Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1190011
Xanthopteryx skrev:
Leopold skrev:
Sleeper skrev:Nåja Leopold, ta det lugnt. Robotor som bromsar hipp som happ på motorväg är ju inte riktigt en realitet idag, sannolikt inte heller imorgon.
Hoppas innerligt att du har rätt. Kollade litet på "CitySafety gen 2" och den verkar operera över ett bra mycket större hastighetsspann än tidigare... sedan har jag ingen aning om vad övriga tillverkare pysslar med.

Jag litar *inte* på robotar att försöka göra det jag gör när jag kör bil. Det där låghastighets-stoppet för fotgängare eller plötsliga köstopp det verkar vettigt men i högre hastigheter vill jag absolut inte ha någon inblandning, alldeles för komplext för att överlåta åt maskiner.
Du har antagligen redan drive by wire i din bil. D.v.s. inga fysiska länkage mellan gasen och motorn = datorn gasar åt dig = kan mycket väl gasa på för fulla muggar. Lägg därtill en datoriserad växellåda. Likaså datoriserade bromsar (som hjälper dig att bromsa hårdare om du tvärnitar). ABS-systemet jobbar också med dator. Listan över vad datorerna i din bil gör är lång.
Har du lane keeping eller motsvarande i bilen? Har du adaptiv farthållare? Datorer även där - en som styr och en som gasar och bromsar. ESP, en dator det med. Tändningen är troligen också datoriserad på din bil. Den kan alltså starta och stoppa motorn efter behag, vare sig du ligger i 110 eller inte.
Du låter med andra ord redan en dator, en 'robot', göra ganska mycket.
Autobromsen har redan räddat fadern in från vad som antagligen skulle blivit en krock. Läste om en annan här som undkom en älgkrock tack vare autobroms.
Skulle du någonsin kunna förlåta någon som kör på ditt barn för att de inte valde till autobroms på bilen på grund av att de var rädda för datorer och robotar?
Inget system är idiotsäkert, och människan hör verkligen dit. En primitiv irrationell varelse som bara kan fokusera på en sak åt gången, med löjligt långsam reaktionsförmåga, extremt snävt synfält, en hjärna som effektivt sorterar bort det den anser inte behövs (vare sig det faktiskt är viktigt eller inte), med en hjärna anpassad för att bo i naturen, leta nötter och jaga uroxar.
Du har rätt i att mycket i bilen är datoriserat. Min poäng är att det är gjort på ett vis så att bilen försöker göra det jag vill, även i de fall jag kanske vill en smula mer än vad som är möjligt så klarar bilens system att hålla bilen stabil på vägen trots slirigt underlag osv. Man lär sig begränsningarna efter hand och anpassar sig därefter.

Autobroms är en bra funktion i tät stadstrafik i relativt låga hastigheter. Inte så svårt med logiken och mekanismerna bakom denna och den kan absolut spara liv och lidande om folk sitter och sover bakom ratten eller bara råkar vara ouppmärksamma. Problemen kommer när man försöker skala upp detta till att funka i landsvägs/motorvägshastigheter. Uppenbarligen finns det brister där i dagens system och det finns ingen som helst anledning att sopa dessa under mattan. Det är mycket allvarliga problem om en bil helt plötsligt tvärnitar utan anledning i 90 knyck eller mer.

Underskatta aldrig vad en rimligt kompetent förare gör i trafiken, hur man förutser och undviker bekymmer hela tiden under färden. Man vet vad som pågår runt bilen även bakåt. Riktigt så korkade som de värsta exemplen vi kan se på Youtube är de flesta inte. Tvärtom, de flesta är mycket bra och omdömesfulla förare. Det kommer att ta många år innan man kan replikera en rimligt kompetent förares beteende i landsvägstrafik med all den komplexitet som finns, tills dess litar jag hellre på mig själv än något bristfälligt prövat robotsystem.
av Xanthopteryx
#1190017
Leopold skrev:
Xanthopteryx skrev:
Leopold skrev:
Hoppas innerligt att du har rätt. Kollade litet på "CitySafety gen 2" och den verkar operera över ett bra mycket större hastighetsspann än tidigare... sedan har jag ingen aning om vad övriga tillverkare pysslar med.

Jag litar *inte* på robotar att försöka göra det jag gör när jag kör bil. Det där låghastighets-stoppet för fotgängare eller plötsliga köstopp det verkar vettigt men i högre hastigheter vill jag absolut inte ha någon inblandning, alldeles för komplext för att överlåta åt maskiner.
Du har antagligen redan drive by wire i din bil. D.v.s. inga fysiska länkage mellan gasen och motorn = datorn gasar åt dig = kan mycket väl gasa på för fulla muggar. Lägg därtill en datoriserad växellåda. Likaså datoriserade bromsar (som hjälper dig att bromsa hårdare om du tvärnitar). ABS-systemet jobbar också med dator. Listan över vad datorerna i din bil gör är lång.
Har du lane keeping eller motsvarande i bilen? Har du adaptiv farthållare? Datorer även där - en som styr och en som gasar och bromsar. ESP, en dator det med. Tändningen är troligen också datoriserad på din bil. Den kan alltså starta och stoppa motorn efter behag, vare sig du ligger i 110 eller inte.
Du låter med andra ord redan en dator, en 'robot', göra ganska mycket.
Autobromsen har redan räddat fadern in från vad som antagligen skulle blivit en krock. Läste om en annan här som undkom en älgkrock tack vare autobroms.
Skulle du någonsin kunna förlåta någon som kör på ditt barn för att de inte valde till autobroms på bilen på grund av att de var rädda för datorer och robotar?
Inget system är idiotsäkert, och människan hör verkligen dit. En primitiv irrationell varelse som bara kan fokusera på en sak åt gången, med löjligt långsam reaktionsförmåga, extremt snävt synfält, en hjärna som effektivt sorterar bort det den anser inte behövs (vare sig det faktiskt är viktigt eller inte), med en hjärna anpassad för att bo i naturen, leta nötter och jaga uroxar.
Du har rätt i att mycket i bilen är datoriserat. Min poäng är att det är gjort på ett vis så att bilen försöker göra det jag vill, även i de fall jag kanske vill en smula mer än vad som är möjligt så klarar bilens system att hålla bilen stabil på vägen trots slirigt underlag osv. Man lär sig begränsningarna efter hand och anpassar sig därefter.

Autobroms är en bra funktion i tät stadstrafik i relativt låga hastigheter. Inte så svårt med logiken och mekanismerna bakom denna och den kan absolut spara liv och lidande om folk sitter och sover bakom ratten eller bara råkar vara ouppmärksamma. Problemen kommer när man försöker skala upp detta till att funka i landsvägs/motorvägshastigheter. Uppenbarligen finns det brister där i dagens system och det finns ingen som helst anledning att sopa dessa under mattan. Det är mycket allvarliga problem om en bil helt plötsligt tvärnitar utan anledning i 90 knyck eller mer.

Underskatta aldrig vad en rimligt kompetent förare gör i trafiken, hur man förutser och undviker bekymmer hela tiden under färden. Man vet vad som pågår runt bilen även bakåt. Riktigt så korkade som de värsta exemplen vi kan se på Youtube är de flesta inte. Tvärtom, de flesta är mycket bra och omdömesfulla förare. Det kommer att ta många år innan man kan replikera en rimligt kompetent förares beteende i landsvägstrafik med all den komplexitet som finns, tills dess litar jag hellre på mig själv än något bristfälligt prövat robotsystem.
Poängen i mitt förra inlägg är att du inte kan lita på de funktionerna. Datorn kan få spel och göra det du inte bad om. Händer som tur är sällan, vilket även är fallet med autobroms.

20.000 skadade och 45.000 viltolyckor med större vilt.
Varje år.
Kanske autobroms lindra eller hindra hälften så är mycken vunnet, eller hur?
Den dagen autobroms räddar dig, kommer du fortfarande vara skeptisk?
Märkt väl att om du gasar på så autobromsar inte Volvo.
Om du själv rattar på så styr den inte.
av Gorban
#1190123
kallo skrev:Vår V90 tvärbromsade under semestern när vi var i Skagen, Danmark. Vi höll en hastighet på ca 10-15 km/h och körde på asfaltbelagd väg från stranden i anslutning till parkeringar mot landsväg. Det var ett vägavsnitt på 30 meter där ett antal människor gick ca 2-3 meter från vägen i terrängen. Ingen av dessa var enligt mig på väg ut mot vägen men bilen tyckte visst annorlunda.

https://www.google.se/maps/@57.7385156, ... 312!8i6656
I Tyskland hade jag ett cyklande fyllo framför mig som vinglade till och då varnade bilen men bromsade inte. På min egen gata där hemma var jag ouppmärksam när en mötande bil kom körande runt en kurva som är skymd bakom en häck. Min hastighet var låg och jag bromsade men ganska lätt. Bilen gick in och ställde sig på bromsarna så att jag kastades in i säkerhetsbältet.

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]