Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KetSmi
Jeg har erfart to ganger I sommer at bilen har varslet en forestående kollisjon (alarm + blinkende varsel I HUD) samt aktivert bremsene uten at jeg skjønner hvorfor. Begge gangene ved normal kjøring på landevei, ca 70km/t, ingen biler eller andre hindringer. Det får passasjerene til å våkne om ikke annet.... noen som har tilsvarende erfaring?
Senast redigerad av 1 KetSmi, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
KetSmi skrev:Jeg har erfart to ganger I sommer at bilen har varslet en forestående kollisjon (alarm + blinkende varsel I HUD) samt aktivert bremsene uten at jeg skjønner hvorfor. Begge gangene ved normal kjøring på landevei, ca 70km/t, ingen biler eller andre hindringer. Det får passasjerene til å våkne om ikke annet.... noen som har tilsvarende erfaring? Verkstedet har selvfølgelig aldri hørt om lignende tilfeller før!
Samma plats? Olika platser? (vet du var och kan visa stället i Google Street View?) Solen rätt in i kameran? Annat yttre du kan påminna dig om? (regn, flygande löv, ...)
av KetSmi
Helt ulike plasser. Første gangen på vei inn I en tunnel på E18, ingen sol eller nedbør eller noen ting. Det var riktignok provisorisk adskilte kjørebaner pga veiarbeid, men det er jo ikke noe uvanlig. Andre gang på en landevei, det sto en bil parkert godt utenfor veien, men den sto stille og utgjorde ingen fare.
Användarvisningsbild
av NorskT8
Jeg har opplevd det samme. To ganger her også, ulike steder og uten grunn. Verkstedet tok dette alvorlig og justerte etter feilsøking frontkameraet. Det gjenstår å se om problemet er løst da bilen har vært lite brukt etterpå.

Sent from my iPhone using Tapatalk
av Xanthopteryx
KetSmi skrev:Helt ulike plasser. Første gangen på vei inn I en tunnel på E18, ingen sol eller nedbør eller noen ting. Det var riktignok provisorisk adskilte kjørebaner pga veiarbeid, men det er jo ikke noe uvanlig. Andre gang på en landevei, det sto en bil parkert godt utenfor veien, men den sto stille og utgjorde ingen fare.
Känns lite som NorskT8 skrev: Justering av kameran och/eller radarn kanske behövs.
Antagligen såg den skylt och bil men missbedömde exakt var den befann sig.
Jag skulle direkt ta upp det med verkstad och be de kontrollera kamera och radar samt eventuellt ladda om mjukvaran i bilen. Se till att sådant här kommer ner på pränt och bra med beskrivningen ovan över hur situationen såg ut.
av KetSmi
Xanthopteryx skrev: Känns lite som NorskT8 skrev: Justering av kameran och/eller radarn kanske behövs.
Antagligen såg den skylt och bil men missbedömde exakt var den befann sig.
Jag skulle direkt ta upp det med verkstad och be de kontrollera kamera och radar samt eventuellt ladda om mjukvaran i bilen. Se till att sådant här kommer ner på pränt och bra med beskrivningen ovan över hur situationen såg ut.
Ok, takk. Jeg har booket ny time nå for litt annet småplukk, skal be dem kontrollere kamera. Det kan ha sammenheng med at Lane Keeping Aid og Pilot Assist også er ustabil og inkonsekvent.
Senast redigerad av 1 KetSmi, redigerad totalt 0 gånger.
av Leopold
När sånt här händer vore det ju guld värt med en dashcam m. G-sensor så man kan se exakt vad som missuppfattades av systemet.

Att det hänt på flera bilar vid flera tillfällen är mycket allvarligt, kan ju utlösa seriekrockar osv om bilar med autobroms tvärnitar utan anledning.
av Gorban
Jag har fått varning vid ett par tillfällen då bilar har stått parkerade mot färdriktningen på min högersida. Det verkar som om bilen tolkar det som att jag ska krocka med dem.
Användarvisningsbild
av Waterlily
Jag får ibland ett sådant larm då jag kör på väg 265 (Norrortsleden) i riktning sydväst mot E4:an mellan Törnskogstunneln och Häggvikstunneln. Inte varje gång utan kanske 3 ggr av 10. Dock bromsar inte min bil (BMW 530 - 2011) utan jag får bara upp en högljudd varning och indikation i instrumentet.

Det är väl någon olycklig reflektion av radarsignalen som misstolkas.

Vänligen Näckrosen
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag har fått 2 kollisionsvarningar (motiverade), det verkar som de lagt in en kort bromspuls i samband med varningen. Måste vara nytt i 90-serien.

Inte att blanda ihop med ett riktigt bromsingrepp, men det gör ändå att man verkligen blir på helspänn.

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]