Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dozking
DSC_0468.jpg
DSC_0468.jpg (773.72 KiB) Visad 1333 gånger
Hej,

Hur ser era r-design klädslar ut efter några månader?

Jag har haft bilen sen Mars och kört ca600mil. Och förarsätet har redan nöts ner. Har haft tidigare Volvo´s med skinn och de har hållt i flera år utan märken.

Känns mindre roligt. Hur kommer det se ut efter 6000mil?

MVH
Fredde
av dozking
S90D5AWDRdesign skrev:Har kört 1 000 mil och klädseln är som ny. Däremot är skinnet väldigt känsligt så jag har fått en liten repa på baksätet.
Ingen tendens till det som bilden visar på förarsätet? och inte behandlat skinnet? eller funderat på hur du kliver i och ur bilen?
Användarvisningsbild
av thread
Jag har kört ca 1000 mil och har inte sett något slitage som det på bilden. Dock så känns det som att sidostödet på instegssidan lätt blir 'deformerat' om man kliver i och ur bilen lite våldsamt. Ingen stort problem, men det kommer definitivt bli veck/märken i skinnet efter ett antal tusen mil.
av dozking
thread skrev:Jag har kört ca 1000 mil och har inte sett något slitage som det på bilden. Dock så känns det som att sidostödet på instegssidan lätt blir 'deformerat' om man kliver i och ur bilen lite våldsamt. Ingen stort problem, men det kommer definitivt bli veck/märken i skinnet efter ett antal tusen mil.
Då jag inte e speciellt tung eller lång samt är väldigt pedant så tycker jag att jag går i och ur ganska försiktigt. Som sagt inte sett tendens till detta på tidigare bilar jag ägt. Men jag har skickat detta till min säljare så får vi se hur de tar det vidare.
av dozking
SundanceKid skrev:Garanterat garanti på det!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag får hoppas det, jag rör inte ens denna del av sätet när jag kör, knappt när jag sätter mig i bilen heller.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast skinnet ser väldigt blankt ut! Har du rengjort och smörjt in någon gång?

Det är ett känsligt ställe. En vass söm på t.ex ett par jeans kan lätt göra liknande märken över tid. Jag är extremt noga med att ta hand om klädseln. Har alltid sett ut som ny under hela bilägandet. Det gör stor skillnad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är också lite sjukligt pedant som du XC90_exec... :) Men visst skall klädseln tåla fem månader och 600mil utan rengöring och återfuktning, under förutsättning att bilen används "normalt".
av dozking
XC90_Executive skrev:Fast skinnet ser väldigt blankt ut! Har du rengjort och smörjt in någon gång?

Det är ett känsligt ställe. En vass söm på t.ex ett par jeans kan lätt göra liknande märken över tid. Jag är extremt noga med att ta hand om klädseln. Har alltid sett ut som ny under hela bilägandet. Det gör stor skillnad.
Smörjt in har jag inte gjort. Men visst kan jag förstå att man skall ta hand om klädseln, men hur ofta skulle man behöva smörja in den för att undvika detta? Inget jag behövt göra på tidigare Volvo bilar med skinn. De har sett ut som nya efter 3år.

Saxat från Volvo´s sida.

Läderklädsel

Volvos läderklädsel är behandlad för att bevara sitt ursprungliga utseende.

Läderklädsel är en naturprodukt som förändras och får en vacker patina med tiden. För att lädrets egenskaper och kulör skall bevaras, krävs regelbunden rengöring och efterbehandling. Volvo erbjuder en heltäckande produkt, Volvo Leather Care Kit/Wipes, för rengöring och efterbehandling av läderklädsel som, då den används enligt instruktionerna, bevarar lädrets skyddande ytskikt.

För att uppnå bästa resultat, rekommenderar Volvo att rengöra samt applicera skyddskräm en till fyra gånger per år (eller fler vid behov). Volvo Leather Care Kit/Wipes finns att köpa hos en Volvoåterförsäljare.
V60 sliter däck bak

Ja mina bak däck höll bara 1.5 sommar...[…]

Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]