Leopold skrev:Xanthopteryx skrev:
Håller du avståndet lär du troligen inte köra in i någon som tvärbromsar. Kan aldrig skylla på att framförvarande tvärbromsar om du kör in i denne.
Men du måste väl ändå hålla med om att en väldig massa helt onödiga påkörningsolyckor skulle undvikas om man inte har bilar som helt plötsligt tvärbromsar utan anledning ute på allmän väg?
Inga vettiga bilförare gör detta, man har koll runt om bilen vad för operationer som är möjliga/lämpliga i varje läge. Bromsrobotarna tycks ha en väldigt lång väg fram till att kunna agera som en vettig bilförare skulle göra och jag skulle personligen aldrig förlåta systemtillverkaren om jag eller någon familjemedlem råkar illa ut pga kasst bromssystem i bilen framför. Skulle även skuldbelägga den förare som frivilligt överlåter kontrollen till ett tvivelaktigt robotiserat bromssystem.
Idag är det inte bara i intervallet upp till 50 km/h som gäller, dessa system har befogenhet att tvärnita från långt högre hastigheter och det fördjupar problematiken betydligt. Vi pratar inte längre bara om enkla små plåtskador i låg hastighet, vi pratar om potentiell katastrof för samtliga inblandade om robotar bromsar hipp som happ i landsvägs/motorvägstrafik.
En väldig massa helt onödiga påkörningsolyckor skulle undvikas om folk 1. fokuserade på bilkörningen, 2. höll avståndet och 3. anpassade hastigheten
Folk har inte koll. Folk har läskigt lite koll.
Har själv varit huvudvittne till hur en bil drämmer rat in i en parkerad TMA i höger körfält på motorväg. TMA-lastbilen hade en gigantisk pil som pekade på vänster körfält. Den har gula reflexer och tack och lov gul deformationszon på fyra meter i rumpan plus gula saftblandare.
Liraren dammar in i uppskattningsvis 110 km/h. Såg inte ens tillstymmelse till bromsljus ens precis innan smällen.
Den fyra meter långa deformationszonen blev inte ens fyra dm. Lastbilen blev skev och behövde riktas, plus att den flyttades en liten bit. Bilen studsade ut i vänster körfält. Samtliga krockkuddar utlösta. Bilen är mer än lovligt enbart sopor med. Föraren kliver ur!
Tack 1. säkerhetsbälte, 2. krockkuddar, 3. deformationszonen, 4. modern bil
Orsakade timslångt totalstopp på mycket livligt trafikerad motorväg i rusningstrafik, skador i miljonbeloppsklassen, räddningskostnader, rättegångskostnader samt en hel dag borta från jobbet för att ta mig en inte så korta sträckan till och från tingsrätten (självklart i ett annat län - hade han krockat några km längre fram skulle det varit närmre), o.s.v.
Vettiga bilförare ser jag allt för sällan de sträckor jag åker mest. Mest ovett, idioti, galenskap och allmänna puckon. Fullständigt oberäkneliga, ligger och pressar så nära så inte ens lyktorna syns, slalom mellan filer, kör långt över hastigheten, tror det är torrt väglag i strålande solsken trots snömodd, ösregn och dimma.
Så, håll ögonen på vägen, håll avståndet, anpassa farten. Då löser sig garanterat 99,99% av alla tilltänkta problem.
Ligger någon och pressar i arslet? Håll ännu längre avstånd så du själv kan bromsa mjukare om något händer.
Hoppas verkligen fler bilar får avståndsvarningar (borde vara lika obligatoriskt som det störiga pipet av bältesvarnaren), automatisk broms och trötthets-/uppmärksamhetsvarnare. Vad skönt den dagen man måste höra ett jävla plingande så länge man ligger för nära någon på vägarna. Då skulle olaterna minska drastiskt och olyckorna likaså.