Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Jag har alltid hittils polerat och vaxat mina bilar för hand...
Men jag köpte för något år sedan en Turtle-maskin enligt denna länk:

http://www.turtle.se/mallar/l_artmall.a ... =690&sida=

Har inte vågat mig på att använda den än... :roll:
När man kollar runt här på forumet så verkar det som det inte är något att ha, verkar bara vara dubbeltrissiga som gäller.

Men om man nu inte är ute efter yppersta proffskvalité, kan den då duga till något? Eller skall jag kasta den och skaffa en dubbeltrissig istället?

Har skaffat Sonax Xtreme polish+vax som jag tänkte prova med, och sedan Sonax liquid vax på det. Såvida ni inte avråder mig...

Synpunkter mycket välkomna till en gammaldags "bilvårdare" som vill bli lite mer "hightech" och spara lite tid med maskin.
Användarvisningsbild
av Funk
Biltema har en dubbeltrissemaskin för 300:- (om jag minns rätt) och den är väsentligt bättre än de stora med enkelskiva.
Det enda som inte är bra med biltemas maskin är trissorna, köp t.ex Sonax gula i stället..
Sonax är enligt mig vettiga grejor för hobbyputsaren, inte bättre eller sämre än något annat. Titta annars på t.ex Autosmarts grejor eller Hagmans Nanoserie som faktiskt gett mig överraskande bra resultat. Men som sagts förr i forumet, alla har sina favoriter..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Scania
Funk skrev:Biltema har en dubbeltrissemaskin för 300:- (om jag minns rätt) och den är väsentligt bättre än de stora med enkelskiva.

/Thomas
Vad är det som gör dom bättre? Är dom enklare att använda, eller blir det bättre resultat?
Användarvisningsbild
av Funk
Dom håller bättre och polerar bättre. De vita som följer med kan man använda att lägga på vax med på sin höjd.. Sonax kostade ca. 60kr/paret så det är ingen jätteutgift...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag tycker att de med dubbla huvuden är enklare att använda och komma åt med och ger ett bättre resultat snabbare än turtles enkelskiva.
Har kört nån gång för länge senn med en turtle och jag blev inte imponerad.

Även en hobbyputsare vill väl ha så bra resultat som möjligt. :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
Tack för kommentarerna. Jag får väl slänga Turtle-maskinen på tippen och skaffa en dubbeltrissig. Kostar ju inte så mycket, men lite retligt ändå...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du kommer inte ångra dig. :wink:
av Lindfalas
Scania skrev:Jag har alltid hittils polerat och vaxat mina bilar för hand...

När man kollar runt här på forumet så verkar det som det inte är något att ha, verkar bara vara dubbeltrissiga som gäller.

Men om man nu inte är ute efter yppersta proffskvalité, kan den då duga till något? Eller skall jag kasta den och skaffa en dubbeltrissig istället?

Har skaffat Sonax Xtreme polish+vax som jag tänkte prova med, och sedan Sonax liquid vax på det. Såvida ni inte avråder mig...

Synpunkter mycket välkomna till en gammaldags "bilvårdare" som vill bli lite mer "hightech" och spara lite tid med maskin.
Länken funkade inte, men troligen är det ju en "sämre" maskin.
En enkel trissa är inte fel alls, men det skall vara bra saker.
Använder nästan aldrig en dubbel trissa nu för tiden. Har man en bra enkelttrissa med bra kraft i så är den minst lika bra. Allt handlar om erfarenhet och kunskap.

De sonax produkter du tar upp är helt okej. Hela den serien är bra och är av nano typ. Finns dock proffs grejer som är bättre,men ärt dyrare per förpackning, men håller längre.

greetz
av haxpet
Lindfalas skrev:
Scania skrev:Jag har alltid hittils polerat och vaxat mina bilar för hand...

Länken funkade inte, men troligen är det ju en "sämre" maskin.
En enkel trissa är inte fel alls, men det skall vara bra saker.
Använder nästan aldrig en dubbel trissa nu för tiden. Har man en bra enkelttrissa med bra kraft i så är den minst lika bra. Allt handlar om erfarenhet och kunskap.

De sonax produkter du tar upp är helt okej. Hela den serien är bra och är av nano typ. Finns dock proffs grejer som är bättre,men ärt dyrare per förpackning, men håller längre.

greetz
Kan du nämna några bra grejer?
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Kolla tändstift och tändspolar änd&[…]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]