Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallo
Vår V90 tvärbromsade under semestern när vi var i Skagen, Danmark. Vi höll en hastighet på ca 10-15 km/h och körde på asfaltbelagd väg från stranden i anslutning till parkeringar mot landsväg. Det var ett vägavsnitt på 30 meter där ett antal människor gick ca 2-3 meter från vägen i terrängen. Ingen av dessa var enligt mig på väg ut mot vägen men bilen tyckte visst annorlunda.

https://www.google.se/maps/@57.7385156, ... 312!8i6656
av Leopold
kallo skrev:Vår V90 tvärbromsade under semestern när vi var i Skagen, Danmark. Vi höll en hastighet på ca 10-15 km/h och körde på asfaltbelagd väg från stranden i anslutning till parkeringar mot landsväg. Det var ett vägavsnitt på 30 meter där ett antal människor gick ca 2-3 meter från vägen i terrängen. Ingen av dessa var enligt mig på väg ut mot vägen men bilen tyckte visst annorlunda.

Nu var det ju en väldigt låg hastighet här men det vore intressant hur försäkringsbolag ser på skuldfrågan om någon kör in i baken på din bil pga en helt omotiverad tvärnit. Ska man skylla på... volvo? Jo jag vet att man ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande men man kan knappast väntas kunna förutse tokbromsningar var och hur som helst. Då behöver vi utöka 3-sekundersregeln till det dubbla minst och i stadstrafik är det ofta betydligt mindre marginaler, det krävs att alla beter sig vettigt efter omständigheterna om det ska funka. Inklusive bilar styrda av robotar... det måste finnas gränser för hur korkat de får bete sig.
__
PS. Detta är en av anledningarna bakom min installation av dashcam nyligen. Råkar jag ut för något skit pga ruttet bilkörande av medtrafikanter - eller felprogrammerade robotar - så vill jag ha evidens att presentera.
av Xanthopteryx
Leopold skrev:
kallo skrev:Vår V90 tvärbromsade under semestern när vi var i Skagen, Danmark. Vi höll en hastighet på ca 10-15 km/h och körde på asfaltbelagd väg från stranden i anslutning till parkeringar mot landsväg. Det var ett vägavsnitt på 30 meter där ett antal människor gick ca 2-3 meter från vägen i terrängen. Ingen av dessa var enligt mig på väg ut mot vägen men bilen tyckte visst annorlunda.

Nu var det ju en väldigt låg hastighet här men det vore intressant hur försäkringsbolag ser på skuldfrågan om någon kör in i baken på din bil pga en helt omotiverad tvärnit. Ska man skylla på... volvo? Jo jag vet att man ska hålla tillräckligt avstånd till framförvarande men man kan knappast väntas kunna förutse tokbromsningar var och hur som helst. Då behöver vi utöka 3-sekundersregeln till det dubbla minst och i stadstrafik är det ofta betydligt mindre marginaler, det krävs att alla beter sig vettigt efter omständigheterna om det ska funka. Inklusive bilar styrda av robotar... det måste finnas gränser för hur korkat de får bete sig.
__
PS. Detta är en av anledningarna bakom min installation av dashcam nyligen. Råkar jag ut för något skit pga ruttet bilkörande av medtrafikanter - eller felprogrammerade robotar - så vill jag ha evidens att presentera.
Håller du avståndet lär du troligen inte köra in i någon som tvärbromsar. Kan aldrig skylla på att framförvarande tvärbromsar om du kör in i denne.
av Leopold
Xanthopteryx skrev: Håller du avståndet lär du troligen inte köra in i någon som tvärbromsar. Kan aldrig skylla på att framförvarande tvärbromsar om du kör in i denne.
Men du måste väl ändå hålla med om att en väldig massa helt onödiga påkörningsolyckor skulle undvikas om man inte har bilar som helt plötsligt tvärbromsar utan anledning ute på allmän väg?

Inga vettiga bilförare gör detta, man har koll runt om bilen vad för operationer som är möjliga/lämpliga i varje läge. Bromsrobotarna tycks ha en väldigt lång väg fram till att kunna agera som en vettig bilförare skulle göra och jag skulle personligen aldrig förlåta systemtillverkaren om jag eller någon familjemedlem råkar illa ut pga kasst bromssystem i bilen framför. Skulle även skuldbelägga den förare som frivilligt överlåter kontrollen till ett tvivelaktigt robotiserat bromssystem.

Idag är det inte bara i intervallet upp till 50 km/h som gäller, dessa system har befogenhet att tvärnita från långt högre hastigheter och det fördjupar problematiken betydligt. Vi pratar inte längre bara om enkla små plåtskador i låg hastighet, vi pratar om potentiell katastrof för samtliga inblandade om robotar bromsar hipp som happ i landsvägs/motorvägstrafik.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Nåja Leopold, ta det lugnt. Robotor som bromsar hipp som happ på motorväg är ju inte riktigt en realitet idag, sannolikt inte heller imorgon.
av Leopold
Sleeper skrev:Nåja Leopold, ta det lugnt. Robotor som bromsar hipp som happ på motorväg är ju inte riktigt en realitet idag, sannolikt inte heller imorgon.
Hoppas innerligt att du har rätt. Kollade litet på "CitySafety gen 2" och den verkar operera över ett bra mycket större hastighetsspann än tidigare... sedan har jag ingen aning om vad övriga tillverkare pysslar med.

Jag litar *inte* på robotar att försöka göra det jag gör när jag kör bil. Det där låghastighets-stoppet för fotgängare eller plötsliga köstopp det verkar vettigt men i högre hastigheter vill jag absolut inte ha någon inblandning, alldeles för komplext för att överlåta åt maskiner.
av trumskolan
Jag har haft en v70 2016 som tvärnitade helt utan anledning i 90 km/timmen på fri väg.
Tack och lov var det ingen bil bakom.
Min fru vägrade sätta sig i bilen igen..
Volvo hade bilen i 4 veckor utan att hitta felet.
Så helt problemfritt är det inte för Volvo med autobromssystemet...
av Xanthopteryx
Leopold skrev:
Xanthopteryx skrev: Håller du avståndet lär du troligen inte köra in i någon som tvärbromsar. Kan aldrig skylla på att framförvarande tvärbromsar om du kör in i denne.
Men du måste väl ändå hålla med om att en väldig massa helt onödiga påkörningsolyckor skulle undvikas om man inte har bilar som helt plötsligt tvärbromsar utan anledning ute på allmän väg?

Inga vettiga bilförare gör detta, man har koll runt om bilen vad för operationer som är möjliga/lämpliga i varje läge. Bromsrobotarna tycks ha en väldigt lång väg fram till att kunna agera som en vettig bilförare skulle göra och jag skulle personligen aldrig förlåta systemtillverkaren om jag eller någon familjemedlem råkar illa ut pga kasst bromssystem i bilen framför. Skulle även skuldbelägga den förare som frivilligt överlåter kontrollen till ett tvivelaktigt robotiserat bromssystem.

Idag är det inte bara i intervallet upp till 50 km/h som gäller, dessa system har befogenhet att tvärnita från långt högre hastigheter och det fördjupar problematiken betydligt. Vi pratar inte längre bara om enkla små plåtskador i låg hastighet, vi pratar om potentiell katastrof för samtliga inblandade om robotar bromsar hipp som happ i landsvägs/motorvägstrafik.
En väldig massa helt onödiga påkörningsolyckor skulle undvikas om folk 1. fokuserade på bilkörningen, 2. höll avståndet och 3. anpassade hastigheten
Folk har inte koll. Folk har läskigt lite koll.
Har själv varit huvudvittne till hur en bil drämmer rat in i en parkerad TMA i höger körfält på motorväg. TMA-lastbilen hade en gigantisk pil som pekade på vänster körfält. Den har gula reflexer och tack och lov gul deformationszon på fyra meter i rumpan plus gula saftblandare.
Liraren dammar in i uppskattningsvis 110 km/h. Såg inte ens tillstymmelse till bromsljus ens precis innan smällen.
Den fyra meter långa deformationszonen blev inte ens fyra dm. Lastbilen blev skev och behövde riktas, plus att den flyttades en liten bit. Bilen studsade ut i vänster körfält. Samtliga krockkuddar utlösta. Bilen är mer än lovligt enbart sopor med. Föraren kliver ur!
Tack 1. säkerhetsbälte, 2. krockkuddar, 3. deformationszonen, 4. modern bil
Orsakade timslångt totalstopp på mycket livligt trafikerad motorväg i rusningstrafik, skador i miljonbeloppsklassen, räddningskostnader, rättegångskostnader samt en hel dag borta från jobbet för att ta mig en inte så korta sträckan till och från tingsrätten (självklart i ett annat län - hade han krockat några km längre fram skulle det varit närmre), o.s.v.
Vettiga bilförare ser jag allt för sällan de sträckor jag åker mest. Mest ovett, idioti, galenskap och allmänna puckon. Fullständigt oberäkneliga, ligger och pressar så nära så inte ens lyktorna syns, slalom mellan filer, kör långt över hastigheten, tror det är torrt väglag i strålande solsken trots snömodd, ösregn och dimma.

Så, håll ögonen på vägen, håll avståndet, anpassa farten. Då löser sig garanterat 99,99% av alla tilltänkta problem.
Ligger någon och pressar i arslet? Håll ännu längre avstånd så du själv kan bromsa mjukare om något händer.
Hoppas verkligen fler bilar får avståndsvarningar (borde vara lika obligatoriskt som det störiga pipet av bältesvarnaren), automatisk broms och trötthets-/uppmärksamhetsvarnare. Vad skönt den dagen man måste höra ett jävla plingande så länge man ligger för nära någon på vägarna. Då skulle olaterna minska drastiskt och olyckorna likaså.
av Leopold
Jag är helt med på system som assisterar föraren tex genom litet vibrationer i ratten när man är på väg utanför linjerna i körfältet... att få varningar på samma vis om man försöker byta körfält och det är fordon i döda vinkeln osv. Bra att bromsar förbereds och säkerhetsbälten stramas åt om det är nära att det smäller.

Det jag har problem med är när bilen övertar kontrollen, tex tvärnitar. Detta är inget jag kan stå för. Kör jag bil är det jag som har fulla ansvaret för vad som sker och jag kan aldrig skylla på att bilen tog fel beslut. Det är jag som förare som är ansvarig, alltid. Därför måste jag som förare ha full kontroll över bilen i alla lägen. Gärna assisterat men bilen ska avläsa mina intentioner och försöka uppfylla dessa.

Låghastighet och någon lirare som snubblar ut framför bilen, ja då kan det vara befogat med en automatisk tvärnit om jag skulle vara för seg att reagera. Där går min gräns för vad bilen har befogenhet att göra.
__
Bra idé med detta om man ligger för nära framförvarande. Även detta är en assisterande teknik, tar inte över kontrollen.
Senast redigerad av 1 Leopold, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
Leopold skrev:
Sleeper skrev:Nåja Leopold, ta det lugnt. Robotor som bromsar hipp som happ på motorväg är ju inte riktigt en realitet idag, sannolikt inte heller imorgon.
Hoppas innerligt att du har rätt. Kollade litet på "CitySafety gen 2" och den verkar operera över ett bra mycket större hastighetsspann än tidigare... sedan har jag ingen aning om vad övriga tillverkare pysslar med.

Jag litar *inte* på robotar att försöka göra det jag gör när jag kör bil. Det där låghastighets-stoppet för fotgängare eller plötsliga köstopp det verkar vettigt men i högre hastigheter vill jag absolut inte ha någon inblandning, alldeles för komplext för att överlåta åt maskiner.
Du har antagligen redan drive by wire i din bil. D.v.s. inga fysiska länkage mellan gasen och motorn = datorn gasar åt dig = kan mycket väl gasa på för fulla muggar. Lägg därtill en datoriserad växellåda. Likaså datoriserade bromsar (som hjälper dig att bromsa hårdare om du tvärnitar). ABS-systemet jobbar också med dator. Listan över vad datorerna i din bil gör är lång.
Har du lane keeping eller motsvarande i bilen? Har du adaptiv farthållare? Datorer även där - en som styr och en som gasar och bromsar. ESP, en dator det med. Tändningen är troligen också datoriserad på din bil. Den kan alltså starta och stoppa motorn efter behag, vare sig du ligger i 110 eller inte.
Du låter med andra ord redan en dator, en 'robot', göra ganska mycket.
Autobromsen har redan räddat fadern in från vad som antagligen skulle blivit en krock. Läste om en annan här som undkom en älgkrock tack vare autobroms.
Skulle du någonsin kunna förlåta någon som kör på ditt barn för att de inte valde till autobroms på bilen på grund av att de var rädda för datorer och robotar?
Inget system är idiotsäkert, och människan hör verkligen dit. En primitiv irrationell varelse som bara kan fokusera på en sak åt gången, med löjligt långsam reaktionsförmåga, extremt snävt synfält, en hjärna som effektivt sorterar bort det den anser inte behövs (vare sig det faktiskt är viktigt eller inte), med en hjärna anpassad för att bo i naturen, leta nötter och jaga uroxar.

Säker är jag inte, trodde mest det var[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]