Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBerlin
Hej alla!

Jag vill först klargöra att jag är allmänt okunnig när det kommer till bilar, jag uppskattar all hjälp jag kan få med mitt nuvarande bilproblem.

Jag äger en Volvo V70 årsmodell 2010. Bilen har gått lite över 8000mil.

För ca 2 månader sedan hade jag bilen inne hos Bilia på service, det var en stor service som kostade mig runt 8000kr. När jag fick tillbaka bilen tyckte jag att den gick trögt och "hoppig" på låga varv. Efter ytterligare körning i någon vecka så ville bilen inte starta. Startmotorn drog runt, men motorn ville inte gå igång. Jag ringde in vägassistans och killen tog en snabb titt på bilen. När han öppnade motorhuven så sade han att alla "kablar" (tror det var till mina tändstift?) inte var ordentligt intryckta. Han tryckte till några av dom så att det så "klick" och testade motorn igen. Dock så kvarstod problemet. Han konstaterade då att min bensinmätare var kass och att jag hade soppatorsk. Vi tankade upp bilen och då startade den igen. Efter detta körde jag i ytterligare en timme, och parkerade bilen åter igen. Några minuter senare vägrar bilen starta igen. Nu gick startmotorn igång, motorn gick igång också men dog självmant efter 1-2 sekunder. Jag ringde vägassistans igen och fick bilen bärgad till Bilia, samma verkstad som gjorde min service. Efter en veckas väntan fick jag nu höra att min bensinpump var kass, och den behövde bytas. 15000kr kostade det att byta. Nu har fått tillbaka bilen igen och nu idag, bara några dagar efter att jag fått tillbaka bilen börjar den bli slö igen, den har inget driv alls på låga varv. Även lampan som betyder "fel på bilens avgasrengöringssystem" har börjat lysa. Den går sämre än någonsin nu.

Jag måste nu lämna in bilen på verkstad igen, på något sätt känner jag att något inte går/har gått rätt till med min bil sedan min senaste service. Bara det faktum att kablarna till mina tändstift inte var korrekt inkopplade gör mig fundersam.

Jag känner mig något utsatt och i en svag position när jag talar med verkstaden då de dribblar bort mig med tekniskt snack som jag inte kan argumentera emot.

Därför vänder jag mig nu till er för att höra om ni har någon aning om vad som kan ha gått fel? Kan det faktum att jag kört bilen med kablar som inte varit inkopplade korrekt skadat bilen och det är dessa problem jag nu upptäcker?

Finns det någon vänlig och kunnig själ som skulle kunna ge lite råd? :)

Tack på förhand!

Mvh

Daniel
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vi kan böja med motorn, vad är det för spis under huven?

Hade det varit en diesel så hade jag gissat att partikelfiltret är igensatt, men du har en bensinare?
av DBerlin
fjohan82 skrev:Vi kan böja med motorn, vad är det för spis under huven?

Hade det varit en diesel så hade jag gissat att partikelfiltret är igensatt, men du har en bensinare?
Hej Johan, tack för svar!

Volvo V70 2.0 Flexifuel Geartronic, 145hp. Har bara kört på bensin dock.

/Daniel
Användarvisningsbild
av Hioda
Bytte dom tändstiften vid den första servicen? Troligen eftersom kablarna inte var ordentligt ditsatta. Om bilen gick bra innan services så skulle jag kolla stiften. Fel stift, dragna dåligt etc. Kan du inte göra det själv skulle jag åka till en annan verkstad och be dom kolla just bara stiftens status.

Om det skulle visa sig att det är stiften så skulle jag kräva tillbaka 15000kr för pumpen. Var noga med att ta foton på allt du gör oavsett.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Är ju ingen expert men hade själv provat att lägga av minuskabeln på batteriet över natten i första hand. Hade i samband med detta sett över alla luftslangar så de sitter på som de ska. Efter det hade jag väl som du, skrivit här :)
Angående svensk Volvo-kvalité, - det som Ford köpta sig til (100%) för at kanske lära lite grann. Ford köpta sig också inn i Mazda på 70-tallet (30% ejerandel på 90-tallet), - det tycks at ha varit en bevidst strategi for på den måde at köpa sig til knowhow. Ford användta sedan enbart Mazdas tecknologi i sine motorer.jag var först besviken da jag fannt ut at min V70 2.0F från 2010 hade "Ford"-motor, men er nu lugnad ned efter at have stiftet bekennskab med denne tyske sida [ http://wiki.c30-forum.de/index.php?title=B4204S4 ], som utnämner motoren til en av de 10 beste som nogengang er konstrueret. Så svenske ingeniører har altså haft bra material at jobba med, når de nu inta hade en egen Flexifuel motor klar.

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]