Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Packe79
Lucif3r skrev:Näe, skruvat är tamigfasen helt värdelösa nu för tiden... Dyra delar, dålig eller obefintlig kundservice, apor som packar varorna, ofta långa leveranstider...
True dat brotha! :D
Kanske därför dom gödslar med erbjudande om gratis frakt och rabatterade köp osv osv :roll:

/Patrik
av Packe79
Halloj igen!!
Har kört ihop sig en smula med monteringen av stötdämparna...lyckades att dra av den vänstra pinnbulten (precis flush med stötdämparen dessutom :evil: ) vid demonteringen och tänkte att det kanske "bara" är att svetsa fast den nya dämparen på pinnbulten sålänge tills jag kommer mig för att byta bärarmen.
Men nu har det höjts röster i min närhet (min far...) om att det kan jag inte göra eftersom dämparen måste kunna röra sig längsledes (framåt-bakåt i bilens färdriktining).
Stämmer detta eller svamlar min kära far?? Dämparen sitter ju stumt i det övre fästet så det borde väl inte vara några bekymmer att svetsa fast det nedre? Borde inte gummibussningen i öglan ta den rörelse som uppstår?

Dom nya fjädrarna jag köpte är av förstärkt modell, klarar dom att köras på utan dämpare ett tag om det skulle behövas (börjar jobba imorgon... :cry: )??
Funderade även på om man kan använda sådanadär gummiklossar på fjädern för att "förstärka" den ytterligare??

Många frågor blev det, hoppas ni kan ge mig nåt hopp i mörkret :)

/Patrik
av MickeM
Framåt/bakåt = Nej.
Inre bussningsröret i stötdämparbussningen kan vara stumt, för det blir det med muttern.
Yttre ringen och därmed själva stötdämparen måste kunna flexa. Övre fästet är en bussning som flexar.
MEN!
Det kommer inte godkännas på bilprovningen tror jag.
Svetsa den inte tycker jag, utan få själva pinnskruven svetslagad istället.
Det har flera gjort, istället för att byta hela länkarmen.

Gummiklossar i fjädern gillar inte bilprovningen heller, men kanske inte underkänns...
Dom kommer hursom inte hjälpa ett dugg att köra utan dämpare.
Dämparna lyfter inget. (Gasdämpare rätar ut sig, men lyfter inte bilen)
Den blir livsfarlig i trafiken helt utan bakdämpare! Jag lovar!
Kan inte jämföras med heldåliga dämpare. Den kommer i okontrollerbart gung för minsta gupp, och blir farligt svajig.
Kör MAX så, i kraftigt reducerad fart, till närmsta svetsare för pinnskruven.
av Packe79
MickeM skrev:Framåt/bakåt = Nej.
Inre bussningsröret i stötdämparbussningen kan vara stumt, för det blir det med muttern.
Yttre ringen och därmed själva stötdämparen måste kunna flexa. Övre fästet är en bussning som flexar.
MEN!
Det kommer inte godkännas på bilprovningen tror jag.
Svetsa den inte tycker jag, utan få själva pinnskruven svetslagad istället.

Gummiklossar i fjädern gillar inte bilprovningen heller, men kanske inte underkänns...
Dom kommer hursom inte hjälpa ett dugg att köra utan dämpare.
Dämparna lyfter inget. (Gasdämpare rätar ut sig, men lyfter inte bilen)
Den blir livsfarlig i trafiken helt utan bakdämpare! Jag lovar!
Kan inte jämföras med heldåliga dämpare. Den kommer i okontrollerbart gung för minsta gupp, och blir farligt svajig.
Kör MAX så, i kraftigt reducerad fart, till närmsta svetsare för pinnskruven.
Vad jag älskar sådan här forum!! Behöver man svar så finns dom att tillgå! :D

Hur svetslagar man pinnskruven smidigast då (skicka mig gärna vidare till en lämplig tråd för det om du inte känner för att förklara själv :) )??
Hur bra håller en sådan lagning sen då??

/Patrik
av MickeM
Ingen konst för en skaplig svetsare att få det att hålla.
Svetsaren ser hur hen ska göra.

Kanske inget för den som inte/knappt hållit i ett svetshandtag....

Svårigheten blir nog att hitta en svetsare och någonstans att vara...
Min rekomendation är att tala med mindre bilverkstäder om problemet.

Men visst, byta länkarm är ju inte svårt. Bara omständigt, och du får än fler rostiga skruvar, rostiga bussningsfästen att tampas med, bromsar som ska flyttas över, och hjullager med osäkert skick, osv.
4-Hjulinställnimg krävs om du lossar bakre länkarmen.
av Packe79
MickeM skrev: Svetsa den inte tycker jag, utan få själva pinnskruven svetslagad istället.
Kommer en svetsare idag och gör ett försök, håll tummarna! :)

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]