Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, tack för hjälpen jag fick sist nu nya problem.

Nu så startar inte bilen ibland. Jag har ett nytt batteri och den ger runt 13 Volt när jag kollade. Bilens instrumentpanel tänds men, startmotorn känns helt död. Jag kan putta igång bilen enkelt, men bilen startar inte med startkablar. När man ar puttat igång bilen och stannar så startar den som regel. Någon gång har jag låtit bilen stå, typ 4-5 timmer och sedan har bilen startat.

Jag kollat med Google, och jag har fastnat lite för nedan resultat
Vad kan det vara startspärr, eller generatorn eller?

Volvo V70n 2006 23 000 mil
Vad händer?
Går startmotorn, fast svag?
Ingenting?

Om ström i batteriet finns, och startmotorn vill, men inte orkar, kolla batteri och startmotoranslutningarna, annars är startmotorn kass.
Glöm ej alla jordanslutningar, främst till motorn.

Om startspärren felar, skulle den inte starta på rull.
mbc skrev:Kolla den lilla kabeln på startmotorn, där brukar korrodera och bli dålig kontakt.
Du kan också testa att lägga direkt ström från batteriet på den lilla kontakten på startmotorn.
Då ska den gå, men se för tusan till att ha friläge, så du inte blir överkörd av bilen.
Koppla bort kabeln från tändningslåset först.

Går inte startmotorn ens med direktström på lilla kontakten, så är den trasig, eller har dålig/ingen inkommande ström.

Dåliga kol är troligast om den inte reagerar.
Då kan den faktiskt fungera några gånger om man först knackar på den med tex ett hammarskaft.
(Det är sant) Det skulle pckså förklara varför den bara fungerar ibland.

Du kan också testa att mäta om det kommer 12v ur den lilla kabeln när nyckeln vrids om.
Kolla i första hand den lilla kabeln på startmotorn. För att konstatera om det är detta fel räcker det med att dra av anslutningen (flatstift) och skjuta på den igen. Då försvinner oxiden tillfälligt (som gör att strömmen inte kommer fram) och går den lätt att skjuta på igen så är det dags att byta ut flatstiftshylsan

Morsans S60 -01 fick detta fel och sedan dess låter jag serviceverkstaden kolla upp (ta bort, göra rent, smörja in) denna anslutning var tredje år för att hon skall slippa bli stående igen utan att kunna starta bilen
"Kolla i första hand den lilla kabeln på startmotorn"
Denna lilla kabel sko klämde jag till lite, glappade något. Drog hylsan fram och till baka några gånger. Skruvade bort aven plus kablarna till solenoiden, putsade kabelfästena med fil och drog åt skruven lite extra. Nu funkar det varje gång att starta V70n. Inte hunnit testa fullt ut men verka ha varit den lilla kabeln på startmotorn.

Tack för hjälpen :D
klimatanläggnig traig?

hej alla. har problem med min klimatanläggnin[…]

Erfarenheter XC90?

Tror XC90:n har förstärkt vinkelväx[…]

Om den nu råkar gå till EVAP-ventilen […]

Jag tror att så länge man håller […]