Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om olika sorters elbilar och deras konsekvenser för miljön

Executive summary: Vad elbilar av olika slag har för konsekvenser för miljön beror helt på vilken slags elbil vi talar om och hur vi räknar när det gäller elproduktionen. Räknar vi rätt ser det inte ljust ut för batteribilen.

joel80 skrev:Och du slutar läsa så fort siffrorna passat in din egen agenda här också ser jag.
Kolla tabell 8 också så ser du ändå att el är mer än 25% mer effektivt på att minska CO2-utsläppen. Då har man räknat med så pass smutsig el som 125,5g CO2e/kWh! Alltså 8-10ggr högre än vad svensk elmix är.
Jag håller mig bara till ämnet som du formulerade det. Du ville veta i vilken omfattning den HVO som säljs i Sverige reducerar CO2-utsläppet så jag gav dig besked om den saken.

Men när du nu glider över till en jämförelse mellan eldrift och HVO-drift aktualiserar du ett par av de frågor jag tidigare ställde till dig och som du ännu inte gjort något försök att besvara. De lyder:

3. Du säger att (laddbara) elbilar som laddas från det svenska elnätet ger enorma minskningar av CO2-utsläppen och 50-70 procents besparing även när de laddas från ett genomsnittligt europeiskt elnät. Känner du till några invändningar mot den slutsatsen? Vilka är de i så fall?

5. Apropå IVLs färska rapport om CO2-utsläpp vid batteritillverkning har du gång på gång sagt att vi inte kan tro på de resultat den redovisar eftersom de bygger på data som är flera år gamla. Nu är situationen när det gäller batteritillverkningen mycket bättre säger du. Vilka belägg för det har du för det påståendet bortsett från vad Musk säger om Teslas batterifabrik? Honom kan vi med utgångspunkt från dina principer förstås inte lita på eftersom han är part i målet.

Innan vi diskuterar vidare om dessa saker är det kanske också bra att reda ut elbilsterminologin.
joel80 skrev:
andersuw skrev:8. Du tycker det är fel att kalla elbilar som enbart drivs med batteri för batteribilar. Vad tror du följande engelska förkortningar står för: BEV, FCEV, HEV, PEV och PHEV? Hur föreslår du att vi översätter det de står för (inte förkortningarna) till svenska?
Det vedertagna begreppet i Sverige är elbil. Skriver du BEV eller EVs funkar det också då det är de engelska vedertagna begreppen. Batteribil blir bara fånigt och låter som nån leksaksbil du pratar om, vilket kanske är din lilla baktanke för att försöka vinna nån billig poäng i diskussionen.
Du besvarade inte mina frågor så låt mig göra det åt dig. BEV = Battery Electric Vehicle, FCEV = Fuel Cell Electric Vehicle, HEV = Hybrid Electric Vehicle, PEV = Plug-in Electric Vehicle och PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Mitt förslag på hur beteckningarna skall översättas till svenska är batteribil, bränslecellsbil, hybridbil, laddbil och laddhybridbil. Jag hoppar medvetet över morfemet "el" i dessa översättningar eftersom alla ändå torde förstå att det är olika former av elbilar det handlar om. Där så är befogat kan man förstås om man vill ändra morfemet "bil" till "fordon".

Eftersom alla typer av elbilar inte har samma egenskaper behövs mer än bara en beteckning för att kunna skilja dem åt. Ett exempel på det ges i följande diagram, där CV står för "conventional vehicle" (en bil med enbart förbränningsmotor) och där CC och UC syftar på "controlled charging" (bilen laddas när det är som billigast) respektive "uncontrolled charging" (bilen börjar laddas omedelbart efter sista resan för dagen). Som synes klarar sig hybridbilen i det här exemplet bäst ifråga om kostnaden för skadliga utsläpp i ett livscykelperspektiv närmast följd av den konventionella bilen med enbart förbränningsmotor, båda körda på fossilt bränsle, och laddhybriden med litet batteri (PHEV-10). Laddhybriden med större batteri (PHEV-35) klarar sig sämre och allra sämst klarar sig batteribilen.
Utsläpp - elbilar.jpg
Utsläpp - elbilar.jpg (82.75 KiB) Visad 1383 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Jag förtsätter den intressanta diskussionen med de som faktiskt kan diskutera på ett schysst sätt nu Anderssuw. Dina barnsliga små kommentarer i dina texter får mig att må illa. Och du tar inte åt dig kritik någonstans och verkar inte alls förstå att det också finns problematik med HVO.

Du säger att du själv hela tiden svarar korrekt och der källor, men frågar om och om igen om saker och siffror jag presenterat flera gånger om. Kan du inte se saken nyanserat skippar jag diskussionen helt med dig.
av andersuw
Tjafsinlägg som inte för diskussionen framåt alls /mod
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har förlorat hoppet om att du ska förstå eller ena reagera på den information jag visar dig. Så jag tar och diskuterar vidare med de som både kan ta och ge.

Jag finner alltså inte längre någon glädje eller något utbyte av att diskutera med dig. Du skriver på ett slags översittaresätt som jag inte tål.
joel80 skrev:Jag har förlorat hoppet om att du ska förstå eller ena reagera på den information jag visar dig. Så jag tar och diskuterar vidare med de som både kan ta och ge.

Jag finner alltså inte längre någon glädje eller något utbyte av att diskutera med dig. Du skriver på ett slags översittaresätt som jag inte tål.
Jaha, det var ju trist. Jag förstår att en sådan här diskussion kan få en part att se sig missförstådd. Jag försöker att följa och förstå. Inte ens det är lätt. :lol: :lol: Synd, för jag tror att många skulle göra det som är minst sämst för miljön, om man har möjlighet och råd till det. Jag tackar er bägge två ändå, och hoppas att ni kan se det som någon form av ett försök till att upplysa mig.
Hade det varit enkelt så hade väl politikerna en lösning på detta.....
Användarvisningsbild
av joel80
Den nedlåtande tonen som ibland genomsyra inläggen till mig gör att man bara blir så less. Orkar inte fortsätta när det ska vara på den nivån. Sorry.

Att det inte är helt enkelt håller jag helt med dig om.
av Mwi
Ja att som elbils missionär bland oss som inte är troende är det säkert tungt, hoppas du inte tar något personligt för det är inte min mening tycker bara att det är kul att argumentera :)
av Leopold
Själv uppskattar jag att det kommit in inlägg i debatten som visar på de totala livscykelkostnaderna miljömässigt för olika drivmedelsalternativ.

Särskilt kul vore det om politiker kunde förmås att bli informerade om fakta men detta begär jag inte att forumet kan bidra till.
av Mwi
Leopold skrev:Själv uppskattar jag att det kommit in inlägg i debatten som visar på de totala livscykelkostnaderna miljömässigt för olika drivmedelsalternativ.

Särskilt kul vore det om politiker kunde förmås att bli informerade om fakta men detta begär jag inte att forumet kan bidra till.
Det finns ju politiker som kämpar på med faktan, du vet vet väl att det inte finns någon klimatförändring det är faktiskt bara extremväder eller är det en bluff som Kina har hittat på :shock:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trum ... isionskurs
av Leopold
Mwi skrev:
Leopold skrev:Själv uppskattar jag att det kommit in inlägg i debatten som visar på de totala livscykelkostnaderna miljömässigt för olika drivmedelsalternativ.

Det finns ju politiker som kämpar på med faktan, du vet vet väl att det inte finns någon klimatförändring det är faktiskt bara extremväder eller är det en bluff som Kina har hittat på :shock:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trum ... isionskurs
Nu tänkte jag mest på våra svenska politiker, de som sitter och bestämmer vad det nu är för något som ska premiera vs bestraffa svenska medborgare via nya bonusar, skattebefrielser och bonus-malus-idéer. Verkar lika förvirrat och dåligt underbyggt som det alltid varit sedan etanolfiaskots dagar och jag har ingen som helst förhoppning om att det ska förbättras så länge man undviker att inhämta kalla fakta.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 164

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]