Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kloo
Hej!

Har bekymmer med klimatanläggningen i en V70 från 2010.
Upptäckte det igår när jag åkte hem från jobbet då det inte gick att justera värmen. Problemen är:
Går inte att justera värmen på någon av sidorna (förarsidan blåser "kallt" och passagerarsidan blåser "varmt") oavsett vilken temperatur man ställer den på.
Det går inte att justera luftflödet (vart det skall blåsa), ej heller spjället för återcirkulation fungerar
Kupéfläkten går ej för fullt, ställer man den på 0% är den avstängd, men om man ställer den på 100% blåser den kanske 10%
Provade sätesvärmen på väg till jobbet idag, tror ej att den fungerade men är inte helt säker.
Provade även att stänga av AC och upplevde att det i alla fall blåste lite varmare på förarsidan, så det verkar fungera

Dock fungerar alla lampor i knapparna och temperaturen ändras i displayen osv så allt ser ut att fungera.

Läste ut felkoder igår med Vida, tog dock ingen skärmdump. Det fanns en hel del på CCM (Climate Control Module)

Ringde till Volvo idag och skulle boka tid för felsökning, dock var nästa lediga tid den 17/8! Lite jobbigt att inte kunna justera värmen, så det är inte någon här som kan ha en aning om vad det kan vara för fel? Jag ska fixa skärmdump på felkoderna efter jobbet idag!

En tanke jag hade var att det kunde vara jordpunkten, då kupéfläkt och stegmotorerna till spjällen har samma jordpunkt, dock har till exempel takluckan även den samma jordpunkt och den fungerar!
Låter ju som om alla DMM har stannat. De har en gemensam säkring, 11C/21 och en gemensam jordpunkt 73/4012. Bägge passerar donet 74/417. Där går också LIN till alla DMM, splittat på två olika kanaler.
Jordpunkten används av nästan allting, så den är det inte. Kolla matningen och LIN-anslutningarna först.
av Kloo
Här är en skärmdump på felkoderna:
Bild
apersson850 skrev:Låter ju som om alla DMM har stannat. De har en gemensam säkring, 11C/21 och en gemensam jordpunkt 73/4012. Bägge passerar donet 74/417. Där går också LIN till alla DMM, splittat på två olika kanaler.
Jordpunkten används av nästan allting, så den är det inte. Kolla matningen och LIN-anslutningarna först.
11C/21 är det säkring 21 i motorrummet?
Jag har sökt efter var 74/417 finns i bilen men inte lyckats hitta något? Vet du var den finns? Du kanske även vet var 73/4012 är placerad?
Du har felkod på linbus, någon komponent på aktuell slinga spökar nog, dra ur kontakter till styrenheterna för sätesvärmen, dessa har en tendens till att gå sönder ;) ev ett spjäll som inte vill vara med....
Det är två olika LIN-slingor till de fem ställmotorerna. Tydligen fel på båda.

15/36 är säkringsboxen i kupén, vid handskfacket. Där sitter 11C/21.

74/417 sitter mitt i bilen, framför växelspaken ser det ut som på schemat. 73/4012 kan vara bara en kabelskarv, alltså en bunt kablar som är hopskarvade utan att sitta anslutna till en speciell punkt. En av de hopskarvade kablarna går sen till en jordpunkt i karossen.
av Kloo
Hej!

Ja jag fick iordning på det! Jag bytte "styrenheten", dvs enheten med alla knappar, värmereglage och volymkontroll. Hade tur och fick tag i en begagnad med exakt samma extraknappar som jag hade. Bara att byta och sedan kalibrera enheten med Vida så att den "nya" hittade alla enheter i bilen!
Sålde dock bilen ca två månader efter det men under tiden jag hade kvar den fungerade det utan problem!
av Kloo
Kan dock tillägga att enligt volvoverkstan var det inte alls troligt att det skulle gå att "gifta in"en begagnad, enligt dem var jag tvungen att köpa en ny för runt 10000:- Men jag chansade på en begagnad och för mig gick det bra! Men försök att få en som är tillverkad ungefär samtidigt som den du har i bilen och har samma extraknappar så kanske det är lite större chans att det fungerar!

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]