Så jag börjar tycka mer och mer att det är ABSen som är knasig? frågan är då om det kan vara abs enheten eller om det kan vara någon abs krans eller liknande som spökar? =)
av hagfeldt
kände nu också att abs kontakten på vänster sida satt lös, måste vara den som säljaren menade att dom inte satt i riktigt? enkelt att åtgärda det så får se om det kan råda bot på alla problem =)
av hagfeldt
Nu har jag slutligen hittat att det är spricka i båda de främre ABS kransarna =) Hur mycket kan man räkna med att verkstad tar för att byta båda de främre kransarna? =)
av MickeM
Svårt att säga, men jag bytte båda mina på 3tim helt utan stress.
Jag har billyft, och skaplig vana, och bytte med drivaxeln kvar i växellådan, dvs allt skedde i hjulhuset.

Så runt 2,5-3tim arbetskostnad vill dom nog ha + 160kr för två ringar. (Biltema)

Har däremot nån tidigare ägare varit stollig nog att få drivknuten limmad i navet för knäppningar, så blir det betydligt dyrare.
Det vet man inte förrän man ska släppa och den sitter satans fast. Dom kan reservera sig mot det, när du frågar om pris.
Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]

Erfarenheter XC90?

Sköta automatlådan samt haldexen med ol[…]

Tack för tips, input och tankar i ämnet![…]