Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om två veckor händer det, då ska jag hämta ut min första riktiga familjebil - en Volvo XC60 D4 AWD Classic Summum! Efter sex år med tre olika Jaguarer, senast XF, känns det skönt med något mer praktiskt som passar bättre med en bebis i baksätet och inte minst en barnvagn i bagaget...

Den aktuella Volvon är en lagerbil som jag hade turen att beställa, då det var den sista på Bilia i mitt område som hade den utrustning jag ville ha. Har ju varit bortskämd med en hel del fin utrustning i mina Jaguarer, och Volvon kommer till största delen att matcha detta samt bl.a. på säkerhetssidan även att överträffa Jaguarerna.

Spec. i stora drag enligt följande:
  • D4 AWD Classic Summum
    Savile grå med mörkt läder
    Klimatpaket VOC
    Lastpaket
    Teknikpaket PRO
    20" Talitha Silverstone med sommardäck 255/45
    18" vinterhjul (glömt namnet nu)
Ser fram emot en kort recension och jämförelse med min tidigare XF.
CivIng skrev:Om två veckor händer det, då ska jag hämta ut min första riktiga familjebil - en Volvo XC60 D4 AWD Classic Summum! Efter sex år med tre olika Jaguarer, senast XF, känns det skönt med något mer praktiskt som passar bättre med en bebis i baksätet och inte minst en barnvagn i bagaget...

Den aktuella Volvon är en lagerbil som jag hade turen att beställa, då det var den sista på Bilia i mitt område som hade den utrustning jag ville ha. Har ju varit bortskämd med en hel del fin utrustning i mina Jaguarer, och Volvon kommer till största delen att matcha detta samt bl.a. på säkerhetssidan även att överträffa Jaguarerna.

Spec. i stora drag enligt följande:
  • D4 AWD Classic Summum
    Savile grå med mörkt läder
    Klimatpaket VOC
    Lastpaket
    Teknikpaket PRO
    20" Talitha Silverstone med sommardäck 255/45
    18" vinterhjul (glömt namnet nu)
Ser fram emot en kort recension och jämförelse med min tidigare XF.
Jag har kvar min XJ6 (X300) från 95. Sovereign 4.0. Har haft den i 12 är.
En gång i tiden var detta en lyxbil. Nu har den nästan ingen utrustning som inte är standard nuförtiden. Skulle vara elmanövrerad ratt i så fall.
Funderade på en XF kombi men insåg att det inte skulle fungera för min del.
Hoppas du blir nöjd med din XC.
EbbevonVolvo skrev:Jag har kvar min XJ6 (X300) från 95. Sovereign 4.0. Har haft den i 12 är.
En gång i tiden var detta en lyxbil. Nu har den nästan ingen utrustning som inte är standard nuförtiden. Skulle vara elmanövrerad ratt i så fall.
Funderade på en XF kombi men insåg att det inte skulle fungera för min del.
Hoppas du blir nöjd med din XC.
Ja, du prickade in en sak i XJ:n som jag kommer sakna lite i Volvon. Den elmanövrerade ratten har ju även fördelen att hissas upp i högsta och innersta läget när man drar ur nyckeln och vice versa återställas när nyckeln sätts in, för att underlätta att komma in och ur bilen. Lyx i form av CD-växlare kommer jag dock inte att sakna. :)

Blir säkert nöjd med XC60, känner mig trygg i att de höga förväntningarna infrias! Då min tidigare XF gick på diesel, vilket jag aldrig fastnade för känslomässigt, var jag sugen på att åter få bensin denna gång. Men det fanns ju i princip bara D4 AWD att välja på bland lagerbilarna som nu säljs ut. Är i varje fall väldigt nöjd med att få AWD, har tyvärr aldrig gillat FWD som det skulle bli om jag hade hittat en T5 istället.
Jag kör aldrig med husvagn, bara till tippen ett par gånger per år. Hämtar något på släp till huset. Detta gör jag när det är bra väder. Snöar gör det nästan aldrig här i södra Skåne. Dessutom tar ingen av oss bilen till jobbet. Därför blev det FWD. Vad det eventuellt skulle påverka andrahandsvärde bryr jag mig inte om. Bensinare var dessutom MITT enda tänkbara alternativ. T6 med AWD var för dyr för mig, och jag behöver inte det heller.
Så är det för VÅR del.
EbbevonVolvo skrev:Jag kör aldrig med husvagn, bara till tippen ett par gånger per år. Hämtar något på släp till huset. Detta gör jag när det är bra väder. Snöar gör det nästan aldrig här i södra Skåne. Dessutom tar ingen av oss bilen till jobbet. Därför blev det FWD. Vad det eventuellt skulle påverka andrahandsvärde bryr jag mig inte om. Bensinare var dessutom MITT enda tänkbara alternativ. T6 med AWD var för dyr för mig, och jag behöver inte det heller.
Så är det för VÅR del.
Låter som ett utmärkt alternativ. Mycket möjligt att jag ändå hade valt T5 om det hade funnits någon. Hoppas att du också blir nöjd med din bil, ser i din tråd att den ju är mycket lik min med samma färg och utrustningspaket.
Du lär inte hylla ljudnivån... Jag körde BMW E39 i 10-12 år men gjorde det smarta draget att köra en gammal V70 ett år innan V60:n så därför tycker jag nu att V60:n är hyfsat OK i alla fall. Men väldigt långt ifrån BMW:n.
pbengtss skrev:Du lär inte hylla ljudnivån... Jag körde BMW E39 i 10-12 år men gjorde det smarta draget att köra en gammal V70 ett år innan V60:n så därför tycker jag nu att V60:n är hyfsat OK i alla fall. Men väldigt långt ifrån BMW:n.
Tycker XC60 är helt okej i ljudnivån !
Svärson har ju 535D vilken jag tycker har högt däckljud inne i bilen i o så jäkla stötig vilket jag inte skulle vilja åka på semester !
pbengtss skrev:Du lär inte hylla ljudnivån... Jag körde BMW E39 i 10-12 år men gjorde det smarta draget att köra en gammal V70 ett år innan V60:n så därför tycker jag nu att V60:n är hyfsat OK i alla fall. Men väldigt långt ifrån BMW:n.
Varför köpte du inte en BMW då istället för en volvo ? :shock:
Piffe skrev:Varför köpte du inte en BMW då istället för en volvo ? :shock:
Ojdå, ömma tår! :wink:
Poängen är att om man är van vid att åka tyst så kan vissa personligheter tycka att det plötsligt blir mindre kul att köra bil om det är bullrigare. Vilket för mig är en av nackdelarna med det bytet jag trots allt valt att göra. Sedan får du gissa om jag tycker att det finns andra saker som väger tyngre, och nu förstör vi inte tråden med en diskussion om vilket märke som är "bäst".

Jag håller faktiskt inte med. Jag Har kört många bilar och xc60n tycker jag är en utav de tystare. Min åsikt iaf.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]