- lör 05 aug 2017, 20:14
Du har för länge sedan fått en hel hoper källor, källor som avser den HVO vi kan tanka, vilket ju är det mest relevanta. När jag påminde dig om den saken bestämde du dig för att avfärda alla de källor du fått. Detta avfärdande aktualiserar fem av de tio frågor jag nyligen ställde till dig: 1, 2, 7, 9 och 10. Jag föreslår därför att du nu besvarar dessa frågor.
I ett sent skede av diskussionen krävde du att få en källa för just HVO gjord på tallolja, trots att den bara svarar för en del av den HVO som säljs. Jag gav dig då en sådan. Konstigare än så är det inte.
"Biodrivmedel baserade på förgasning, HVO från tallolja, biogas från vallgrödor och kombinerad etanol- och biogasproduktion från lignocellulosa
ger en reduktion av växthusgaser på 80-95%"
Det betyder bara att var och en av dessa tillverkningsprocesser ger en slutprodukt med 80-95 procent reduktion av växthusgaser. Det betyder inte alls att de måste kombineras för att den siffran skall uppnås. Och som framgår av diagrammet jag visade ligger siffran för just HVO gjord på tallolja över 90 procent.
biobränslen 2015" som finns som PDF på Energimyndighetens sajt. Har just nu lite problem att få till en bra länk direkt till rapporten men du hittar den utan problem om du googlar på titeln.
EDIT: Som framgår av mitt senare inlägg här skall den korrekta siffran för växthusgasreduktion för den HVO som såldes i Sverige 2015 vara ca 88 procent snarare än ca 86 procent.
joel80 skrev:Jag försökte leta reda på rapporter kring HVO och livscykelanalyser, jag har vid flertalet tillfällen frågat dig om det så frågan är inte varför JAG inte presenterat den länken tidigare utan varför du hållit på den! Svaret är väl troligen att du inte heller hade hittat den förrens nu! Lägg av med att föra diskussion på den där nivån! Det är förbannat trist!Som jag påpekat tidigare kan jag inte följa uppmaningar att sluta med något jag inte påbörjat. Jag får därför be dig sluta ge mig sådana uppmaningar.
Du har för länge sedan fått en hel hoper källor, källor som avser den HVO vi kan tanka, vilket ju är det mest relevanta. När jag påminde dig om den saken bestämde du dig för att avfärda alla de källor du fått. Detta avfärdande aktualiserar fem av de tio frågor jag nyligen ställde till dig: 1, 2, 7, 9 och 10. Jag föreslår därför att du nu besvarar dessa frågor.
I ett sent skede av diskussionen krävde du att få en källa för just HVO gjord på tallolja, trots att den bara svarar för en del av den HVO som säljs. Jag gav dig då en sådan. Konstigare än så är det inte.
joel80 skrev:Det var en intressant rapport. För att högsta besparing som möjligt ska till måste även alltså andra produkter som man tar fram på samma sätt utnyttjas. HVO från tallolja, biogas från vallgrödor och kombinerad etanol- och biogasproduktion från lignocellulosa kan alltså när det tillverkas tillsammans ge en reduktion från 80%! Det är bra, men förutsätter att man har användsningsområden för de övriga bränslena också.Nej det är ett missförstånd från din sida. Vad som sägs i rapporten (s. 18) är följande:
"Biodrivmedel baserade på förgasning, HVO från tallolja, biogas från vallgrödor och kombinerad etanol- och biogasproduktion från lignocellulosa
ger en reduktion av växthusgaser på 80-95%"
Det betyder bara att var och en av dessa tillverkningsprocesser ger en slutprodukt med 80-95 procent reduktion av växthusgaser. Det betyder inte alls att de måste kombineras för att den siffran skall uppnås. Och som framgår av diagrammet jag visade ligger siffran för just HVO gjord på tallolja över 90 procent.
joel80 skrev:Kanske helt perfekt för långtidslagring av energi för att kunna bränna på vinterhalvåret.Ja det är en stor fördel med kemiska bränslen att de kan lagras i stor mängd över lång tid. Men för att den fördelen skall kunna tillvaratas fullt ut i fordon krävs förstås att fordonen kan tanka dem. Det kan ju inte batteribilar.
joel80 skrev:Tyvärr har vi fortfarande skapligt höga utsläpp för NoX och vissa andra gaser,Som jag tidigare visat är det bara en plats i Sverige (Hornsgatan i Stockholm) där EUs gränsvärden för NOx överskrids. Har du några exempel på att dessa gränsvärden överskrids någonstans för andra relevanta gaser (CO, HC)?
joel80 skrev:och priset för tillverkning verkar vara bra mycket dyrare än bensin och diesel, (bara marginellt högre efter Co2-skatten på diesel och bensin) vilket betyder många gånger högre än för el. Det är i längren inte konkurrenskraftigt mot elen som drivmedel.Vad det kostar att äga och köra ett fordon är starkt beroende av beskattningen. Som både Camel och jag påpekat får man räkna med att batteribilar kommer att beskattas högre framöver än vad som nu är fallet. Jag tror inte skatten kommer att tas ut på drivmedlet eftersom det skulle drabba annan elkonsumtion. Istället kan man t.ex. tänka sig att den kommer att tas ut i form av kilometerskatt.
joel80 skrev:Så, än en gång kan vi konstatera att HVOn kan vara rätt bra om den görs på rätt sätt, men att det inte bara är sån HVO som används i Sverige så det totala blir betydligt sämre än de siffror du försökt påvisa. HVOn på tallolja verkar bra när det gäller Co2-utsläppen, dessvärre verkar det bara finnan en anläggning som tar fram HVO från tallolja i Sverige.Vi behöver inte spekulera om vilken växthusgasreduktion den HVO som säljs i Sverige genomsnittligt ger upphov till. Enligt Energimyndigheten, som är kontrollmyndighet på det här området var siffran 86 procent i genomsnitt för 2015. Se tabell 6 och 7 i rapporten "Drivmedel och
biobränslen 2015" som finns som PDF på Energimyndighetens sajt. Har just nu lite problem att få till en bra länk direkt till rapporten men du hittar den utan problem om du googlar på titeln.
EDIT: Som framgår av mitt senare inlägg här skall den korrekta siffran för växthusgasreduktion för den HVO som såldes i Sverige 2015 vara ca 88 procent snarare än ca 86 procent.
joel80 skrev:Är vi överens om det och kan gå vidare?Se ovan.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut